نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 هیات علمی المصطفی
2 دانشجوی دکتری گروه علمی فقه تربیتی، جامعة المصطفی
3 العالمیه، قم، ایران
4 استاد فقه و اصول حوزه علمیه قم، جامعة المصطفی
5 العالمیة، قم، ایران.
چکیده
افزایش رو به رشد مهد کودکها و محتوای بعضا نامناسب آن در برخی از نقاط کشور ، نگرانیهایی را برای والدین و مسؤولان بوجود آورده است. سؤال مقدماتی این است که اساساً نظر اسلام در مورد مهد کودک چیست و آیا با تأسیس و رشد فزایند آن، آسیبی به تربیت کودک بویژه تربیت دینی او وارد نخواهد شد؟ و از طرفی سؤال اصلی این است که در صورت تأیید اجمالی مهد کودک از نظر اسلام، آیا در اسلام و متون اصلی آن دلالتی برای تعیین محتوای درسی مهد کودک میتوان یافت . بر اساس یافتههای این مقاله، اهداف عملیاتی تربیت که مقدمه محتوای آموزشی مهد کودک هستند، دستکم هفت ساحت تربیتی را شامل میشود. روشی که در این مقاله به کار گرفته شده است همان روش شناختهشده حوزههای علمیه یعنی فقاهتی است. بدین ترتیب که محقق با مراجعه به آیات و روایات و با استفاده از قواعد اصولی و فقهی، حکم موضوعات، چه هنجاری و چه توصیفی را کشف میکند. پیشنهاد اصلی این مقاله این است که حوزههای علمیه با توان علمی و معنوی خود به این موضوع به عنوان موضوع با اولویت بپردازند و نمونههای اجرایی نیز با همکاری آموزش و پرورش راهاندازی شود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Operational Goals of Kindergartens from the Perspective of Educational Jurisprudence
نویسندگان [English]
- Majid Toroghi 1
- MOHAMMAD SADEGH SANGI 2 3
- Hasan Shakoor 4 5
1
2 PhD student, Department of Educational Jurisprudence, Al-Mustafa University, Qom, Iran
3
4 Professor of Jurisprudence and Principles of Qom Seminary, Al-Mustafa University, Qom, Iran.
5
چکیده [English]
The growing number of kindergartens and their sometimes inappropriate content in certain regions of the country has raised concerns for parents and authorities. The preliminary question is what Islam’s stance on kindergartens is and whether the establishment and increasing prevalence of them will harm children’s upbringing, especially their religious education. Moreover, the main question is whether, if kindergartens are generally approved in Islam, there are any references in Islam and its primary texts that can guide the determination of kindergarten curricula.
Based on the findings of this paper, the operational goals of education, which are prerequisites for kindergarten educational content, encompass at least seven educational dimensions. The methodology employed in this article is rooted in the well-recognized method of the seminary schools, which is jurisprudential. In this way, the researcher examines verses and narrations and, using foundational jurisprudential principles, discovers the rulings related to various subjects, both normative and descriptive. The main proposal of this paper is that seminary schools should address this issue as a priority topic given their intellectual and spiritual capabilities, and practical models should be developed in collaboration with the education system.
کلیدواژهها [English]
- Educational Jurisprudence
- Kindergarten
- Early Childhood
- Primary Education
- Operational Goals of Education
- Curriculum Content
* قرآن مجید
* نهج البلاغه
- ابن بابویه، محمد بن علی، من لایحضره الفقیه، مصحح غفاری، علی اکبر، قم، انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛ 1413ق.
- ابن بابویه، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، ترجمه غفاری، علی اکبر، غفاری، محمدجواد، بلاغی، صدر الدین، تهران، نشر صدوق؛ 1367ش.
- ابن داوود حلی، تقیالدین حسن بن علی، رجال ابن داوود، قم، انتشارات رضی؛ 1383ش.
- ابن شهر آشوب، المناقب، قم، انتشارت علامه؛ 1371ق.
- ابن فارس، احمد، معجم مقاییس اللغه، عبدالسلام محمد هارون، قم، دفتر تبلیغات اسلامی؛ 1404ق.
