مطالعات فقه تربیتی
دوره 11 (1403)
دوره 10 (1402)
دوره 9 (1401)
دوره 8 (1400)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
دوره 04 (1388)
دوره 03 (1387)
دوره 02 (1386)
دوره 01 (1384)
جواز «آموزش دربارۀ ادیان» از منظر فقه تربیتی *
جواز «آموزش دربارۀ ادیان» از منظر فقه تربیتی *

علیرضا اعرافی؛ سید نقی موسوی

دوره 4، شماره 7 ، شهریور 1396، صفحه 7-36

چکیده
  چند دهه است که در مقام نظر و عمل در جوامع چندفرهنگی و سکولار، «آموزش دربارۀ ادیان» به جای «آموزش دین» در تربیت دینی مطرح شده است. نوشتار حاضر درصدد است تا این اندیشه را به محک فقه تربیتی بنهد ...  بیشتر
درآمدی بر تحلیل تربیتی احکام فقهی عرصه‌ای نو در تعلیم و تربیت اسلامی *
درآمدی بر تحلیل تربیتی احکام فقهی عرصه‌ای نو در تعلیم و تربیت اسلامی *

علی همت‌بناری

دوره 4، شماره 7 ، شهریور 1396، صفحه 37-62

چکیده
  تحلیل تربیتی احکام فقهی از جمله موضوعات مهم تعلیم و تربیت اسلامی است که بررسی آن از دو دانش فقه و تعلیم و تربیت بهره می‌برد. مقالۀ حاضر با عنوان «تحلیل تربیتی احکام فقهی، عرصه‌ای نو در تعلیم و تربیت ...  بیشتر
بررسی فقهی روش تربیت جنسی اجازه‌خواهی فرزندان هنگام ورود به اتاق خلوت اولیا (استیذان) *
بررسی فقهی روش تربیت جنسی اجازه‌خواهی فرزندان هنگام ورود به اتاق خلوت اولیا (استیذان) *

مجید طرقی؛ احمد امامی‌راد

دوره 4، شماره 7 ، شهریور 1396، صفحه 63-90

چکیده
  از روش‌های خاص تربیت جنسی فرزندان، روش «استیذان» می‌باشد و مراد از آن، اذن‌خواهی فرزندان و کودکان و دیگر افراد مرتبط، هنگام ورود به اتاق‌خلوت اولیاست. بر طبق این روش تربیتی، کودکان و فرزندان ...  بیشتر
ابعاد و اهداف جهت‌گیری‌های عقلانی و شناختی برنامه ‌درسی و مقایسه آن با عقل‌گرایی ابن سینا*
ابعاد و اهداف جهت‌گیری‌های عقلانی و شناختی برنامه ‌درسی و مقایسه آن با عقل‌گرایی ابن سینا*

حسین کارآمد

دوره 4، شماره 7 ، شهریور 1396، صفحه 91-120

چکیده
  این پژوهش با تکیه بر روش توصیفی و تحلیلی و با هدف بررسی ابعاد و اهداف جهت‌گیری‌های عقلانی و شناختی برنامه‌ درسی و مقایسۀ آن با عقل‌گرایی ابن سینا انجام شده است. یافته‌های به‌ دست آمده حاکی از آن‌اند ...  بیشتر
روایی الزام در تربیت دینی از نظر قرآن*
روایی الزام در تربیت دینی از نظر قرآن*

مصطفی محامی؛ ستار همتی

دوره 4، شماره 7 ، شهریور 1396، صفحه 121-148

چکیده
  در این مقاله «تربیت دینی» عبارت است از «مجموعۀ اعمال عمدی و هدف‌دار به منظور پرورش بعد دینی افراد، به نحوی که به دین و آموزه‌های آن ایمان بیاورند و در عمل به آن‌ها ملتزم باشند.» طبق این اصطلاح، ...  بیشتر
تبیین مفاهیم فقهی «ممیز» و «مراهق» در موازنۀ اقوال فقیهان با آیات و روایات*
تبیین مفاهیم فقهی «ممیز» و «مراهق» در موازنۀ اقوال فقیهان با آیات و روایات*

مصطفی همدانی

دوره 4، شماره 7 ، شهریور 1396، صفحه 149-174

چکیده
  ممیز و مراهق از مفاهیم بنیادی در فقه‌اند که تقریباً در گستره‎ای وسیع در سراسر این دانش به کار رفته‎اند و از طرف دیگر این دو مفهوم، گرچه ریشه‎های مأثور دارند فقه‎ساخته هستند، یعنی با همین عناوین ...  بیشتر