مطالعات فقه تربیتی
دوره 10 (1402)
دوره 9 (1401)
دوره 8 (1400)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
دوره 04 (1388)
دوره 03 (1387)
دوره 02 (1386)
دوره 01 (1384)
تعداد دوره‌ها 15
تعداد شماره‌ها 28
تعداد مقالات 225
تعداد نویسندگان 278
تعداد مشاهده مقاله 116,157
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 25,746
نسبت مشاهده بر مقاله 516.25
نسبت دریافت فایل بر مقاله 114.43
-----------------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 621
تعداد مقالات رد شده 215
درصد عدم پذیرش 35
تعداد مقالات پذیرفته شده 97
درصد پذیرش 16
تعداد پایگاه های نمایه شده 18
تعداد داوران 31

پژوهشگران محترم؛

1. مجله مطالعات فقه تربیتی دارای رتبه ب وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری جمهوری اسلامی ایران و دارای امتیاز بالا (نزدیک به رتبه الف) در این رتبه می باشد.  https://journals.msrt.ir/home/detail/10874/

2ـــ با توجه به ابلاغ آیین نامه جدید وزارت علوم، دوفصلنامه «مطالعات فقه تربیتی» با رتبه "علمی" منتشر می شود.

 3- نشریه مطالعات فقه تربیتی  با احترام به قوانین اخلاق در نشریات از مجوز انتشارCC و همچنین قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) تبعیت می کند و از آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می‌نماید.

4- ارسال فرم تعارض منافع و فرم تعهد نویسندگان الزامی است.

5- برای رعایت اصول امانتداری و پیشگیری از سرقت علمی، مقالات دریافتی قبل از داوری، در http://www.samimnoor.ir و https://tik.irandoc.ac.ir و سایر سامانه های مشابهت یابی ، بررسی می شود و در صورت کپی بودن از مرحله ارزیابی خارج می­گردد.

 6- پیش از ارسال مقاله نکات مندرج در "فرایند پذیرش مقاله" و "راهنمای نویسندگان"را مطالعه نمایید. مقالات ارسالی باید طبق راهنمای خواسته شده تدوین شوند. در صورتی که براساس راهنمای مذکور تدوین نشده باشد، در روال داوری قرار نخواهد گرفت؛

7- مقالاتی که موفق به چاپ در این نشریه شوند ، کدهای شناسه بین المللی مقالات  DOI و DOR را دریافت می کنند؛

 8- هرگونه بهره برداری و استفاده از مقالات این نشریه، بدون ذکر نام و ارجاع استنادی به این نشریه، شرعا حرام و قانونا قابل پیگیری می باشد.

9- دسترسی به مقالات این نشریه به صورت دسترسی آزاد (OPEN ACCESS) می باشد.

10- تفاهم نامه همکاری با انجمن علمی تعلیم و تربیت اسلامی.

مقاله پژوهشی
بررسی روش آموزش شبهات اعتقادی و پاسخ به آنها از منظر فقه تربیتی
بررسی روش آموزش شبهات اعتقادی و پاسخ به آنها از منظر فقه تربیتی

مهدی عزیزی؛ مجید طرقی؛ سید نقی موسوی

دوره 11، شماره 22 ، اسفند 1403

https://doi.org/10.22034/mft.2025.19971.1404

چکیده
  یکی از ابعاد مهم تربیت اعتقادی، موضوع روشهاست که یکی از روشهای مهم تعلیم باورهای صحیح و اصلاح آنان است در این بین آموزش شبهات اعتقادی و پاسخ به آنها به عنوان یکی از مصادیق تعلیم از آنجا که ممکن است برخی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی نقش تربیتی حضور کودکان در مسجد از منظر فقه امامیه
بررسی نقش تربیتی حضور کودکان در مسجد از منظر فقه امامیه

