مطالعات فقه تربیتی
دوره 11 (1403)
دوره 10 (1402)
دوره 9 (1401)
دوره 8 (1400)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
دوره 04 (1388)
دوره 03 (1387)
دوره 02 (1386)
دوره 01 (1384)
تعداد دوره‌ها 16
تعداد شماره‌ها 29
تعداد مقالات 239
تعداد نویسندگان 300
تعداد مشاهده مقاله 128,986
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 31,627
نسبت مشاهده بر مقاله 539.69
نسبت دریافت فایل بر مقاله 132.33
-----------------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 667
تعداد مقالات رد شده 233
درصد عدم پذیرش 35
تعداد مقالات پذیرفته شده 110
درصد پذیرش 16
تعداد پایگاه های نمایه شده 18
تعداد داوران 33

پژوهشگران محترم؛

1. مجله مطالعات فقه تربیتی دارای رتبه ب وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری جمهوری اسلامی ایران و دارای امتیاز بالا (نزدیک به رتبه الف) در این رتبه می باشد.  https://journals.msrt.ir/home/detail/10874/

2ـــ با توجه به ابلاغ آیین نامه جدید وزارت علوم، دوفصلنامه «مطالعات فقه تربیتی» با رتبه "علمی" منتشر می شود.

 3- نشریه مطالعات فقه تربیتی  با احترام به قوانین اخلاق در نشریات از مجوز انتشارCC و همچنین قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) تبعیت می کند و از آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می‌نماید.

4- ارسال فرم تعارض منافع و فرم تعهد نویسندگان الزامی است.

5- برای رعایت اصول امانتداری و پیشگیری از سرقت علمی، مقالات دریافتی قبل از داوری، در http://www.samimnoor.ir و https://tik.irandoc.ac.ir و سایر سامانه های مشابهت یابی ، بررسی می شود و در صورت کپی بودن از مرحله ارزیابی خارج می­گردد.

 6- پیش از ارسال مقاله نکات مندرج در "فرایند پذیرش مقاله" و "راهنمای نویسندگان"را مطالعه نمایید. مقالات ارسالی باید طبق راهنمای خواسته شده تدوین شوند. در صورتی که براساس راهنمای مذکور تدوین نشده باشد، در روال داوری قرار نخواهد گرفت؛

7- مقالاتی که موفق به چاپ در این نشریه شوند ، کدهای شناسه بین المللی مقالات  DOI و DOR را دریافت می کنند؛

 8- هرگونه بهره برداری و استفاده از مقالات این نشریه، بدون ذکر نام و ارجاع استنادی به این نشریه، شرعا حرام و قانونا قابل پیگیری می باشد.

9- دسترسی به مقالات این نشریه به صورت دسترسی آزاد (OPEN ACCESS) می باشد.

10- تفاهم نامه همکاری با انجمن علمی تعلیم و تربیت اسلامی.

مقاله پژوهشی
مشروعیت اقدامات حکومت در حوزه تربیت دینی
مشروعیت اقدامات حکومت در حوزه تربیت دینی

سعید مهرابی؛ حسین فاضلی

دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1404، صفحه 7-28

https://doi.org/10.22034/mft.2025.20708.1431

چکیده
  پس از انقلاب اسلامی، پرسش‌های فراوانی پیرامون حکومت اسلامی و اقدامات آن در مقابل مسایل اجتماعی مطرح شده است و اکنون نیز ادامه دارد. یکی از این پرسش‌ها، در بارۀ مشروعیت اقدامات حکومت در مورد تربیت دینی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
نقد اقامه شعایر حسینی در قمه‌زنی از منظر فقه و تربیت
نقد اقامه شعایر حسینی در قمه‌زنی از منظر فقه و تربیت

ولی الله محبی اشنی

دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1404، صفحه 29-50

https://doi.org/10.22034/mft.2025.20319.1421

چکیده
  احکام الهی افعال مکلفان، در فقه اسلامی اعم از احکام اولیه و ثانویه است. احکام اولیه در اصطلاح فقهی، احکام ذاتی نیز خوانده می‌شوند. این احکام، بر اساس مصالح و مفاسد صادر شده و از ثبات برخوردار است. احکام ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تحلیل تربیتی رعایت مصلحت در نکاح دختر نابالغ
تحلیل تربیتی رعایت مصلحت در نکاح دختر نابالغ

