مطالعات فقه تربیتی
دوره 11 (1403)
دوره 10 (1402)
دوره 8 (1400)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
دوره 04 (1388)
دوره 03 (1387)
دوره 02 (1386)
دوره 01 (1384)
مقاله پژوهشی
پیشینه شناسی فقه معلمی
پیشینه شناسی فقه معلمی

سید نقی موسوی

دوره 9، شماره 17 ، شهریور 1401، صفحه 7-32

https://doi.org/10.22034/mft.2022.7379

چکیده
    مطالعات معلمی و بومی‏سازی و اسلامی‏سازی آن ضرورت دارد و از سویی فقه تربیتی به‌مثابه رویکردی جدید در تربیت‏پژوهی در حال تولید و رشد است. نوشتار حاضر درصدد است بر یکی از شاخه‏های فقه تربیتی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
وظیفه‌مندی نهاد خانواده در پرورش نظم و انضباط در کودکان و نوجوانان از منظر فقهی
وظیفه‌مندی نهاد خانواده در پرورش نظم و انضباط در کودکان و نوجوانان از منظر فقهی

سید سخی‌داد موسوی؛ علی سائلی؛ کریم خان‌محمدی

دوره 9، شماره 17 ، شهریور 1401، صفحه 33-60

https://doi.org/10.22034/mft.2022.7380

چکیده
  پرورش نظم و انضباط در کودکان و نوجوانان به منظور قاعده‌مند نمودن فعالیت‌ها و رفتارهای آنان براساس آموزه‌های اسلام، قوانین حکومت اسلامی و هنجارهای پذیرفته‌شده در جامعه بسیار حائز اهمیت است. بسیاری ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تحلیل تربیتی احکام فقهی کودک (حضانت)
تحلیل تربیتی احکام فقهی کودک (حضانت)

محمد احسانی

دوره 9، شماره 17 ، شهریور 1401، صفحه 61-90

https://doi.org/10.22034/mft.2022.7381

چکیده
  این مقاله با رویکرد تربیتی به ‏بررسی احکام فقهی حضانت کودک و تحلیل تربیتی آن پرداخته است. این کار، با روش توصیفی- تحلیلی و با هدف تبیین حراست و حضانت کودک در جهت حفظ منافع او مبتنی بر منابع فقهی و تربیتی ...  بیشتر
ایذاء و آثار تربیتی آن از دیدگاه فقه تربیتی
ایذاء و آثار تربیتی آن از دیدگاه فقه تربیتی

طاهر علی محمدی؛ فاطمه کهزادی مقدم

دوره 9، شماره 17 ، شهریور 1401، صفحه 91-114

https://doi.org/10.22034/mft.2022.7382

چکیده
  ایذاء و آزردن دیگران یکی از محرماتی است که عواقب و آثار منفی تربیتی متعددی دارد و به همین سبب، مانعی مهم در راه رسیدن انسان و جامعه انسانی به رشد و کمال محسوب می‏شود. به‌دلیل ابتلای زیاد جامعه به این ...  بیشتر
بازنگاهی عمیق به مراحل سه‌گانه تربیت و رشد در روایات
بازنگاهی عمیق به مراحل سه‌گانه تربیت و رشد در روایات

احمد امامی راد

دوره 9، شماره 17 ، شهریور 1401، صفحه 115-144

https://doi.org/10.22034/mft.2022.7383

چکیده
  مراحل رشد و تربیت و خصوص مراحل سه‌گانه رشد و تربیت در اسلام مورد توجه خاص بوده، اما بررسی عمیق جامع کمتری در این زمینه به چشم می‌خورد. پژوهش حاضر با هدف استخراج مراحل سه‌گانه رشد و سؤالات مرتبط با آن، ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی وظیفه‌مندی نهاد خانواده در قبال تربیت عقلانی از منظر فقه
بررسی وظیفه‌مندی نهاد خانواده در قبال تربیت عقلانی از منظر فقه

رجبعلی افتخاری؛ مجید طرقی

دوره 9، شماره 17 ، شهریور 1401، صفحه 145-170

https://doi.org/10.22034/mft.2022.7384

چکیده
  ساحت عقلانی، از ساحت‌های زیربنایی تربیت است؛ ازاین‌رو توجه به عوامل رشد توانایی‌ها و استعدادهای عقلی متربی و وظیفه‌مندی نهادهای متولی در خصوص این ساحت اهمیت می‌یابد. این تحقیق با هدف دستیابی به احکام ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
محرک‌های بصری به‌‌عنوان شاخصه‌‌ای از تربیت پنهان در مدرسه از منظر فقه تربیتی
محرک‌های بصری به‌‌عنوان شاخصه‌‌ای از تربیت پنهان در مدرسه از منظر فقه تربیتی

