مطالعات فقه تربیتی
دوره 10 (1402)
دوره 9 (1401)
دوره 8 (1400)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
دوره 04 (1388)
دوره 03 (1387)
دوره 02 (1386)
دوره 01 (1384)
تعداد دوره‌ها 15
تعداد شماره‌ها 27
تعداد مقالات 217
تعداد نویسندگان 262
تعداد مشاهده مقاله 112,888
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 24,390
نسبت مشاهده بر مقاله 520.22
نسبت دریافت فایل بر مقاله 112.4
-----------------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 617
تعداد مقالات رد شده 212
درصد عدم پذیرش 34
تعداد مقالات پذیرفته شده 87
درصد پذیرش 14
تعداد پایگاه های نمایه شده 18
تعداد داوران 31

پژوهشگران محترم؛

1. مجله مطالعات فقه تربیتی دارای رتبه ب وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری جمهوری اسلامی ایران و دارای امتیاز بالا (نزدیک به رتبه الف) در این رتبه می باشد.  https://journals.msrt.ir/home/detail/10874/

2ـــ با توجه به ابلاغ آیین نامه جدید وزارت علوم، دوفصلنامه «مطالعات فقه تربیتی» با رتبه "علمی" منتشر می شود.

 3- نشریه مطالعات فقه تربیتی  با احترام به قوانین اخلاق در نشریات از مجوز انتشارCC و همچنین قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) تبعیت می کند و از آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می‌نماید.

4- ارسال فرم تعارض منافع و فرم تعهد نویسندگان الزامی است.

5- برای رعایت اصول امانتداری و پیشگیری از سرقت علمی، مقالات دریافتی قبل از داوری، در http://www.samimnoor.ir و https://tik.irandoc.ac.ir و سایر سامانه های مشابهت یابی ، بررسی می شود و در صورت کپی بودن از مرحله ارزیابی خارج می­گردد.

 6- پیش از ارسال مقاله نکات مندرج در "فرایند پذیرش مقاله" و "راهنمای نویسندگان"را مطالعه نمایید. مقالات ارسالی باید طبق راهنمای خواسته شده تدوین شوند. در صورتی که براساس راهنمای مذکور تدوین نشده باشد، در روال داوری قرار نخواهد گرفت؛

7- مقالاتی که موفق به چاپ در این نشریه شوند ، کدهای شناسه بین المللی مقالات  DOI و DOR را دریافت می کنند؛

 8- هرگونه بهره برداری و استفاده از مقالات این نشریه، بدون ذکر نام و ارجاع استنادی به این نشریه، شرعا حرام و قانونا قابل پیگیری می باشد.

9- دسترسی به مقالات این نشریه به صورت دسترسی آزاد (OPEN ACCESS) می باشد.

10- تفاهم نامه همکاری با انجمن علمی تعلیم و تربیت اسلامی.

مقاله پژوهشی
وظیفه‌مندی کنشگران تربیتی در روش‌های اجرایی امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر
وظیفه‌مندی کنشگران تربیتی در روش‌های اجرایی امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر

مجید طرقی؛ جعفر یوسفی؛ سید آقاحسن حسینی

دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 7-30

https://doi.org/10.22034/mft.2024.18176.1340

چکیده
  امر به‌معروف و نهی از‌ منکر، در حوزۀ تعلیم و تربیت، به‌عنوان یکی از فروع دینی مورد توجه قرار گرفته است. این اصل، افزون بر بُعد دینی و فقهی، ابعاد تربیتی و اخلاقی نیز دارد و در این زمینه نقش مهمی را ایفا ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
جایگاه ورع در فقه تربیتی؛ تحلیل محتوای روایات ورع
جایگاه ورع در فقه تربیتی؛ تحلیل محتوای روایات ورع

محدثه معینی فر؛ سمانه زارعی

دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 31-58

https://doi.org/10.22034/mft.2025.18723.1360

چکیده
  منظومه فکری اسلام برای دست‌یابی به‌تمدن اسلامی که بستر تربیت اسلامی انسان‌هاست، شامل سه حوزه معرفتی، ارزشی و کنشی است که در این راستا، لازم است برخی واژگان کلیدی در این منظومه تربیتی، در قالب گزاره‌های ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تبیین روش عادت‌دهی در تربیت کودکان از دیدگاه فقه تربیتی
تبیین روش عادت‌دهی در تربیت کودکان از دیدگاه فقه تربیتی