زهره حاجیان فروشانی؛ محمدرضا حمیدی؛ بانو حبیبی

دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1404، صفحه 51-76

https://doi.org/10.22034/mft.2025.20248.1418

چکیده
  در سال‌‌‌های اخیر، جواز ازدواج دختران نابالغ از دیدگاه اسلام، از مسایل مطرح میان پژوهش‌گران و سطح عمومی و فضای مجازی بوده است. در این میان، گاهی چنین القا می‌‌‌شود که اسلام بدون هیچ محدودیتی، نکاح ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی فقهی حدود و شرایط تنبیه بدنی فرزندان توسط مادر برای انجام تکالیف الهی یا آداب و رسوم
بررسی فقهی حدود و شرایط تنبیه بدنی فرزندان توسط مادر برای انجام تکالیف الهی یا آداب و رسوم

محمدجواد عادلیان؛ محمد عشائری منفرد

دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1404، صفحه 77-99

https://doi.org/10.22034/mft.2025.19607.1390

چکیده
  بررسی حکم تکلیفی تنبیه بدنی فرزند توسط مادر، هم‌واره یکی از مسایل فقهی چالشی بوده که مناسب است با توجه به‌تفاوت تربیت در امروز نسبت به‌گذشته، جوانب آن را بیش از پیش نمایان ساخت. محور بحث، بررسی حکم شرعی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تحلیل تطبیقی مؤلفه‌های فرایند انگیزش در تربیت اسلامی و روان‌شناسی انسان‌گرا
تحلیل تطبیقی مؤلفه‌های فرایند انگیزش در تربیت اسلامی و روان‌شناسی انسان‌گرا

اسحاق اکبری؛ مجید طرقی؛ محمد شریفی نیا

دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1404، صفحه 101-129

https://doi.org/10.22034/mft.2025.21141.1448

چکیده
  انگیزش، یکی از مؤلفه‌های بنیادین فرآیند تربیت است که نقش تعیین‌کننده‌ای در جهت‌دهی رفتارهای یادگیری، رشد شخصیت و دست‌یابی به‌اهداف تربیتی ایفا می‌کند. از آن‌جا که روی‌کردهای مختلف روان‌شناختی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تحلیل فقهی تزاحم وظایف تربیتی خانواده، با تأکید بر وظایف پدر نسبت به فرزند
تحلیل فقهی تزاحم وظایف تربیتی خانواده، با تأکید بر وظایف پدر نسبت به فرزند

حسن دلاوری؛ کاظم ابراهیم زاده بخت آباد؛ ریحانه کهن‌سال

دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1404، صفحه 131-155

https://doi.org/10.22034/mft.2025.19373.1382

چکیده
  خانواده از بنیان‌های اساسی جامعه اسلامی است که حفظ آن اهمیت فراوان دارد. گاهی در میان خانواده تعارضاتی پیش می‌آید که از دیرباز توصیه‌های اخلاقی نسبت به‌گذشت و مدارا در متون دینی ملاحظه می‌شود. اما ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تحلیل نقش تفاوت‌های جنسیّتی در ساحت‌های تربیت
تحلیل نقش تفاوت‌های جنسیّتی در ساحت‌های تربیت

مهدی فتحی؛ محمد شریفی نیا؛ مجید طرقی

دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1404، صفحه 157-180

https://doi.org/10.22034/mft.2025.21402.1455

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی مبانی تربیت مبتنی بر تفاوت‌های جنسیتی از دیدگاه علمی و دینی انجام شده است. با روش توصیفی-تحلیلی و استفاده از منابع معتبر، یافته‌ها نشان می‌دهد که تفاوت‌های زیستی، روانی، عاطفی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
جایگاه موعظه در مراتب امر به‌‌معروف و نهی از منکر از منظر فقه تربیتی
جایگاه موعظه در مراتب امر به‌‌معروف و نهی از منکر از منظر فقه تربیتی

مهدی گرامی پور؛ سید میرهاشم حسینی؛ مهدی عزیزی

دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1404، صفحه 181-201

https://doi.org/10.22034/mft.2025.19442.1383

چکیده
  امر به معروف و نهی از منکر دو حکم اساسی در فقه اسلامی است که هدف آن اصلاح رفتارهای فردی و اجتماعی و سوق دادن افراد به‌سمت ارزش‌های دینی و اخلاقی است. این امر در ذات خود جنبۀ تربیتی دارد، چرا که هدف ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
شاخصهای ارزیابی معلمان از منظر فقه تربیتی
شاخصهای ارزیابی معلمان از منظر فقه تربیتی

