مطالعات فقه تربیتی
دوره 10 (1402)
دوره 9 (1401)
دوره 8 (1400)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
دوره 04 (1388)
دوره 03 (1387)
دوره 02 (1386)
دوره 01 (1384)
مقاله پژوهشی
وظیفه‌مندی کنشگران تربیتی در روش‌های اجرایی امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر
وظیفه‌مندی کنشگران تربیتی در روش‌های اجرایی امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر

مجید طرقی؛ جعفر یوسفی؛ سید آقاحسن حسینی

دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 7-30

https://doi.org/10.22034/mft.2024.18176.1340

چکیده
  امر به‌معروف و نهی از‌ منکر، در حوزۀ تعلیم و تربیت، به‌عنوان یکی از فروع دینی مورد توجه قرار گرفته است. این اصل، افزون بر بُعد دینی و فقهی، ابعاد تربیتی و اخلاقی نیز دارد و در این زمینه نقش مهمی را ایفا ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
جایگاه ورع در فقه تربیتی؛ تحلیل محتوای روایات ورع
جایگاه ورع در فقه تربیتی؛ تحلیل محتوای روایات ورع

محدثه معینی فر؛ سمانه زارعی

دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 31-58

https://doi.org/10.22034/mft.2025.18723.1360

چکیده
  منظومه فکری اسلام برای دست‌یابی به‌تمدن اسلامی که بستر تربیت اسلامی انسان‌هاست، شامل سه حوزه معرفتی، ارزشی و کنشی است که در این راستا، لازم است برخی واژگان کلیدی در این منظومه تربیتی، در قالب گزاره‌های ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تبیین روش عادت‌دهی در تربیت کودکان از دیدگاه فقه تربیتی
تبیین روش عادت‌دهی در تربیت کودکان از دیدگاه فقه تربیتی

راضیه ملک سنو؛ مریم وفادار

دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 59-85

https://doi.org/10.22034/mft.2025.18277.1347

چکیده
  یکی از روش‌های پایدارسازی رفتار، عادت دادن افراد به‌ویژه کودکان به‌انجام کارها است. دفعی برخورد کردن با کودک در برخی مسایل تربیتی عواقب نامطلوبی مانند دل‌زدگی، اضطراب و از همه مهم‌تر مقطعی بودن رفتار ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
اهداف و کارکردهای دانشگاه اسلامی از منظر فقه اسلامی
اهداف و کارکردهای دانشگاه اسلامی از منظر فقه اسلامی

محسن داودآبادی فراهانی؛ سید محمد تقی موسوی فر؛ سجاد فرحدل

دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 87-110

https://doi.org/10.22034/mft.2025.19113.1371

چکیده
  دانشگاه‌ها یکی از مراکز آموزشی- تربیتی در هر کشور هستند که تمرکز آن‌ها بر آموزش‌های عالی و تخصصی و پژوهش در عرصه علم‌ و فناوری است. اندیشمندان و مکاتب مختلفی به موضوع اهداف و کارکردهای دانشگاه ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تحلیل آثار تربیتی اجتماعی مجازاتها
تحلیل آثار تربیتی اجتماعی مجازاتها

عبدالله گوهری طالع

دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 111-135

https://doi.org/10.22034/mft.2024.16306.1282

چکیده
  هدف از مجازات در نظام کیفری اسلام، تنهاحذف و یا واداشتن مجرم به‌ترک جرم، نیست، بلکه هدف از تشریع و اجرای آن، بازدارندگی، تربیت و تشویق دیگران و اجتماع نیز هست. این بُعد از مجازات‌ها اگرچه در فقه به‌صورت ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
اهداف عملیاتی تربیت در مهد کودک از نظر فقه تربیتی
اهداف عملیاتی تربیت در مهد کودک از نظر فقه تربیتی

مجید طرقی؛ محمد صادق سنگی؛ حسن شکوری

دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 137-160

https://doi.org/10.22034/mft.2025.18285.1348

چکیده
  افزایش رو به رشد مهد کودک‌ها و محتوای بعضا نامناسب آن در برخی از نقاط کشور ، نگرانی‌هایی را برای والدین و مسؤولان بوجود آورده است. سؤال مقدماتی این است که اساساً نظر اسلام در مورد مهد کودک چیست و آیا با ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
هماهنگی و مدیریت کار گروهی در تربیت از دیدگاه فقه تربیتی
هماهنگی و مدیریت کار گروهی در تربیت از دیدگاه فقه تربیتی