راضیه ملک سنو؛ مریم وفادار

دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 59-85

https://doi.org/10.22034/mft.2025.18277.1347

چکیده
  یکی از روش‌های پایدارسازی رفتار، عادت دادن افراد به‌ویژه کودکان به‌انجام کارها است. دفعی برخورد کردن با کودک در برخی مسایل تربیتی عواقب نامطلوبی مانند دل‌زدگی، اضطراب و از همه مهم‌تر مقطعی بودن رفتار ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
اهداف و کارکردهای دانشگاه اسلامی از منظر فقه اسلامی
اهداف و کارکردهای دانشگاه اسلامی از منظر فقه اسلامی

محسن داودآبادی فراهانی؛ سید محمد تقی موسوی فر؛ سجاد فرحدل

دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 87-110

https://doi.org/10.22034/mft.2025.19113.1371

چکیده
  دانشگاه‌ها یکی از مراکز آموزشی- تربیتی در هر کشور هستند که تمرکز آن‌ها بر آموزش‌های عالی و تخصصی و پژوهش در عرصه علم‌ و فناوری است. اندیشمندان و مکاتب مختلفی به موضوع اهداف و کارکردهای دانشگاه ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تحلیل آثار تربیتی اجتماعی مجازاتها
تحلیل آثار تربیتی اجتماعی مجازاتها

عبدالله گوهری طالع

دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 111-135

https://doi.org/10.22034/mft.2024.16306.1282

چکیده
  هدف از مجازات در نظام کیفری اسلام، تنهاحذف و یا واداشتن مجرم به‌ترک جرم، نیست، بلکه هدف از تشریع و اجرای آن، بازدارندگی، تربیت و تشویق دیگران و اجتماع نیز هست. این بُعد از مجازات‌ها اگرچه در فقه به‌صورت ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
اهداف عملیاتی تربیت در مهد کودک از نظر فقه تربیتی
اهداف عملیاتی تربیت در مهد کودک از نظر فقه تربیتی

مجید طرقی؛ محمد صادق سنگی؛ حسن شکوری

دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 137-160

https://doi.org/10.22034/mft.2025.18285.1348

چکیده
  افزایش رو به رشد مهد کودک‌ها و محتوای بعضا نامناسب آن در برخی از نقاط کشور ، نگرانی‌هایی را برای والدین و مسؤولان بوجود آورده است. سؤال مقدماتی این است که اساساً نظر اسلام در مورد مهد کودک چیست و آیا با ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
هماهنگی و مدیریت کار گروهی در تربیت از دیدگاه فقه تربیتی
هماهنگی و مدیریت کار گروهی در تربیت از دیدگاه فقه تربیتی

مهدی عزیزی؛ سید عنایت الله کاظمی؛ علیرضا اعرافی

دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 161-186

https://doi.org/10.22034/mft.2025.19029.1365

چکیده
  امروزه بیشتر فعالیت‌های اجتماعی به‌صورت منسجم و سازمان‌دهی شده، در قالب کارگروهی و تشکیلاتی صورت می‌گیرد، چرا که پاسخ‌گویی به‌نیازهای متعدد و متکثر جامعه، مستلزم کار گروهی است. اقدامات فردی کارایی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تبیین ساختارمند مولفه های دانش تربیت اسلامی (منطق،مولفه ها)
تبیین ساختارمند مولفه های دانش تربیت اسلامی (منطق،مولفه ها)

احمد عربیان

دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 187-211

https://doi.org/10.22034/mft.2025.19213.1378

چکیده
  هدف اصلی ‌همه ادیان آسمانی‌ به‌ویژه اسلام، تربیت انسان است. قرآن کریم و روایات آکنده از معارف تربیتی و دارای برنامه تربیتی جامع برای همۀ انسان‌ها‌ در ‌همۀ زمان‌ها‌ و‌ مکان‌ها و در‌ همه عرصه‌‌‌های ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
معیار بازی های مستحب در ادله و احکام مذاهب فقهی و دلالت های تربیتی آنها
معیار بازی های مستحب در ادله و احکام مذاهب فقهی و دلالت های تربیتی آنها