یاسر تک فلاح؛ سعید کرمی

دوره 11، شماره 22 ، اسفند 1403

https://doi.org/10.22034/mft.2025.19912.1400

چکیده
  مسجد به عنوان مهم ترین پایگاه دینی مسلمانان، مکانی ارزشمند برای رشد معنوی تمامی اقشار جامعه محسوب می‌شود. با این وجود تعداد قابل توجهی از فقها، به استناد روایات، به کراهت حضور کودکان در مسجد فتوا داده‌اند؛ ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی تأثیر سرگرمی در میانسالان از منظر فقه اسلامی
بررسی تأثیر سرگرمی در میانسالان از منظر فقه اسلامی

سیدعبدالله میرخندان

دوره 11، شماره 22 ، اسفند 1403

https://doi.org/10.22034/mft.2025.18694.1359

چکیده
  بررسی تأثیرهای مثبت و منفی سرگرمی‌های امروزی بر میانسالان از منظر فقه اسلامی به دلیل تغییرات مهمی که شخصیت این افراد در این سنین تجربه می‌کند، موضوعی چالش‌برانگیز و ضروری است. هدف این پژوهش تحلیل تأثیرات ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
مسئولیت حکومت در جلوگیری از حرام اجتماعی ؛ ادله فقهی و راهکارها
مسئولیت حکومت در جلوگیری از حرام اجتماعی ؛ ادله فقهی و راهکارها

محسن محمدی؛ زهره نیکفرجام؛ طیبه عارف نیا

دوره 11، شماره 22 ، اسفند 1403

https://doi.org/10.22034/mft.2025.19529.1386

چکیده
  نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک حکومت اسلامی افزون بر تأمین امنیت و رفاه مردم، موظف به اجرای احکام و قوانین الهی نیز می باشد. بخشی از این وظایف در رابطه با جلوگیری از محرماتی است که آشکارا و در انظار ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
در آغوش گرفتن دختر شش ساله نامحرم از نگاه فقه
در آغوش گرفتن دختر شش ساله نامحرم از نگاه فقه

حسین شبانی مروری؛ سید محمود مدنی بجستانی

دوره 11، شماره 22 ، اسفند 1403

https://doi.org/10.22034/mft.2025.18632.1357

چکیده
  چکیدهدر بسیاری از مدارس روستایی و همچنین در ارتباطات خانوادگی بین دختران خردسال و نامحرم ارتباط برقرار می‌شود و از آنجا که دختران به سن بلوغ نرسیده‌اند توجه لازم به احکام فقهی آن نمی‌شود. در این مقاله ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
ماهیت عدالت و موارد کاربرد آن در خانواده (با تأکید بر موضوع تعدد زوجات)
ماهیت عدالت و موارد کاربرد آن در خانواده (با تأکید بر موضوع تعدد زوجات)

منصوره شاکری؛ محسن ملک افضلی؛ ابوذر صانعی

دوره 11، شماره 22 ، اسفند 1403

https://doi.org/10.22034/mft.2025.19582.1388

چکیده
  عدالت به‌معنای نهادن هر چیز در جایگاه خود، از والاترین ارزش‌های انسانی و اصلی‌ترین مبانی حقوق و اخلاق است که در تمام شئون زندگی، از جمله خانواده حضوری برجسته دارد. این پژوهش با هدف بررسی ماهیت عدالت ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
وظیفه‌مندی حکومت اسلامی در تربیت اقتصادی از دیدگاه فقه تربیتی
وظیفه‌مندی حکومت اسلامی در تربیت اقتصادی از دیدگاه فقه تربیتی

علی محمدی؛ مجید طرقی

دوره 11، شماره 22 ، اسفند 1403

https://doi.org/10.22034/mft.2025.19887.1398

چکیده
  چکیدهیکی از عناصر مهم نظام اجتماعی بشر، اقتصاد است چراکه زمینه لازم برای تأمین معاش را فراهم می‌آورد و هرگونه ناآگاهی در امر اقتصاد، نظام زندگی اجتماعی را مختل می‌سازد؛ ازاین‌رو کسب دانش و مهارت‌های ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
باز پژوهی عمیق به ادله فقهی لزوم تعلیم و تربیت نماز به فرزندان نابالغ
باز پژوهی عمیق به ادله فقهی لزوم تعلیم و تربیت نماز به فرزندان نابالغ