- ابنمنظور(1414ش)، لسانالعرب، بیروت، دارالفکر، چاپ سوم؛
- اعرافی، علیرضا، قواعد فقهی، قم، مؤسسه اشراق و عرفان؛ 1395ش،
- _________، فقه تربیتی، ج 1، قم، مؤسسه اشراق و عرفان؛
- _________، روشهای تربیت، قم، مؤسسه اشراق و عرفان؛
- آمدی، عبدالواحد بن تمیمی، غررالحکم و دررالکلم، شرح محمد خوانساری، تهران، انتشارات دانشگاه تهران؛ 1373ش.
- برقی، احمد بن محمد، المحاسن، قم، نشر دارالکتب الاسلامیه؛
- محمدی ری شهریف محمد، حکمت نامه کودک، ترجمه پسندیده، عباس،، قم دارالحدیث؛ 1396ش.
- جمعی از نویسندگان، مبانی تعلیم و تربیت اسلامی، تهران، انتشارات اسلامی مدرسه؛ 1391ش.
- حرانی، محمد بن شعبه، تحف العقول، قم، مؤسسه آل البیت؛ 1363ش.
- حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، قم، مؤسسه آل البیت؛ 1409 ق.
- __________________، وسائل الشیعه، چاپ اول، مصحح مؤسسه آل البیت، قم، مؤسسه آل البیت؛ 1409 ق.
- __________________، وسائل الشیعه، ترجمه صحت، علی، تهران، ناس؛ 1364ش.
- خمینی، روح الله، تحریرالوسیله، قم، دارالعلم؛ 1425ق.
- داودآبادی، محسن، رساله الگوی آموزش عالی ازمنظر فقه تربیتی؛ 1399ش.
- دهخدا، علی اکبر، لغت نامه، تهران، موسسه لغت نامه دهخدا؛ 1373ش.
- سنگی، محمدصادق، رساله الگوی مهد کودک از منظر فقه تربیتی؛ 1402ش
- طبری، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ترجمه احمدزاده، احمد، قم، نور الزهراء سلام الله علیها؛ 1390ش.
- فراهیدی، خلیلبناحمد، ترتیب کتابالعین، قم، اسوه؛ 1414ق.
- فقیهی، علینقی، تربیت جنسی؛ مبانی اصول و روشها از منظر قرآن و حدیث، قم، موسسه فرهنگی دارالحدیث؛ 1394 ش.
- فقیهی، حسین، مقاله؛ سیری در اسناد احادیث کافی، مجله فرهنگ کوثر، شماره 64، 1384 ش.
- فیروز آبادی، محمد بن یعقوب، القاموس المحیط، بیروت، دارالکتب العلمیه؛ 1415 ق.
- فیض الاسلام، علینقی، نهجالبلاغه، تهران، چاپ دوم؛ 1371ش.
- فیض کاشانی، محمد بن شاه مرتضی، نوادر الاخبار فیما یتعلق باصول الدین، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، تهران؛ 1372ش.
- کشی، محمدبن عمر، اختیار معرفهالرجال (معروف به رجال کشی)، قم، موسسة آل البیت (علیهم السلام)؛ 1382ش.
- کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، قم، انتشارات الاسلامیه؛ 1390ش.
- گروهی از نویسندگان زیر نظر آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، فلسفة تعلیم و تربیت اسلامی، تهران، انتشارات مدرسه؛ 1390ش.
- مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار لدررالاخبار الائمه الاطهار علیهم السلام، ترجمه خسروی، موسی، تهران، اسلامیه؛ 1364ش.
- محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، ج 12، تهران، درالحدیث؛ ۱۳۸۴ ش.
- نجاشی، احمدبنعلی، رجال النجاشی، بیروت، دارالأضواء، چاپ اول؛ 1408 ق.
- نراقی، احمدبن محمدمهدی، مستند الشیعة فی احکام الشریعۀ، قم، مؤسسه آل البیت؛ 1415 ق.
- وبگاه ویکی فقه.
وبگاه ویکی شیعه.