مطالعات فقه تربیتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 بلوار الغدیر شهرک مهدیه خ قائم ک ششم فرعی11 پ126

2 گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان

10.22034/mft.2025.20452.1426

چکیده

این مقاله به بررسی تربیت عبادی و دلالت‌های نماز کودک، در زمینه فقه تربیتی و بررسی نظرات فقیهان درباره نماز کودک می‌پردازد. هدف اصلی تحقیق تحلیل اقوال فقیهان درباره مشروعیت و تمرینی بودن نماز کودک و دلالت‌های تربیتی آن و توصیه‌هایی براساس یافته‌ها به مربیان است. روش تحقیق شامل توصیفی تحلیلی و تجویزات تربیتی از طریق کشف ملازمات عقلی و برهان انّی و دلالت‌شناسی پس رونده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که در مورد عبادت کودک، پنج دیدگاه وجود دارد که به دو قول عمده رجوع می‌کنند. برخی آن را صرفاً تمرینی و بدون ثواب می‌دانند، در حالی که دیگران آن را شرعی و دارای ثواب تلقی می‌کنند. همچنین، دلالت‌های تربیتی نماز کودک به‌عنوان یک ابزار تربیتی، به رشد شناختی و اخلاقی کودک کمک می‌کند و به شکل‌گیری رفتارهای مثبت و توسعه تفکر انتقادی منجر می‌شود. این رویکرد نه تنها به تدریج فهم دین را تسهیل می‌کند، بلکه انگیزه و رغبت بیشتری را در کودک برای انجام عبادات ایجاد می‌کند. در نهایت، این پژوهش توصیه‌هایی برای مربیان دارد که به درک بهتر نقش نماز در تربیت دینی و اخلاقی کودکان و طراحی روش‌های آموزشی مؤثر کمک می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Children's Prayer in the Context of Legitimacy and Practice and Its Educational Implications

نویسندگان [English]

  • عباسعلی تیموری 1
  • seyednaghi mousavi 2

1 بلوار الغدیر شهرک مهدیه خ قائم ک ششم فرعی11 پ126

2 Educational Sciences Training Group, Farhangian University

چکیده [English]

This article examines the religious upbringing and implications of children's prayer within the context of educational jurisprudence, as well as the opinions of jurists regarding children's prayer. The main objective of the research is to analyze the statements of jurists about the legitimacy and practice of children's prayer, its educational implications, and to provide recommendations based on the findings for educators.
The research method includes descriptive-analytical approaches and educational prescriptions through the discovery of rational necessities, existential reasoning, and backward semantics. The results indicate that there are five perspectives on children's worship, which refer to two major opinions. Some consider it merely a practice without reward, while others view it as religiously legitimate and rewarding.
Furthermore, the educational implications of children's prayer, as a pedagogical tool, contribute to the cognitive and moral development of children and lead to the formation of positive behaviors and the development of critical thinking. This approach not only gradually facilitates the understanding of religion but also fosters greater motivation and interest in children to engage in acts of worship.
Ultimately, this research offers recommendations for educators that assist in better understanding the role of prayer in the religious and moral upbringing of children and in designing effective educational methods.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religious Education
  • Worship Education
  • Teaching Prayer
  • Habituation
  • Educational Jurisprudence