مطالعات فقه تربیتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه فقه و علوم تربیتی، جامعة المصطفی العالمیة، مجتمع آموزش عالی فقه، قم، ایران

2 گروه فقه و علوم تربیتی، جامعه المصطفیالعالمیة، مجتمع آموزش عالی فقه، قم، ایران

3 گروه علوم قرآن و حدیث، جامعة المصطفی

4 العالمیة

10.22034/mft.2025.20881.1438

چکیده

بررسی نقش نماز به عنوان یک الگوی تربیتی جامع در شکل‌دهی به سبک زندگی اسلامی، با تأکید بر الگوی چهاروجهی روابط انسان (خود، خدا، خلق و خلقت) از ابعاد حائز اهمیت پژوهشی و مد نظر محقق است. پرسش اصلی پژوهش این است که نماز چگونه از طریق تقویت این چهار وجه، به تربیت فردی و اجتماعی منجر می‌شود؟
پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و با استناد به منابع فقهی و تربیتی اسلام انجام شده است. ارتباط بین احکام نماز و مؤلفه‌های سبک زندگی اسلامی در چارچوب الگوی چهاروجهی، مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته‌ها نشان می‌دهد نماز با تقویت همزمان ارتباط انسان با خدا (معنویت)، خود (اخلاق فردی)، خلق (مسؤولیت‌پذیری اجتماعی) و خلقت (تعامل سازنده با محیط زیست)، سبک زندگی اسلامی را در ابعاد معنوی، فردی، اجتماعی و زیست‌محیطی نهادینه می‌کند. شرط تحقق این تأثیرات، اقامۀ نماز با حضور قلب و فهم معانی آن است. این مقاله در نهایت به این نتیجه می­رسد که نماز فراتر از یک عبادت فردی، کارکرد تربیتی نظام‌مندی دارد که قادر است پایه‌های یک جامعۀ سالم، پویا و مسئولیت‌پذیر را بنیان نهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Educational Impact of Prayer on Islamic Lifestyle; A Case Study in the Four-Dimensional Model of Human Relations

نویسندگان [English]

  • شاکری shakeri 1
  • majid toroghi 2
  • Hamid Jzayri 3 4

1 Department of Jurisprudence and Educational Sciences, Al-Mustafa University, Jurisprudence Higher Education Complex, Qom, Iran

2 Department of Jurisprudence and Educational Sciences, Al-Mustafa Al-Alamiyah Society, Jurisprudence Higher Education Complex, Qom, Iran

3 Quran and Hadith Sciences Group, Al-Mustafa International University

4

چکیده [English]

Examining the role of prayer as a comprehensive educational model in shaping an Islamic lifestyle, with an emphasis on the four-dimensional model of human relations (self, God, creation, and the environment), is of significant research interest. The main question of the research is how prayer, by strengthening these four dimensions, contributes to individual and social education?
This study was conducted using a descriptive-analytical method and references to Islamic jurisprudential and educational sources. The relationship between the rulings of prayer and the components of an Islamic lifestyle within the framework of the four-dimensional model has been analyzed. The findings show that prayer simultaneously strengthens the connection between humans and God (spirituality), self (personal ethics), creation (social responsibility), and the environment (constructive interaction with nature), thereby institutionalizing an Islamic lifestyle in spiritual, individual, social, and environmental dimensions. The condition for realizing these impacts is performing prayer with presence of heart and understanding its meanings. This article ultimately concludes that prayer, beyond being an individual act of worship, has an organized educational function capable of laying the foundations for a healthy, dynamic, and accountable society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Prayer
  • Quran
  • education
  • Islamic lifestyle
  • four-dimensional model
  1. قرآن کریم.

    * نهج‌البلاغه.

