نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
حوزه علمیه قم
چکیده
پس از انقلاب اسلامی پرسشهای فراوانی پیرامون حکومت اسلامی و اقدامات آن در مقابل مسائل اجتماعی مطرح شده است و اکنون نیز همین پرسشها ادامه دارد. یکی از این پرسشها پیرامون مشروعیت اقدامات حکومت در راستای تربیت دینی مردم است؛ آیا چنین اقدامی از منظر فقه مشروع است و ادله فقهی مبنی بر مشروعیت آن وجود دارد یا خیر؟ در این نوشتار با رویکرد فقهی و با استناد به منابع کتابخانهای و بر اساس شیوه اجتهادی شیعه، ادله مشروعیت و عدم مشروعیت اقدامات حکومت در حوزه تربیت دینی بررسی خواهد شد. حاصل این است که بر خلاف کسانی که اقدام حکومت در حوزه تربیت دینی را مخالف سیره پیشوایان دینی دانسته و این کار را فاقد دلیل شرعی دانستهاند، اقدامات حکومت در این حوزه، نه تنها مشروع است؛ بلکه از جمله تکالیف شرعی نهادهای حکومتی است. این حکم مستند به قواعد فقه تربیتی و ادله خاص اعم از آیات و روایات است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Legitimacy of government actions in the field of religious education
نویسندگان [English]
- sa mehrabi
- Hisein Fazeli
howzeh
چکیده [English]
After the Islamic Revolution, many questions have been raised about the Islamic government and its actions against social anomalies, and these questions continue to be asked today. One of these questions is about the legitimacy of the government's actions in the field of religious education; is such an action legitimate from the perspective of jurisprudence and is there any jurisprudential evidence to support its legitimacy? In this article, with a jurisprudential approach and based on library sources and the Shiite ijtihad method, the evidence for the legitimacy and illegitimacy of the government's actions in the field of religious education will be examined. The result is that, unlike those who consider the government's actions in the field of religious education to be contrary to the character of religious leaders and have considered this work to be devoid of a religious basis, the government's actions in this field are not only legitimate; but also among the religious duties of government institutions. This ruling is based on the rules of educational jurisprudence and specific evidence, including verses and narrations.
کلیدواژهها [English]
- Religious education
- government
- rulers
- educational jurisprudence
- legitimacy