نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانش پژوه سطح 4 مجتمع آموزشی کوثر
چکیده
نشوز، در اصطلاح بیشتر فقها مساوی با عدم تمکین یا امتناع از تمکین قرار گرفته و آن را تنها به زن نسبت دادهاند. هنگامی که زوجه از انجام تکالیف واجبی که خداوند متعال بر عهده او در رابطه با شوهر گذاشته، خارج شود، ناشزه خوانده میشود. نگارنده در این مختصر بر آن است که با استفاده از آیه 128 سوره نساء، بر این نکته تأکید کند که نشوز اختصاص به زنان ندارد بلکه اگر مرد نسبت به انجام تکالیف واجب خود از قبیل نفقه، همخوابی واجب، حق قسمت و سایر تعهدات ضمن عقد کوتاهی کند، ناشز محسوب میشود و زن میتواند در برابر شوهر ناشز خود به راهکارهایی همچون پند و اندرز، مطالبه حق، رجوع به حاکم شرع و تأدیه مبادرت نماید؛ امری که بهعلت ناآشنایی بانوان و در مواردی نبودن ضمانت اجرایی تحقق نمییابد. این مقاله سعی دارد به روش کتابخانهای و تبیینی ـ تحلیلی با احصای آراء فقها و با نیمنگاهی به آرای حقوقی، با تبیین معنای حقیقی نشوز و تعیین حدود و ثغور و پیامدها و راهکارهای قرآنی آن به این مهم دست یابد که احکام نشوز عمومیت داشته و زنان نیز میتوانند مانند مردان ضمن توجه به حقوق خود، راه مطالبه آن را بیابند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Jurisprudential-interpretative Review of Men's Disobedience and How to Deal with It
نویسندگان [English]
- ali ghazanfari
- Nasim Teymoori
Student of level IV, Kawthar Higher Education Complex
چکیده [English]
Nushūz is the state when one spouse violates his or her marital duties. Nushūz, in the term of most jurists, is equated with disobedience or refusal to obey. It is the discharge of the wife from the lines of obedience that have been obliged, forbidding the husband from having fun with him, leaving the house without the permission of the husband because she knows that the husband will not allow her. When the wife leaves the obligatory tasks that God Almighty has placed on her in relation to her husband, she is called Nāshiza. In this study, the author wants to use the verse 128 of Sūra al-Nisāʾto emphasize the fact that disobedience (nushūz) is not exclusive to women, rather if a man neglects to fulfill his obligatory duties such as alimony, obligatory cohabitation, the right to share the bed and fail to fulfill other obligations during the marriage, it is considered nushūz, and a woman can resort to solutions such as advice and admonishment, demanding rights, referring to a qualified Mujtahid to get her husband to fulfill his duties. But such an action is never taken by the wife due, mainly, to the fact that she is, in most cases, unaware of her rights. This article uses library resources and explanatory-analytical method to extract the opinions of jurists and the legal position, by explaining the true meaning of nushūz and determining its limits and consequences and solutions in the Qur'an. It concludes that women too, like men, can demand their rights in the event that their husbands are recalcitrant.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: jurisprudence
- nushūz
- recalcitrance by man
- sexual submission