دوره 11 (1403)
دوره 10 (1402)
دوره 9 (1401)
دوره 8 (1400)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
دوره 04 (1388)
دوره 03 (1387)
دوره 02 (1386)
دوره 01 (1384)
تعداد مقالات: 12
وظیفهمندی کنشگران تربیتی در روشهای اجرایی امربهمعروف و نهیازمنکر
دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 7-30
چکیده
امر بهمعروف و نهی از منکر، در حوزۀ تعلیم و تربیت، بهعنوان یکی از فروع دینی مورد توجه قرار گرفته است. این اصل، افزون بر بُعد دینی و فقهی، ابعاد تربیتی و اخلاقی نیز دارد و در این زمینه نقش مهمی را ایفا ... بیشترجایگاه ورع در فقه تربیتی؛ تحلیل محتوای روایات ورع
دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 31-58
چکیده
منظومه فکری اسلام برای دستیابی بهتمدن اسلامی که بستر تربیت اسلامی انسانهاست، شامل سه حوزه معرفتی، ارزشی و کنشی است که در این راستا، لازم است برخی واژگان کلیدی در این منظومه تربیتی، در قالب گزارههای ... بیشترتبیین روش عادتدهی در تربیت کودکان از دیدگاه فقه تربیتی
دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 59-85
چکیده
یکی از روشهای پایدارسازی رفتار، عادت دادن افراد بهویژه کودکان بهانجام کارها است. دفعی برخورد کردن با کودک در برخی مسایل تربیتی عواقب نامطلوبی مانند دلزدگی، اضطراب و از همه مهمتر مقطعی بودن رفتار ... بیشتراهداف و کارکردهای دانشگاه اسلامی از منظر فقه اسلامی
دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 87-110
چکیده
دانشگاهها یکی از مراکز آموزشی- تربیتی در هر کشور هستند که تمرکز آنها بر آموزشهای عالی و تخصصی و پژوهش در عرصه علم و فناوری است. اندیشمندان و مکاتب مختلفی به موضوع اهداف و کارکردهای دانشگاه ... بیشترتحلیل آثار تربیتی اجتماعی مجازاتها
دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 111-135
چکیده
هدف از مجازات در نظام کیفری اسلام، تنهاحذف و یا واداشتن مجرم بهترک جرم، نیست، بلکه هدف از تشریع و اجرای آن، بازدارندگی، تربیت و تشویق دیگران و اجتماع نیز هست. این بُعد از مجازاتها اگرچه در فقه بهصورت ... بیشتراهداف عملیاتی تربیت در مهد کودک از نظر فقه تربیتی
دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 137-160
چکیده
افزایش رو به رشد مهد کودکها و محتوای بعضا نامناسب آن در برخی از نقاط کشور ، نگرانیهایی را برای والدین و مسؤولان بوجود آورده است. سؤال مقدماتی این است که اساساً نظر اسلام در مورد مهد کودک چیست و آیا با ... بیشترهماهنگی و مدیریت کار گروهی در تربیت از دیدگاه فقه تربیتی
دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 161-186
چکیده
امروزه بیشتر فعالیتهای اجتماعی بهصورت منسجم و سازماندهی شده، در قالب کارگروهی و تشکیلاتی صورت میگیرد، چرا که پاسخگویی بهنیازهای متعدد و متکثر جامعه، مستلزم کار گروهی است. اقدامات فردی کارایی ... بیشترتبیین ساختارمند مولفه های دانش تربیت اسلامی (منطق،مولفه ها)
دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 187-211
چکیده
هدف اصلی همه ادیان آسمانی بهویژه اسلام، تربیت انسان است. قرآن کریم و روایات آکنده از معارف تربیتی و دارای برنامه تربیتی جامع برای همۀ انسانها در همۀ زمانها و مکانها و در همه عرصههای ... بیشترمعیار بازی های مستحب در ادله و احکام مذاهب فقهی و دلالت های تربیتی آنها
دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 213-239
چکیده
بازی به عنوان یک فعالیت اختیاری و غیر جدی که بهقصد شادمانی و لذت انجام میشود، بخشی از زندگی انسان است. در میان فقه امامیه و سایر مذاهب، تنوع و تفاوت احکام بازیها از واجب تا حرام، مورد اتفاق است، اما ... بیشترگونهشناسی و مدلیابی احکام خوردن و آشامیدن جهت استنباط فقه تربیتی
دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 241-263
چکیده
نگاه قرآن بهاحکام خوردن و آشامیدن تنها محدود بهحرمت و حلیت نیست؛ بلکه با رویکرد تربیتی و در راستای تقرب بهخداوند و تعالی و کمال جایگاه انسانی است. شناخت و فهم این نگاه قرآنی، مقدمهای است برای ... بیشتروظیفه حکومت اسلامی در تربیت سیاسی جامعه از دیدگاه فقه امامیه
دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 265-290
چکیده
تربیت اسلامی ساحتهای مختلفی دارد و تربیت سیاسی یکی از مهمترین این ساحتها است. یکی از عوامل تربیت در کنار خانواده و عالمان، حاکمان هستند. حکومت برای رشد مردم در ساحتهای مختلف از جمله در زمینه ... بیشترمعیار حد تمییز کودک
دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، صفحه 291-313