اسماعیل عطائی کچوئی؛ مجید طرقی

دوره 11، شماره 22 ، اسفند 1403

https://doi.org/10.22034/mft.2025.20044.1407

چکیده
  بنا بر مبانی هستی‌شناختی، فرزندان از آغاز تولّد، دو نیاز مادّی و معنوی دارند. برای تأمین و جهت‌دهی نیازهای معنوی فرزندان، آنان باید تحت تعلیم و تربیت قرار گیرند که از منظر فقه‌، مسئولیّت اصلى این تعلیم ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
کاربست اهداف تربیتی شریعت در تحلیل و رفع تعارضات روایات
کاربست اهداف تربیتی شریعت در تحلیل و رفع تعارضات روایات

مهدی گرامی پور؛ مجید طرقی؛ احمد مبلغی

دوره 11، شماره 22 ، اسفند 1403

https://doi.org/10.22034/mft.2025.20070.1410

چکیده
  در فقه اسلامی، تحلیل و رفع تعارض روایات یکی از چالش‌های اصلی در فهم و استنباط احکام است که نیاز به بهره‌برداری از ابزارهای مناسب برای حل آن دارد. یکی از این ابزارها، استفاده از اهداف تربیتی شریعت است ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
نقش جنسیت در تربیت عبادی اسلام(با تأکید بر همگام‌سازی با مراحل رشد و تحول شخصیت)
نقش جنسیت در تربیت عبادی اسلام(با تأکید بر همگام‌سازی با مراحل رشد و تحول شخصیت)

محمدناصر رضایی؛ مجید طرقی

دوره 11، شماره 22 ، اسفند 1403

https://doi.org/10.22034/mft.2025.20191.1414

چکیده
  چکیده:زوج زوج بودن که اساس خلقت انسان بر آن انجام گرفته و امروزه مباحث مربوط به جنسیت به آن اشاره دارد، دارای اهدافی در راستای هدف خلقت انسان است؛ بازگشت خردمندانه و عاقلانه به سوی خداوند که هدف خلقت انسان ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
روش‌های تربیت اجتماعی بر محور قرآن کریم
روش‌های تربیت اجتماعی بر محور قرآن کریم

حمیدالله شریفی؛ مجید طرقی؛ عباسعلی شاملی

دوره 11، شماره 22 ، اسفند 1403

https://doi.org/10.22034/mft.2025.17959.1332

چکیده
  این پژوهش که با عنوان تربیت اجتماعی در قرآن کریم تدوین شده است به اهداف تربیت اجتماعی در قرآن کریم توجه نموده است، اهداف تربیت اجتماعی از منظر قرآن از این مورد توجه این پژوهش است که قرآن یگانه منبع معتبر ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی فقهی قاعده وقایه و کاربست آن در فقه تربیتی
بررسی فقهی قاعده وقایه و کاربست آن در فقه تربیتی

حسن مسلمی؛ سید کمال حسینی؛ علیرضا اعرافی

دوره 11، شماره 22 ، اسفند 1403

https://doi.org/10.22034/mft.2025.20300.1434

چکیده
  قواعد فقهی، از مبادی دانش فقه هستند که نقشی مهمی در استنباط احکام فقهی دارند و احکام آن دسته از مسائل فقهی که دلیل معتبری درباره آن‌ها وارد نشده است را می‌تواند به کمک این قواعد استنباط نمود. یکی از این ...  بیشتر
روش‎های زمینه‎‎‌ساز تربیت اجتماعی فرزندان؛ حکم فقهی *
روش‎های زمینه‎‎‌ساز تربیت اجتماعی فرزندان؛ حکم فقهی *
دوره 4، شماره 8 ، اسفند 1396، ، صفحه 115-140