محسن داودآبادی فراهانی؛ جواد ابراهیمی؛ محمد مهدی ایمان پور سردرودی

دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1404، صفحه 203-224

https://doi.org/10.22034/mft.2025.20136.1412

چکیده
  نظام تعلیم و تربیت به‌عنوان رکن حیاتی جامعه، در مسیر رشد و تعالی خود به‌سمت اهداف تعیین شده در حرکت است. یکی از عناصر نظام آموزش و پرورش، «معلم» است که دارای اثرگذاری خاص و نقش کلیدی در این نظام ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
نماز کودک در میانه مشروعیت و تمرینیت و دلالت‌های تربیتی آن
نماز کودک در میانه مشروعیت و تمرینیت و دلالت‌های تربیتی آن

عباسعلی تیموری عسگرانی؛ سیدنقی موسوی

دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1404، صفحه 225-247

https://doi.org/10.22034/mft.2025.20452.1426

چکیده
  این مقاله به‌بررسی تربیت عبادی و دلالت‌های نماز کودک، در زمینه فقه تربیتی و بررسی نظرات فقیهان دربارۀ نماز کودک می‌پردازد. هدف اصلی تحقیق تحلیل اقوال فقیهان دربارۀ مشروعیت و تمرینی بودن نماز کودک و ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
الزامات فقهی و موارد استثناء وعده با رویکرد فقه تربیتی
الزامات فقهی و موارد استثناء وعده با رویکرد فقه تربیتی

کریم محمدی؛ سید عباس موسوی؛ سید رضی موسوی

دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1404، صفحه 249-272

https://doi.org/10.22034/mft.2025.20286.1419

چکیده
  مسئله وفای «وعده» و پرهیز از خلف آن، از دیرباز در آموزه‌های دینی و متون اخلاقی، مورد توجه بوده و در منابع اسلامی، به‌عنوان یکی از اصول صداقت و مسئولیت‌پذیری، جایگاه ویژه‌ای دارد. پرورش شخصیت افراد ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تأثیر تربیتی نماز بر سبک زندگی اسلامی؛ مطالعه موردی در الگوی چهار وجهی روابط انسان
تأثیر تربیتی نماز بر سبک زندگی اسلامی؛ مطالعه موردی در الگوی چهار وجهی روابط انسان

رضا شاکری رودبارکی؛ مجید طرقی؛ حمید جزایری

دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1404، صفحه 273-297

https://doi.org/10.22034/mft.2025.20881.1438

چکیده
  بررسی نقش نماز به عنوان یک الگوی تربیتی جامع در شکل‌دهی به سبک زندگی اسلامی، با تأکید بر الگوی چهاروجهی روابط انسان (خود، خدا، خلق و خلقت) از ابعاد حائز اهمیت پژوهشی و مد نظر محقق است. پرسش اصلی پژوهش این ...  بیشتر
روش‎های زمینه‎‎‌ساز تربیت اجتماعی فرزندان؛ حکم فقهی *
روش‎های زمینه‎‎‌ساز تربیت اجتماعی فرزندان؛ حکم فقهی *
دوره 4، شماره 8 ، اسفند 1396، ، صفحه 115-140

چکیده
  بخش مهمی از فرایند تربیت، استفاده از روش‎های تربیتی مناسب در ساحت‎های مختلف است. از این رو، در تربیت کودکان، روش‎های کارآمد تربیتی از جمله‎ روش‎های زمینه‎ساز تربیت اجتماعی اهمیت فراوانی دارد. ...  بیشتر
امید و نقش آن در سلامت و بهداشت روان
امید و نقش آن در سلامت و بهداشت روان
دوره 03، شماره 003 ، تیر 1387، ، صفحه 37-54

چکیده
  هدف مقاله حاضر این است که روشن کند بین امید و سلامت و بهداشت روان ارتباط و همبستگی وجود دارد و این که هر چه افراد نسبت به آینده امیدواری و انتظار بهتری داشته باشند، انگیزه و تلاش آنان افزایش خواهد یافت ...  بیشتر
بررسی شرایط و ویژگی‎های مطلوب قاضی از دیدگاه فقه تربیتی *
بررسی شرایط و ویژگی‎های مطلوب قاضی از دیدگاه فقه تربیتی *
دوره 5، شماره 10 ، دی 1397، ، صفحه 53-76