    1. ابن عربی، محیی الدین (1426). الفتوحات المکیه. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
    2. ابن‌ادریس حلی، محمد بن احمد. (1410ق). السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
    3. ابن‌فارس، احمد بن فارس. (1404ق). معجم مقاییس اللغه. قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
    4. باقری، خسرو (1387). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
    5. بهاری همدانی، محمد(1361)؛ تذکرة المتقین، تهران، نور فاطمه.
    6. پترسون، مایکل(1381)؛ عقل و اعتقاد دینی درآمدی بر فلسفه دین، احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، تهران، نشر نی.
    7. ترنس استیس، والتر. (1397)؛ دین و نگرش نوین، احمدرضا جلیلی، تهران: انتشارات حکمت.
    8. حلی، جعفر بن حسن، (1408ق). شرائع الإسلام فی مسائل الحلال والحرام، قم: مؤسسه اسماعیلیان.
    9. حلی، حسن بن یوسف، (1413ق)، تذکرة الفقهاء، قم: مؤسسه آل البیت.
    10. خمینی، سید روح ‌الله، (1379)، توضیح المسائل، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
    11. خمینی، سید روح الله، (1351)، سر الصلوة معراج السالکین و صلوة العارفین، قم: انتشارات مکتب امام.
    12. خمینی، سید روح‌الله (1379). چهل حدیث. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
    13. دورانت، ویل.(1395)، درباره معنی زندگی، شهاب الادین عباسی، تهران، انتشارات کتاب پارسه.
    14. دورکیم، امیل(1379)، خودکشی، نادر سالارزاده امیری، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
    15. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، (1412ق)، مفردات الفاظ القرآن، بیروت: دارالعلم.
    16. شهید اول، محمد بن مکی، (1417ق)، اللمعة الدمشقیة، قم: دارالفکر.
    17. شهید ثانی، زین الدین بن علی، (1410ق). الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة، قم: مکتبة الداوری.
    18. شولتس، داون. (1369)، روانشناسی کمال، ترجمه گیتی‌خوشدل، تهران، انتشارات نشر نو.
    19. طباطبایی، سید محمدحسین، (1374)، تفسیر المیزان، قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
    20. طبرسی، فضل بن حسن، (1372)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران: انتشارات ناصر خسرو.
    21. طوسی، محمد بن حسن، (1363)، النهایة فی مجرد الفقه و الفتاوی، بیروت: دارالکتاب العربی.
    22. غزالی، محمد، (1364). کیمیای سعادت، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
    23. غزالی، محمد بن محمد، (1364)، احیاء علوم الدین، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
    24. فاضل مقداد، مقداد بن عبدالله، (1404ق). کنز العرفان فی فقه القرآن، قم: انتشارات مرتضوی.
    25. فرانکل، ویکتور، (1394)، ترجمه: امیر لاهوتی، انسان در جستجوی معنا، تهران: انتشارات جامی.
    26. فیض کاشانی، محسن، (1380)، کلمات مکنونه من علوم اهل الحکمه و المعرفه. قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
    27. قائمی، علی، (1383)، خانواده و مسائل همسران جوان، تهران: انتشارات امیری.
    28. قائمی، علی، (1383)، تربیت و شخصیت کودک، تهران: انتشارات امیری.
    29. کارگر، رحیم(1377)، نماز از دیدگاه دانشمندان و متفکران، تهران: ستاد اقامه نماز و احیای زکات.
    30. کلینی، محمد بن یعقوب. (1407ق). الکافی. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
    31. متقی هندی، علاء الدین علی المتقی بن حسام الدین (1998م.)، کنز العمال فی سنن الأقوال و الأفعال، بیروت: دار الکتب العلمیة.
    32. مجلسی، محمد باقر(1416ق.)، بحارالانوار، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
    33. مولوی، جلال الدین محمد بلخی، (1398)، دیوان شمس، قم: آسمان علم.
    34. مولوی، جلال الدین محمد بلخی، (1386). مثنوی معنوی، تهران: ققنوس.
    35. نراقی، احمد، (1384) معراج السعادة، قم: انتشارات هجرت.
    36. نراقی، محمدمهدی (1377)، جامع السعادات، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.

    ناظم زاده قمی، سید اصغر(1372)، تجلی امامت: تحلیلی از حکومت امیرالمؤمنین علی، قم: الهادی.