چکیده
  بخش مهمی از فرایند تربیت، استفاده از روش‎های تربیتی مناسب در ساحت‎های مختلف است. از این رو، در تربیت کودکان، روش‎های کارآمد تربیتی از جمله‎ روش‎های زمینه‎ساز تربیت اجتماعی اهمیت فراوانی دارد. ...  بیشتر
امید و نقش آن در سلامت و بهداشت روان
امید و نقش آن در سلامت و بهداشت روان
دوره 03، شماره 003 ، تیر 1387، ، صفحه 37-54

چکیده
  هدف مقاله حاضر این است که روشن کند بین امید و سلامت و بهداشت روان ارتباط و همبستگی وجود دارد و این که هر چه افراد نسبت به آینده امیدواری و انتظار بهتری داشته باشند، انگیزه و تلاش آنان افزایش خواهد یافت ...  بیشتر
بررسی شرایط و ویژگی‎های مطلوب قاضی از دیدگاه فقه تربیتی *
بررسی شرایط و ویژگی‎های مطلوب قاضی از دیدگاه فقه تربیتی *
دوره 5، شماره 10 ، دی 1397، ، صفحه 53-76

چکیده
  دین اسلام برای نجات بشر از گمراهی، از ظلمت و جهالت آمده است. اساس این دین بر تربیت بشر و هدایت او به سوی سعادت و کمال است. پرورش استعدادهای مادی و معنوی انسان و خارج کردن آنها از حالت بالقوه و استعداد به ...  بیشتر
روش‎های تأدیب کودک از نظر فقه و روان‌شناسی *
روش‎های تأدیب کودک از نظر فقه و روان‌شناسی *
دوره 4، شماره 8 ، اسفند 1396، ، صفحه 91-114

چکیده
  تأدیب با توجه به موارد کاربرد آن نزد فقیهان برای دو معنا استعمال شده است. «تربیت همراه با تنبیه»، به عنوان وظیفه والدین و معلم یا «تأدیب مترادف». با تعزیر، با توجه به این نکته، سؤال اصلی این ...  بیشتر
بررسی فقهی-تربیتی ورود به منزل مسکونی*
بررسی فقهی-تربیتی ورود به منزل مسکونی*
دوره 4، شماره 8 ، اسفند 1396، ، صفحه 7-34

چکیده
  ورود به منزل مسکونی-اعم از شخصی یا دیگری - یکی از مسائل مهمی است که شرع‎ مقدس در بیان آداب و احکام آن اهتمامی ویژه داشته است. احکامی همچون استیذان، استیناس، تسلیم، عدم‎ تجسس، حفظ امانت در نگاه، بخشی ...  بیشتر

صاحب امتیاز:
جامعه المصطفی العالمیه

اعضای هیات تحریریه:
حسن آقا نظری مسعود آذربایجانی مسعود جان بزرگی عباسعلی شاملی علی­نقی فقیهی محمد داوودی محمد فاکر میبدی محمد زروندی رحمانی

سردبیر:
علیرضا اعرافی

اعضای هیات تحریریه بین المللی:
حسن حسین گونش پروفسور هارالد زویبرت

اعضای مشورتی هیات تحریریه (بین المللی):
سید احمد شاه

مدیر مسئول:
یعقوبعلی برجی

ویراستار ارشد:
حسن محقق نجفی

مدیر علمی و اجرایی:
جواد ابراهیمی

دبیر تخصصی:
حسین مولودی

مدیر داخلی:
محمد لطیف مطهری

جانشین سردبیر:
مجید طرقی


دوره انتشار: دو فصلنامه

شاپا چاپی: 2476-4353

شاپا الکترونیکی: 2783-2260

ابر واژگان