ابوالقاسم دستورانی؛ مجتبی الهی خراسانی

دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 213-239

https://doi.org/10.22034/mft.2024.17570.1317

چکیده
  بازی به عنوان یک فعالیت اختیاری و غیر جدی که به‌قصد شادمانی و لذت انجام می‌شود، بخشی از زندگی انسان است. در میان فقه امامیه و سایر مذاهب، تنوع و تفاوت احکام بازی‌ها از واجب تا حرام، مورد اتفاق است، اما ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
گونه‌شناسی و مدل‌یابی احکام خوردن و آشامیدن جهت استنباط فقه تربیتی
گونه‌شناسی و مدل‌یابی احکام خوردن و آشامیدن جهت استنباط فقه تربیتی

اباذر کافی موسوی؛ مهدیه کشانی

دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 241-263

https://doi.org/10.22034/mft.2024.18536.1354

چکیده
  نگاه قرآن به‌احکام خوردن و آشامیدن تنها محدود به‌حرمت و حلیت نیست؛ بلکه با روی‌کرد تربیتی و در راستای تقرب به‌خداوند و تعالی و کمال جایگاه انسانی است. شناخت و فهم این نگاه قرآنی، مقدمه‌ای است برای ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
وظیفه حکومت اسلامی در تربیت سیاسی جامعه از دیدگاه فقه امامیه
وظیفه حکومت اسلامی در تربیت سیاسی جامعه از دیدگاه فقه امامیه

محمد لطیف مطهری

دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 265-290

https://doi.org/10.22034/mft.2025.19483.1384

چکیده
  تربیت اسلامی ساحت‌های مختلفی دارد و تربیت سیاسی یکی از مهم‌ترین این ساحت‌ها است. یکی از عوامل تربیت در کنار خانواده و عالمان، حاکمان هستند. حکومت برای رشد مردم در ساحت‌های مختلف از جمله در زمینه ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
معیار حد تمییز کودک
معیار حد تمییز کودک

اسماعیل شیخ هادی؛ حسین خادمی

دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 291-313

https://doi.org/10.22034/mft.2025.18137.1337

چکیده
  پژوهش حاضر، ناظر به‌تعیین معیار در تمییز صبی است. منظور از تمییز رسیدن به‌حدی از فهم و ادراک است که بر اساس آن می‌توان کودک نابالغ را مخاطب به‌خطابات شرعی دانست. در فقه اسلامی احکام مختلفی همچون صحت ...  بیشتر
روش‎های زمینه‎‎‌ساز تربیت اجتماعی فرزندان؛ حکم فقهی *
روش‎های زمینه‎‎‌ساز تربیت اجتماعی فرزندان؛ حکم فقهی *
دوره 4، شماره 8 ، اسفند 1396، ، صفحه 115-140

چکیده
  بخش مهمی از فرایند تربیت، استفاده از روش‎های تربیتی مناسب در ساحت‎های مختلف است. از این رو، در تربیت کودکان، روش‎های کارآمد تربیتی از جمله‎ روش‎های زمینه‎ساز تربیت اجتماعی اهمیت فراوانی دارد. ...  بیشتر
امید و نقش آن در سلامت و بهداشت روان
امید و نقش آن در سلامت و بهداشت روان
دوره 03، شماره 003 ، تیر 1387، ، صفحه 37-54

چکیده
  هدف مقاله حاضر این است که روشن کند بین امید و سلامت و بهداشت روان ارتباط و همبستگی وجود دارد و این که هر چه افراد نسبت به آینده امیدواری و انتظار بهتری داشته باشند، انگیزه و تلاش آنان افزایش خواهد یافت ...  بیشتر
بررسی شرایط و ویژگی‎های مطلوب قاضی از دیدگاه فقه تربیتی *
بررسی شرایط و ویژگی‎های مطلوب قاضی از دیدگاه فقه تربیتی *
دوره 5، شماره 10 ، دی 1397، ، صفحه 53-76

چکیده
  دین اسلام برای نجات بشر از گمراهی، از ظلمت و جهالت آمده است. اساس این دین بر تربیت بشر و هدایت او به سوی سعادت و کمال است. پرورش استعدادهای مادی و معنوی انسان و خارج کردن آنها از حالت بالقوه و استعداد به ...  بیشتر
روش‎های تأدیب کودک از نظر فقه و روان‌شناسی *
روش‎های تأدیب کودک از نظر فقه و روان‌شناسی *
دوره 4، شماره 8 ، اسفند 1396، ، صفحه 91-114