مجید طرقی؛ کاظم شریفی

دوره 9، شماره 17 ، شهریور 1401، صفحه 171-194

https://doi.org/10.22034/mft.2022.7385

چکیده
  معماری ویژه فضای آموزشی و طراحی مناسب ابعاد مختلف آن همواره از دغدغه‌های متخصصان و دلسوزان در عرصه تعلیم و تربیت بوده و هست که امروزه با عنوان محیط فیزیکی در حاشیۀ تربیت رسمی مورد توجه قرار دارد. در حقیقت ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تبیین اصل رعایت تدریج در تربیت از دیدگاه فقه تربیتی
تبیین اصل رعایت تدریج در تربیت از دیدگاه فقه تربیتی

سید عنایت الله کاظمی؛ حسن شکوری؛ مجید تلخابی

دوره 9، شماره 17 ، شهریور 1401، صفحه 195-220

https://doi.org/10.22034/mft.2022.7390

چکیده
  موضوع تربیت، انسان است که تکاملی تدریجی دارد؛ ازاین‌رو هم اصل تربیت کردن و هم تربیت‌پذیری و تغییر در وی، زمان‏بر و متدرج است. یکی از اصول عام تربیت، اصل رعایت تدریج است که مفاد آن انجام اقدامات تربیتی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
وظایف والدین در تربیت عاطفی فرزندان از منظر فقهی (با تأکید بر هفت سال اول)
وظایف والدین در تربیت عاطفی فرزندان از منظر فقهی (با تأکید بر هفت سال اول)

مهدی کریم خانی؛ محمد جواد زارعان

دوره 9، شماره 17 ، شهریور 1401، صفحه 221-246

https://doi.org/10.22034/mft.2022.7386

چکیده
  ساحت تربیت عاطفی یکی از ساحت‏های اثرگذار در شخصیت افراد است. نقش والدین در سنین اولیه کودک به‌عنوان نخستین و مهمترین عامل تربیت در این ساحت، بسیار پُررنگ بوده و وظایف ویژه‏ای بر عهده آنان است. پژوهش ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی فقهی ادله «عدم تحریک جنسی کودکان» به‌مثابه قاعده فقهی
بررسی فقهی ادله «عدم تحریک جنسی کودکان» به‌مثابه قاعده فقهی

محمد الکویتی؛ جواد ابراهیمی

دوره 9، شماره 17 ، شهریور 1401، صفحه 247-276

https://doi.org/10.22034/mft.2022.7387

چکیده
  تربیت انسان‌ها یکی از پیچیده‌ترین مهارت‌های مهم در رساندن بشر به کمال است که عالمان تعلیم و تربیت در ابعاد مختلف بدان پرداخته‌اند. یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین ساحات تربیتی، ساحت تربیت جنسی است. قواعد ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تبیین چرایی اسلامی‌سازی علوم انسانی، از منظر فقه اسلامی
تبیین چرایی اسلامی‌سازی علوم انسانی، از منظر فقه اسلامی

محسن داودابادی فراهانی؛ سید نقی موسوی؛ محمد زارعی

دوره 9، شماره 17 ، شهریور 1401، صفحه 277-304

https://doi.org/10.22034/mft.2022.7388

چکیده
  دینی کردن علم و بحث از «علم دینی» محل گفت‌وگوهای فراوان بوده و دیدگاه‌های مختلف اقلی و اکثری در آن وجود دارد. مهم‌ترین عرصه علم دینی مطرح در بین صاحب‌نظران عرصه علوم انسانی است. علوم انسانی دانش‌هایی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی فقهی- تفسیری نشوز مردان و راهکار مقابله با آن
بررسی فقهی- تفسیری نشوز مردان و راهکار مقابله با آن

علی غضنفری؛ نسیم تیموری

دوره 9، شماره 17 ، شهریور 1401، صفحه 305-330

https://doi.org/10.22034/mft.2022.7389

چکیده
  نشوز، در اصطلاح بیشتر فقها مساوی با عدم تمکین یا امتناع از تمکین قرار گرفته و آن را تنها به زن نسبت داده‌اند. هنگامی که زوجه از انجام تکالیف واجبی که خداوند متعال بر عهده او در رابطه با شوهر گذاشته، خارج ...  بیشتر