مطالعات فقه تربیتی
دوره 11 (1403)
دوره 10 (1402)
دوره 9 (1401)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
دوره 04 (1388)
دوره 03 (1387)
دوره 02 (1386)
دوره 01 (1384)
مقاله پژوهشی
تعلیم آموزه‌های جنسی در دوره کودکی از دیدگاه فقه اهل بیت (ع)
تعلیم آموزه‌های جنسی در دوره کودکی از دیدگاه فقه اهل بیت (ع)

حسن شکوری؛ مجید طرقی؛ عباس موسوی

دوره 8، شماره 15 ، شهریور 1400، صفحه 7-36

https://doi.org/10.22034/mft.2021.10346.1124

چکیده
  آموزش جنسی، بخش مهمی از تربیت جنسی است. این نوع آموزش، در راستای افزایش دانش، آگاهی و ارتقای مهارت متربیان در امور جنسی و جنسیتی آنان صورت می‌گیرد. عدم تدوین پژوهشی مبتنی بر فقه اهل‌بیت؟عهم؟ و همچنین ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
اصول تربیت عبادی با تأکید بر قرآن و روایات‌
اصول تربیت عبادی با تأکید بر قرآن و روایات‌

کنیز بانو کنیز بانو؛ محمد داودی؛ حمید جزایری

دوره 8، شماره 15 ، شهریور 1400، صفحه 37-61

https://doi.org/10.22034/mft.2021.11872.1179

چکیده
  خداوند، انسان را جز برای عبادت خلق نکرده است. تربیت عبادی به توسعه رابطه صحیح بین انسان و خدا و رسیدن به هدف خلقت می‌انجامد. تربیت عبادی دارای مبانی، اهداف و اصول و روش‌هایی است که بیانگر مقصد تربیت عبادی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تبیین قاعده إضلال در فقه تربیتی؛ باتاکید بر مفهوم-شناسی
تبیین قاعده إضلال در فقه تربیتی؛ باتاکید بر مفهوم-شناسی

سید نقی موسوی

دوره 8، شماره 15 ، شهریور 1400، صفحه 63-93

https://doi.org/10.22034/mft.2022.11110.1155

چکیده
  فقه تربیتی در مسیر رشد و بالندگی، نیازمند توسعه قلمروهای پیرامونی خود مانند «قواعد تربیتی» است؛ زیرا این قواعد در «تفقه تربیتی»، مفید و پُرکاربرد است. اِضلال (گمراه کردن دیگران) از عناوینی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی آسیب های روش تربیتی الگودهی و اسوه پذیری درقرآن ازمنظر مفسران معاصر
بررسی آسیب های روش تربیتی الگودهی و اسوه پذیری درقرآن ازمنظر مفسران معاصر

سعید شمس؛ علی سعیدی؛ رجب اکبرزاده؛ علی رضا آقا یوسفی

دوره 8، شماره 15 ، شهریور 1400، صفحه 95-123

https://doi.org/10.22034/mft.2022.12463.1187

چکیده
  از مباحث مهم و کاربردی در آموزه‌های تربیتی قرآن، بحث روش‌هاست و مهم‌تر از آن، شناخت آسیب‌های روش‌های تربیتی است که تعیین‌کننده ضوابط و هنجارهای حاکم بر فرایند تربیت است. این مقاله با هدف رهنمون ساختن ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
پیشگیری از بزهکاری متربیان کم‌توان ذهنی خفیف از منظر فقه اسلامی
پیشگیری از بزهکاری متربیان کم‌توان ذهنی خفیف از منظر فقه اسلامی

اردوان ارژنگ؛ سید نقی موسوی؛ مطهره طالبی سیه سران

دوره 8، شماره 15 ، شهریور 1400، صفحه 125-155

https://doi.org/10.22034/mft.2022.11787.1175

چکیده
  امروزه نگرش‌هایی مانند جانی بالفطره دانستن کم‌توانان ذهنی خفیف و افراد دارای هوش مرزی، ناپذیرفتنی و مطرودشده است. اما برای آن‌که جرایمی از ایشان به ثبت می‌رسد، بی‌شک پرداختن به مسائل جرم‌شناسی این ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تقابل حق مادری با حق زوج، حق کودک و حق جامعه با نظر به حاکمیت قواعد اخلاقی و تربیتی
تقابل حق مادری با حق زوج، حق کودک و حق جامعه با نظر به حاکمیت قواعد اخلاقی و تربیتی