چکیده
  تأدیب با توجه به موارد کاربرد آن نزد فقیهان برای دو معنا استعمال شده است. «تربیت همراه با تنبیه»، به عنوان وظیفه والدین و معلم یا «تأدیب مترادف». با تعزیر، با توجه به این نکته، سؤال اصلی این ...  بیشتر
بررسی فقهی-تربیتی ورود به منزل مسکونی*
بررسی فقهی-تربیتی ورود به منزل مسکونی*
دوره 4، شماره 8 ، اسفند 1396، ، صفحه 7-34

چکیده
  ورود به منزل مسکونی-اعم از شخصی یا دیگری - یکی از مسائل مهمی است که شرع‎ مقدس در بیان آداب و احکام آن اهتمامی ویژه داشته است. احکامی همچون استیذان، استیناس، تسلیم، عدم‎ تجسس، حفظ امانت در نگاه، بخشی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی روش آموزش شبهات اعتقادی و پاسخ به آنها از منظر فقه تربیتی
بررسی روش آموزش شبهات اعتقادی و پاسخ به آنها از منظر فقه تربیتی

مهدی عزیزی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 بهمن 1403

https://doi.org/10.22034/mft.2025.19971.1404

چکیده
  یکی از ابعاد مهم تربیت اعتقادی، موضوع روشهاست که یکی از روشهای مهم تعلیم باورهای صحیح و اصلاح آنان است در این بین آموزش شبهات اعتقادی و پاسخ به آنها به عنوان یکی از مصادیق تعلیم از آنجا که ممکن است برخی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی نقش تربیتی حضور کودکان در مسجد از منظر فقه امامیه
بررسی نقش تربیتی حضور کودکان در مسجد از منظر فقه امامیه

یاسر تک فلاح؛ سعید کرمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 بهمن 1403

https://doi.org/10.22034/mft.2025.19912.1400

چکیده
  مسجد به عنوان مهم ترین پایگاه دینی مسلمانان، مکانی ارزشمند برای رشد معنوی تمامی اقشار جامعه محسوب می‌شود. با این وجود تعداد قابل توجهی از فقها، به استناد روایات، به کراهت حضور کودکان در مسجد فتوا داده‌اند؛ ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی تأثیر سرگرمی در میانسالان از منظر فقه اسلامی
بررسی تأثیر سرگرمی در میانسالان از منظر فقه اسلامی

سیدعبدالله میرخندان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 بهمن 1403

https://doi.org/10.22034/mft.2025.18694.1359

چکیده
  بررسی تأثیرهای مثبت و منفی سرگرمی‌های امروزی بر میانسالان از منظر فقه اسلامی به دلیل تغییرات مهمی که شخصیت این افراد در این سنین تجربه می‌کند، موضوعی چالش‌برانگیز و ضروری است. هدف این پژوهش تحلیل تأثیرات ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
مسئولیت حکومت در جلوگیری از حرام اجتماعی ؛ ادله فقهی و راهکارها
مسئولیت حکومت در جلوگیری از حرام اجتماعی ؛ ادله فقهی و راهکارها

محسن محمدی؛ زهره نیکفرجام؛ طیبه عارف نیا

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اسفند 1403

https://doi.org/10.22034/mft.2025.19529.1386

چکیده
  نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک حکومت اسلامی افزون بر تأمین امنیت و رفاه مردم، موظف به اجرای احکام و قوانین الهی نیز می باشد. بخشی از این وظایف در رابطه با جلوگیری از محرماتی است که آشکارا و در انظار ...  بیشتر

صاحب امتیاز:
جامعه المصطفی العالمیه

اعضای هیات تحریریه:
حسن آقا نظری مسعود آذربایجانی مسعود جان بزرگی عباسعلی شاملی علی­نقی فقیهی محمد داوودی محمد فاکر میبدی محمد زروندی رحمانی

سردبیر:
علیرضا اعرافی

اعضای هیات تحریریه بین المللی:
حسن حسین گونش پروفسور هارالد زویبرت

اعضای مشورتی هیات تحریریه (بین المللی):
سید احمد شاه

مدیر مسئول:
یعقوبعلی برجی

ویراستار ارشد:
حسن محقق نجفی

مدیر علمی و اجرایی:
جواد ابراهیمی

دبیر تخصصی:
حسین مولودی

مدیر داخلی:
محمد لطیف مطهری

جانشین سردبیر:
مجید طرقی


دوره انتشار: دو فصلنامه

شاپا چاپی: 2476-4353

شاپا الکترونیکی: 2783-2260

ابر واژگان