چکیده
  دین اسلام برای نجات بشر از گمراهی، از ظلمت و جهالت آمده است. اساس این دین بر تربیت بشر و هدایت او به سوی سعادت و کمال است. پرورش استعدادهای مادی و معنوی انسان و خارج کردن آنها از حالت بالقوه و استعداد به ...  بیشتر
روش‎های تأدیب کودک از نظر فقه و روان‌شناسی *
روش‎های تأدیب کودک از نظر فقه و روان‌شناسی *
دوره 4، شماره 8 ، اسفند 1396، ، صفحه 91-114

چکیده
  تأدیب با توجه به موارد کاربرد آن نزد فقیهان برای دو معنا استعمال شده است. «تربیت همراه با تنبیه»، به عنوان وظیفه والدین و معلم یا «تأدیب مترادف». با تعزیر، با توجه به این نکته، سؤال اصلی این ...  بیشتر
بررسی فقهی-تربیتی ورود به منزل مسکونی*
بررسی فقهی-تربیتی ورود به منزل مسکونی*
دوره 4، شماره 8 ، اسفند 1396، ، صفحه 7-34

چکیده
  ورود به منزل مسکونی-اعم از شخصی یا دیگری - یکی از مسائل مهمی است که شرع‎ مقدس در بیان آداب و احکام آن اهتمامی ویژه داشته است. احکامی همچون استیذان، استیناس، تسلیم، عدم‎ تجسس، حفظ امانت در نگاه، بخشی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
ضوابط رعایت مصلحت در سرپرستی و تربیت کودک
ضوابط رعایت مصلحت در سرپرستی و تربیت کودک

علی زارع قراملکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 شهریور 1404

https://doi.org/10.22034/mft.2025.19802.1395

چکیده
  رعایت مصلحت در ابعاد فقهی، حقوقی و تربیتی کودک، اصل مسلمی تلقی می‌شود؛ بر این اساس با وجود ابهام موجود در مفهوم مصلحت، مراعات آن نیازمند تشریح ضوابطی است تا مانع از ادعای هر کسی در رعایت آن گردد. علی‌رغم ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تحلیل ابعاد تربیتی قاعده‌ی درأ در کیفر زدایی از متهم؛ مطالعه تطبیقی در فقه امامیه و حقوق موضوعه ایران
تحلیل ابعاد تربیتی قاعده‌ی درأ در کیفر زدایی از متهم؛ مطالعه تطبیقی در فقه امامیه و حقوق موضوعه ایران

هادی حکمتفر

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 شهریور 1404

https://doi.org/10.22034/mft.2025.20503.1427

چکیده
  قاعده درأ از قواعد فقهی معروفی است که در ابواب مختلف فقهی مورد استناد فقیهان قرار گرفته است. این قاعده برای کیفر زدایی از متهم در باب حدود تشریع شده است اما می تواند واجد نکات تربیتی هم باشد؛ زیرا موضوع ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
قلمروی پرورش هویت ملی در جامعه دینی در میزان فقه
قلمروی پرورش هویت ملی در جامعه دینی در میزان فقه

جواد ابراهیمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 شهریور 1404

https://doi.org/10.22034/mft.2025.19037.1366

چکیده
  "هویت ملی" واژه ترکیبی و سازه ی مفهومی است که حاصل اجتماع عناصر مختلف نشانگر شخصیت جامعه در سطح ملی یعنی تمام کشور است هویت ملی یکپارچه در جانب مثبت سبب ایجاد حس اعتماد و عزت نفس فردی و اجتماعی و نیز وحدت ...  بیشتر

صاحب امتیاز:
جامعه المصطفی العالمیه

اعضای هیات تحریریه:
حسن آقا نظری مسعود آذربایجانی مسعود جان بزرگی عباسعلی شاملی علی­نقی فقیهی محمد داوودی محمد فاکر میبدی محمد زروندی رحمانی

سردبیر:
علیرضا اعرافی

جانشین سردبیر:
مجید طرقی

مدیر مسئول:
یعقوبعلی برجی

اعضای هیات تحریریه بین المللی:
حسن حسین گونش پروفسور هارالد زویبرت

اعضای مشورتی هیات تحریریه (بین المللی):
سید احمد شاه

مدیر علمی و اجرایی:
جواد ابراهیمی

دبیر تخصصی:
حسین مولودی

مدیر داخلی:
محمد لطیف مطهری

ویراستار ارشد:
حسن محقق نجفی


دوره انتشار: دو فصلنامه

شاپا چاپی: 2476-4353

شاپا الکترونیکی: 2783-2260

ابر واژگان