مطالعات فقه تربیتی

نویسندگان

1 گروه فقه، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه ایلام، ایران

2 گروه آموزشی فقه و مبانی حقوق، دانشگاه ایلام، دانشکده الهیات

10.22034/mft.2022.7382

چکیده

ایذاء و آزردن دیگران یکی از محرماتی است که عواقب و آثار منفی تربیتی متعددی دارد و به همین سبب، مانعی مهم در راه رسیدن انسان و جامعه انسانی به رشد و کمال محسوب می‏شود. به‌دلیل ابتلای زیاد جامعه به این موضوع، انجام تحقیقی در این خصوص که آثار تربیتی آن را شناسایی و به بررسی بگیرد، اهمیت و ضرورت فراوانی دارد. در این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی و با هدف شناسایی و تبیین آثار ایذاء انجام پذیرفته، به دست آمده که اذیت و آزار دیگران در هر قالبی که صورت بگیرد، حرام است و این حرمت، اختصاص به ایذای مؤمن ندارد. نیز این نتیجه حاصل شد که آثار منفی تربیتی مختلفی از قبیل تضعیف اعتماد به نفس شخص متأذی، ایجاد کینه و عداوت در او، سستی یا زوال اخوت و برادری، رواج خشونت و پرخاشگری در جامعه، قانون‏گریزی و برهم‌خوردن آرامش روحی روانی فرد متأذی دارد و سبب از بین رفتن وحدت و یکپارچگی جامعه می‏شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Harassment and Its Educational Impacts according to Educational Jurisprudence

نویسندگان [English]

  • Taher Alimohammadi 1
  • Fatemeh Kohzadi moghadam 2

1 Jurisprudence Department, Faculty of Theology and Islamic Studies, University of Ilam, Iran

2 F

چکیده [English]