فاطمه قدرتی

دوره 8، شماره 15 ، شهریور 1400، صفحه 157-184

https://doi.org/10.22034/mft.2022.11648.1169

چکیده
  تجربه مادری، به‌عنوان حقی طبیعی، قابل سلب نیست؛ اما در مواردی حق فرزندآوری زوجه در تقابل با مصالح اجتماعی، سلامت کودک، حقوق جنسی زوج یا اشتراط عدم فرزندآوری از سوی زوج قرار می‌گیرد و قانوناً می‌توان ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تبیین قلمرو فقهی عزاداری (به مثابه روش تربیتی)
تبیین قلمرو فقهی عزاداری (به مثابه روش تربیتی)

حسین کارآمد؛ محمدایوب عارفی

دوره 8، شماره 15 ، شهریور 1400، صفحه 185-209

https://doi.org/10.22034/mft.2022.11198.1158

چکیده
  تبیین قلمرو فقهی عزاداری (به‌مثابه روش تربیتی)این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی و توصیفی و به‌منظور بررسی قلمرو فقهی عزاداری، به‌مثابه یک روش تربیتی، انجام شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد با این‌که ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
نقش قاعده فقهی «المؤمنون عند شروطهم» در تربیت فردی و اجتماعی
نقش قاعده فقهی «المؤمنون عند شروطهم» در تربیت فردی و اجتماعی

سیده زهرا موسوی؛ زهرا فهرستی؛ احمد رضا خزایی

دوره 8، شماره 15 ، شهریور 1400، صفحه 211-234

https://doi.org/10.22034/mft.2021.11866.1177

چکیده
  حدیث نبوی «المؤمنون عند شروطهم»، از قواعد فقهی _ حقوقی برخاسته از قرآن کریم و تأکیدهای فراوان الهی بر تعهدپذیری و وفای به عهد است که علاوه بر جایگاهش در فقه و حقوق، پیامدهای بسیاری در تربیت فردی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
وظایف نگرشی زوجین نسبت به هم، از منظر فقه تربیتی
وظایف نگرشی زوجین نسبت به هم، از منظر فقه تربیتی

علی نقی فقیهی

دوره 8، شماره 15 ، شهریور 1400، صفحه 235-258

https://doi.org/10.22034/mft.2022.11518.1167

چکیده
  فقه تربیتی، عهده‌دار وظایف جوارحی و جوانحی مکلفان در حیطه‌های تربیتی است. از وظایف تربیتی جوانحی، وظایف نگرشی است. مسئله این پژوهش، تبیین وظایف نگرشی تربیتی زوجین نسبت به هم، از منظر فقه است که با روش ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تقدم وظیفه‌مندی خانواده و یا حکومت در تعلیم و تربیت از منظر آموزه‌های اسلامی
تقدم وظیفه‌مندی خانواده و یا حکومت در تعلیم و تربیت از منظر آموزه‌های اسلامی

حسن محمدپور؛ محسن ملک افضلی؛ علی همت بناری

دوره 8، شماره 15 ، شهریور 1400، صفحه 259-281

https://doi.org/10.22034/mft.2022.12326.1186

چکیده
  از نظر اسلام، تعلیم و تربیت امری پسندیده و واجب است. آیات نورانی قرآن و روایات شریف بر اهمیت جایگاه تعلیم و تربیت و نقش اثرگذار دو رکن مهم خانواده و حکومت در این مقوله تأکید کرده‌اند. در متون روایی، استنادات ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تحلیل تربیتی احکام فقهی کودک (نسب)
تحلیل تربیتی احکام فقهی کودک (نسب)

محمد احسانی

دوره 8، شماره 15 ، شهریور 1400، صفحه 283-322

https://doi.org/10.22034/mft.2021.10411.1128

چکیده
  مقاله پیش‌رو با موضوع «تحلیل تربیتی احکام فقهی کودک با محوریت اثبات نسب مبتنی بر متون دینی و یافته‌های علوم جدید و با رویکرد تربیتی، به‌منظور تبیین اهمیت اثبات نسب و تأثیر آن در تربیت کودک» به ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
محافظت از اطلاعات در فرایند تعلم و روش‌های آن از منظر فقه تربیتی
محافظت از اطلاعات در فرایند تعلم و روش‌های آن از منظر فقه تربیتی

هادی عجمی؛ علیرضا اعرافی؛ احمد شهامت

دوره 8، شماره 15 ، شهریور 1400، صفحه 323-351

https://doi.org/10.22034/mft.2022.11727.1172

چکیده
  از مسائل مهم فرایند تعلّم و از نیازهای اساسی جامعه، حفاظت و تثبیت اطلاعات، معلومات و علوم است. در این مقاله، با روش توصیفی و تحلیل اجتهادی مصطلح، به بررسی فقهی محافظت از اطلاعات پرداخته شده است. این مسئله، ...  بیشتر