دوره 11 (1403)
دوره 10 (1402)
دوره 9 (1401)
دوره 8 (1400)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
دوره 04 (1388)
دوره 03 (1387)
دوره 02 (1386)
دوره 01 (1384)
تعداد مقالات: 12
پیشینه شناسی فقه معلمی
دوره 9، شماره 17 ، شهریور 1401، صفحه 7-32
چکیده
مطالعات معلمی و بومیسازی و اسلامیسازی آن ضرورت دارد و از سویی فقه تربیتی بهمثابه رویکردی جدید در تربیتپژوهی در حال تولید و رشد است. نوشتار حاضر درصدد است بر یکی از شاخههای فقه تربیتی ... بیشتروظیفهمندی نهاد خانواده در پرورش نظم و انضباط در کودکان و نوجوانان از منظر فقهی
دوره 9، شماره 17 ، شهریور 1401، صفحه 33-60
چکیده
پرورش نظم و انضباط در کودکان و نوجوانان به منظور قاعدهمند نمودن فعالیتها و رفتارهای آنان براساس آموزههای اسلام، قوانین حکومت اسلامی و هنجارهای پذیرفتهشده در جامعه بسیار حائز اهمیت است. بسیاری ... بیشترتحلیل تربیتی احکام فقهی کودک (حضانت)
دوره 9، شماره 17 ، شهریور 1401، صفحه 61-90
چکیده
این مقاله با رویکرد تربیتی به بررسی احکام فقهی حضانت کودک و تحلیل تربیتی آن پرداخته است. این کار، با روش توصیفی- تحلیلی و با هدف تبیین حراست و حضانت کودک در جهت حفظ منافع او مبتنی بر منابع فقهی و تربیتی ... بیشترایذاء و آثار تربیتی آن از دیدگاه فقه تربیتی
دوره 9، شماره 17 ، شهریور 1401، صفحه 91-114
چکیده
ایذاء و آزردن دیگران یکی از محرماتی است که عواقب و آثار منفی تربیتی متعددی دارد و به همین سبب، مانعی مهم در راه رسیدن انسان و جامعه انسانی به رشد و کمال محسوب میشود. بهدلیل ابتلای زیاد جامعه به این ... بیشتربازنگاهی عمیق به مراحل سهگانه تربیت و رشد در روایات
دوره 9، شماره 17 ، شهریور 1401، صفحه 115-144
چکیده
مراحل رشد و تربیت و خصوص مراحل سهگانه رشد و تربیت در اسلام مورد توجه خاص بوده، اما بررسی عمیق جامع کمتری در این زمینه به چشم میخورد. پژوهش حاضر با هدف استخراج مراحل سهگانه رشد و سؤالات مرتبط با آن، ... بیشتربررسی وظیفهمندی نهاد خانواده در قبال تربیت عقلانی از منظر فقه
دوره 9، شماره 17 ، شهریور 1401، صفحه 145-170
چکیده
ساحت عقلانی، از ساحتهای زیربنایی تربیت است؛ ازاینرو توجه به عوامل رشد تواناییها و استعدادهای عقلی متربی و وظیفهمندی نهادهای متولی در خصوص این ساحت اهمیت مییابد. این تحقیق با هدف دستیابی به احکام ... بیشترمحرکهای بصری بهعنوان شاخصهای از تربیت پنهان در مدرسه از منظر فقه تربیتی
دوره 9، شماره 17 ، شهریور 1401، صفحه 171-194
چکیده
معماری ویژه فضای آموزشی و طراحی مناسب ابعاد مختلف آن همواره از دغدغههای متخصصان و دلسوزان در عرصه تعلیم و تربیت بوده و هست که امروزه با عنوان محیط فیزیکی در حاشیۀ تربیت رسمی مورد توجه قرار دارد. در حقیقت ... بیشترتبیین اصل رعایت تدریج در تربیت از دیدگاه فقه تربیتی
دوره 9، شماره 17 ، شهریور 1401، صفحه 195-220
چکیده
موضوع تربیت، انسان است که تکاملی تدریجی دارد؛ ازاینرو هم اصل تربیت کردن و هم تربیتپذیری و تغییر در وی، زمانبر و متدرج است. یکی از اصول عام تربیت، اصل رعایت تدریج است که مفاد آن انجام اقدامات تربیتی ... بیشتروظایف والدین در تربیت عاطفی فرزندان از منظر فقهی (با تأکید بر هفت سال اول)
دوره 9، شماره 17 ، شهریور 1401، صفحه 221-246
چکیده
ساحت تربیت عاطفی یکی از ساحتهای اثرگذار در شخصیت افراد است. نقش والدین در سنین اولیه کودک بهعنوان نخستین و مهمترین عامل تربیت در این ساحت، بسیار پُررنگ بوده و وظایف ویژهای بر عهده آنان است. پژوهش ... بیشتربررسی فقهی ادله «عدم تحریک جنسی کودکان» بهمثابه قاعده فقهی
دوره 9، شماره 17 ، شهریور 1401، صفحه 247-276
چکیده
تربیت انسانها یکی از پیچیدهترین مهارتهای مهم در رساندن بشر به کمال است که عالمان تعلیم و تربیت در ابعاد مختلف بدان پرداختهاند. یکی از مهمترین و مؤثرترین ساحات تربیتی، ساحت تربیت جنسی است. قواعد ... بیشترتبیین چرایی اسلامیسازی علوم انسانی، از منظر فقه اسلامی
دوره 9، شماره 17 ، شهریور 1401، صفحه 277-304
چکیده
دینی کردن علم و بحث از «علم دینی» محل گفتوگوهای فراوان بوده و دیدگاههای مختلف اقلی و اکثری در آن وجود دارد. مهمترین عرصه علم دینی مطرح در بین صاحبنظران عرصه علوم انسانی است. علوم انسانی دانشهایی ... بیشتربررسی فقهی- تفسیری نشوز مردان و راهکار مقابله با آن
دوره 9، شماره 17 ، شهریور 1401، صفحه 305-330