Harassment is any unwanted behavior, physical or verbal, that makes a reasonable person feel uncomfortable, humiliated, or mentally distressed. It is one of the prohibitions that has many evil consequences and negative educational effects, and for this reason, it is considered an important obstacle in the way of humanity and human society to reach growth and perfection. Due to the high incidence of harassment in the society, it is highly important and necessary to conduct a research in this regard to identify and examine its educational effects. In this research, which was carried out in a descriptive-analytical way with the aim of identifying and explaining the effects of harassment, it was found that harassing others in any form and manner is forbidden and its prohibition is not confined to believers. It was also concluded that harassment leads to various negative nurturing effects, such as weakening the victim's self-confidence, creating hatred and enmity in him, weakness or deterioration of brotherhood, prevalence of violence and aggression in the society, lawlessness and disturbance of mental peace of the victim, the loss of the unity and integrity of the society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • harassment
  • harming others
  • hurting
  • negative educational effects of harassment
قرآن کریم، ترجمه ناصر مکارم شیرازی.
نهج‏البلاغه، ترجمه محمدبن حسین موسوى‌رضى، تحقیق عزیزالله عطاردی، قم، مؤسسه نهج البلاغه‌، چاپ اول، 1414ق.
ابن‌بابویه، محمدبن علی، معانی الأخبار، تحقیق على‏اکبر غفارى، قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ اول، 1403ق.
ـــــــــــــــــــ، من لا یحضره الفقیه، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1413ق.
انصاری، مرتضى، المکاسب المحرمة و البیع و الخیارات، قم، گروه پژوهش در کنگره، کنگره جهانى بزرگداشت شیخ اعظم انصارى‌، چاپ اول، 1425ق.
باربارا، آنجلیس (Bbarbara De Angelis)، اعتماد به نفس (confidence:finding it and living it)، ترجمه هادی ابراهیمی، نسل نواندیش، چاپ چهاردهم، 1397.
برقى، احمد بن محمد، المحاسن، تحقیق جلال‏الدین محدث، قم، دار الکتب الاسلامیة، 1317ق.
بروجردى، محمدابراهیم، تفسیر جامع‏، تهران، کتابخانه صدر، چاپ ششم، 1366.
پاروت سوم، بری لس و ورثینگتون، اروت ال، کینه‌توزی، گذشت، دین و سلامتی، ترجمه مجتبی حیدری، تهران، 1383.
پاینده، ابوالقاسم، نهج الفصاحة، تهران، دنیای دانش، چاپ چهارم، 1382.
پیشوایی، مهدی، تاریخ اسلام، تهران، انتشارات هجری، 1365.
حر عاملی، محمد، وسائل الشیعة، تحقیق گروه پژوهش مؤسسه آل‌البیت(، قم، مؤسسة آل‌البیت(، چاپ اول، 1409ق.
(امام) خمینی، روح‏الله، تحریر الوسیلة، قم، مؤسسه مطبوعات دار العلم‌، چاپ اول، بی‌تا.
ـــــــــــــــ، شرح چهل حدیث، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینیv، 1394.
خوئى، ابوالقاسم موسوى‌، مصباح الفقاهة‌؛ بی‏جا، بی‌تا.
دیلمی، حسن، اعلام ‏الدین فی صفات المؤمنین، قم، مؤسسة آل‏البیت( لإحیاء التراث، 1408ق.
راغب اصفهانی، حسین، مفردات الفاظ القرآن، تحقیق صفوان عدنان داودی، بیروت، دار العلم و الدار الشامیة، چاپ اول، 1412ق.
راوندى، فضل‏الله، النوادر، تحقیق احمد صادقی اردستانی، قم، دار الکتاب، بی‌تا.
رزت پلتی، باربارا دابس، به خودتان احترام بگذارید، ترجمه نسرین گلدار، تهران، مؤسسه فرهنگی منادی تربیت، چاپ اول، 1382.
شبر، عبدالله، الاخلاق، ترجمه محمدرضا جباران، قم، انتشارات هجرت، چاپ چهارم، 1387.
شهید اول، محمدبن مکی، اللمعة الدمشقیة، تحقیق محمدتقى مروارید و على‏اصغر مروارید‌، بیروت، دار التراث و الدار الإسلامیة، چاپ اول، 1410ق.
صاحب جواهر، محمدحسن‌، جواهر الکلام، تحقیق عباس قوچانی و علی آخوندی، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ هفتم، 1404ق.
طباطبایى، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، چاپ دوم، 1390ق.
طبرسی، فضل‏بن حسن، جوامع الجامع، قم، جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة، چاپ سوم، 1412ق.
ــــــــــــــــ، مجمع البیان‏، تصحیح فضل‏الله یزدى طباطبایى، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372.
طوسى، محمد بن حسن، المبسوط، تحقیق محمدتقى کشفی، تهران، المکتبة المرتضویة لإحیاء الآثار الجعفریة‌، چاپ سوم، 1387ق.
علامه‏ حلی، حسن بن یوسف، قواعد الأحکام، تحقیق گروه پژوهش دفتر انتشارات اسلامى‌، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1413ق.
فاضل لنکرانى، محمد، تفصیل الشریعة فی شرح تحریر الوسیلة- الغصب، إحیاء الموات، قم، مرکز فقهی ائمه اطهار(، چاپ اول، 1429ق.
فیض‏کاشانى، محمد، مفاتیح الشرائع‌، قم، کتابخانه آیت‌الله مرعشى نجفى، چاپ اول، بی‌تا.
فیومی، احمد، المصباح المنیر، قم، منشورات دار الرضی‌، چاپ اول، بی‌تا.
کرکی، علی بن حسین، جامع المقاصد، تحقیق گروه پژوهش مؤسسة آل‌البیت(، قم، ‌مؤسسة آل‌البیت(، چاپ دوم، 1414ق.
کلینی، محمدبن یعقوب، الکافی، تصحیح علی‏اکبر غفاری، تهران، دار الکتب الاسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.