نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 مربی گروه معارف اسلامی، واحد نراق، دانشگاه آزاد اسلامی
2 دکترای فقه تربیتی، جامعه المصطفی العالمیه
3 دانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران
چکیده
قواعد فقهی عامه به عنوان یکی از منابع معتبر و قابل استناد در استنباط احکام فقهی مختلف نزد فقها پذیرفته شده است. قاعدههای لاضرر، اقدام و ضمان بر تعدی و تفریط از قواعد فقهی عامه هستند که فقهای متقدم و متأخر شیعه به تناسب ابواب فقهی برای یافتن پاسخ مسائل و موضوعات فقهی به آنها تمسک نموده و دیدگاه خویش را با تکیه بر آنها بیان کردهاند. در این نوشتار در پی پاسخ به این سؤال هستیم که از لحاظ فقهی اقتضای جریان قواعد مذکور درباره ضمان ناشی از اقدامات تربیتی مربیان چیست؟
قاعده لاضرر در اصل درباره نفی احکام ضرری در تشریع است که میتواند شامل نفی ایراد ضرر به دیگران نیز بشود. قاعده اقدام نیز، در اصل درباره مشغولیت ذمه شخص در معاملات بالمعنی الأخص است. شمول ضمان ناشی از آن بر فعالیتهای تربیتی بهخاطر آن است که معاملات بالمعنی الأعم، شامل ارتباطات تربیتی مربیان و متربیان است؛ لذا ایراد آسیب بر مولی علیهم مشمول ادله ضمان میشود. تعدی و تفریط در رعایت مصالح تربیتی متربیان نیز بهخاطر عمومیت ملاک قاعده، از اسباب تحقق ضمان مربیان است. علاوه بر آن اقتضای بنای عقلا نیز ضمان مربیان است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating Instructor's Liability in Jurisprudence-based Education
نویسنده [English]
- Hassan Mohammadi Ahmadabadi 1
1 Instructor of Islamic Education Department, Naragh Branch, Islamic Azad University
2
3
چکیده [English]
General jurisprudential rules have been accepted by jurists as one of the valid and reliable sources in deriving various jurisprudential rulings. The harmless rules, action and guarantee of violation and deviation are the rules of public jurisprudence that the early and late Shiite jurists have relied on them in proportion to the jurisprudential chapters to find answers to jurisprudential issues and issues and have expressed their views based on them. In this article, we seek to answer the question that from a jurisprudential point of view, what is the necessity of the mentioned rules regarding the guarantee resulting from the training measures of trainers? The no-harm rule is primarily about denying harmful judgments in legislation, which can include denying harm to others. The rule of action is also basically about engaging a person's liability in transactions in a special sense. The inclusion of the resulting guarantee on educational activities is due to the fact that transactions in the general sense include the educational connections of coaches and trainers; Therefore, the objection of harm to Molly against them is subject to guaranteed evidence. Violation and deviation in observing the educational interests of educators, due to the generality of the criterion of the rule, is one of the reasons for the realization of the guarantee of educators. In addition, the necessity of building the wise is also the guarantee of the coaches.
کلیدواژهها [English]
- Rule
- Fiqh
- Education
- damage