مهدی عزیزی؛ سید عنایت الله کاظمی؛ علیرضا اعرافی

دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 161-186

https://doi.org/10.22034/mft.2025.19029.1365

چکیده
  امروزه بیشتر فعالیت‌های اجتماعی به‌صورت منسجم و سازمان‌دهی شده، در قالب کارگروهی و تشکیلاتی صورت می‌گیرد، چرا که پاسخ‌گویی به‌نیازهای متعدد و متکثر جامعه، مستلزم کار گروهی است. اقدامات فردی کارایی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تبیین ساختارمند مولفه های دانش تربیت اسلامی (منطق،مولفه ها)
تبیین ساختارمند مولفه های دانش تربیت اسلامی (منطق،مولفه ها)

احمد عربیان

دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 187-211

https://doi.org/10.22034/mft.2025.19213.1378

چکیده
  هدف اصلی ‌همه ادیان آسمانی‌ به‌ویژه اسلام، تربیت انسان است. قرآن کریم و روایات آکنده از معارف تربیتی و دارای برنامه تربیتی جامع برای همۀ انسان‌ها‌ در ‌همۀ زمان‌ها‌ و‌ مکان‌ها و در‌ همه عرصه‌‌‌های ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
معیار بازی های مستحب در ادله و احکام مذاهب فقهی و دلالت های تربیتی آنها
معیار بازی های مستحب در ادله و احکام مذاهب فقهی و دلالت های تربیتی آنها

ابوالقاسم دستورانی؛ مجتبی الهی خراسانی

دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 213-239

https://doi.org/10.22034/mft.2024.17570.1317

چکیده
  بازی به عنوان یک فعالیت اختیاری و غیر جدی که به‌قصد شادمانی و لذت انجام می‌شود، بخشی از زندگی انسان است. در میان فقه امامیه و سایر مذاهب، تنوع و تفاوت احکام بازی‌ها از واجب تا حرام، مورد اتفاق است، اما ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
گونه‌شناسی و مدل‌یابی احکام خوردن و آشامیدن جهت استنباط فقه تربیتی
گونه‌شناسی و مدل‌یابی احکام خوردن و آشامیدن جهت استنباط فقه تربیتی

اباذر کافی موسوی؛ مهدیه کشانی

دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 241-263

https://doi.org/10.22034/mft.2024.18536.1354

چکیده
  نگاه قرآن به‌احکام خوردن و آشامیدن تنها محدود به‌حرمت و حلیت نیست؛ بلکه با روی‌کرد تربیتی و در راستای تقرب به‌خداوند و تعالی و کمال جایگاه انسانی است. شناخت و فهم این نگاه قرآنی، مقدمه‌ای است برای ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
وظیفه حکومت اسلامی در تربیت سیاسی جامعه از دیدگاه فقه امامیه
وظیفه حکومت اسلامی در تربیت سیاسی جامعه از دیدگاه فقه امامیه

محمد لطیف مطهری

دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 265-290

https://doi.org/10.22034/mft.2025.19483.1384

چکیده
  تربیت اسلامی ساحت‌های مختلفی دارد و تربیت سیاسی یکی از مهم‌ترین این ساحت‌ها است. یکی از عوامل تربیت در کنار خانواده و عالمان، حاکمان هستند. حکومت برای رشد مردم در ساحت‌های مختلف از جمله در زمینه ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
معیار حد تمییز کودک
معیار حد تمییز کودک

اسماعیل شیخ هادی؛ حسین خادمی

دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 291-313

https://doi.org/10.22034/mft.2025.18137.1337

چکیده
  پژوهش حاضر، ناظر به‌تعیین معیار در تمییز صبی است. منظور از تمییز رسیدن به‌حدی از فهم و ادراک است که بر اساس آن می‌توان کودک نابالغ را مخاطب به‌خطابات شرعی دانست. در فقه اسلامی احکام مختلفی همچون صحت ...  بیشتر