مطالعات فقه تربیتی
دوره 11 (1403)
دوره 10 (1402)
دوره 9 (1401)
دوره 8 (1400)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
دوره 04 (1388)
دوره 03 (1387)
دوره 02 (1386)
دوره 01 (1384)
مقاله پژوهشی
مشروعیت اقدامات حکومت در حوزه تربیت دینی
مشروعیت اقدامات حکومت در حوزه تربیت دینی

سعید مهرابی؛ حسین فاضلی

دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1404، صفحه 7-28

https://doi.org/10.22034/mft.2025.20708.1431

چکیده
  پس از انقلاب اسلامی، پرسش‌های فراوانی پیرامون حکومت اسلامی و اقدامات آن در مقابل مسایل اجتماعی مطرح شده است و اکنون نیز ادامه دارد. یکی از این پرسش‌ها، در بارۀ مشروعیت اقدامات حکومت در مورد تربیت دینی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
نقد اقامه شعایر حسینی در قمه‌زنی از منظر فقه و تربیت
نقد اقامه شعایر حسینی در قمه‌زنی از منظر فقه و تربیت

ولی الله محبی اشنی

دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1404، صفحه 29-50

https://doi.org/10.22034/mft.2025.20319.1421

چکیده
  احکام الهی افعال مکلفان، در فقه اسلامی اعم از احکام اولیه و ثانویه است. احکام اولیه در اصطلاح فقهی، احکام ذاتی نیز خوانده می‌شوند. این احکام، بر اساس مصالح و مفاسد صادر شده و از ثبات برخوردار است. احکام ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تحلیل تربیتی رعایت مصلحت در نکاح دختر نابالغ
تحلیل تربیتی رعایت مصلحت در نکاح دختر نابالغ

زهره حاجیان فروشانی؛ محمدرضا حمیدی؛ بانو حبیبی

دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1404، صفحه 51-76

https://doi.org/10.22034/mft.2025.20248.1418

چکیده
  در سال‌‌‌های اخیر، جواز ازدواج دختران نابالغ از دیدگاه اسلام، از مسایل مطرح میان پژوهش‌گران و سطح عمومی و فضای مجازی بوده است. در این میان، گاهی چنین القا می‌‌‌شود که اسلام بدون هیچ محدودیتی، نکاح ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی فقهی حدود و شرایط تنبیه بدنی فرزندان توسط مادر برای انجام تکالیف الهی یا آداب و رسوم
بررسی فقهی حدود و شرایط تنبیه بدنی فرزندان توسط مادر برای انجام تکالیف الهی یا آداب و رسوم

محمدجواد عادلیان؛ محمد عشائری منفرد

دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1404، صفحه 77-99

https://doi.org/10.22034/mft.2025.19607.1390

چکیده
  بررسی حکم تکلیفی تنبیه بدنی فرزند توسط مادر، هم‌واره یکی از مسایل فقهی چالشی بوده که مناسب است با توجه به‌تفاوت تربیت در امروز نسبت به‌گذشته، جوانب آن را بیش از پیش نمایان ساخت. محور بحث، بررسی حکم شرعی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تحلیل تطبیقی مؤلفه‌های فرایند انگیزش در تربیت اسلامی و روان‌شناسی انسان‌گرا
تحلیل تطبیقی مؤلفه‌های فرایند انگیزش در تربیت اسلامی و روان‌شناسی انسان‌گرا

اسحاق اکبری؛ مجید طرقی؛ محمد شریفی نیا

دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1404، صفحه 101-129

https://doi.org/10.22034/mft.2025.21141.1448

چکیده
  انگیزش، یکی از مؤلفه‌های بنیادین فرآیند تربیت است که نقش تعیین‌کننده‌ای در جهت‌دهی رفتارهای یادگیری، رشد شخصیت و دست‌یابی به‌اهداف تربیتی ایفا می‌کند. از آن‌جا که روی‌کردهای مختلف روان‌شناختی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تحلیل فقهی تزاحم وظایف تربیتی خانواده، با تأکید بر وظایف پدر نسبت به فرزند
تحلیل فقهی تزاحم وظایف تربیتی خانواده، با تأکید بر وظایف پدر نسبت به فرزند

حسن دلاوری؛ کاظم ابراهیم زاده بخت آباد؛ ریحانه کهن‌سال

دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1404، صفحه 131-155

https://doi.org/10.22034/mft.2025.19373.1382

چکیده
  خانواده از بنیان‌های اساسی جامعه اسلامی است که حفظ آن اهمیت فراوان دارد. گاهی در میان خانواده تعارضاتی پیش می‌آید که از دیرباز توصیه‌های اخلاقی نسبت به‌گذشت و مدارا در متون دینی ملاحظه می‌شود. اما ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تحلیل نقش تفاوت‌های جنسیّتی در ساحت‌های تربیت
تحلیل نقش تفاوت‌های جنسیّتی در ساحت‌های تربیت

مهدی فتحی؛ محمد شریفی نیا؛ مجید طرقی

دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1404، صفحه 157-180

https://doi.org/10.22034/mft.2025.21402.1455

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی مبانی تربیت مبتنی بر تفاوت‌های جنسیتی از دیدگاه علمی و دینی انجام شده است. با روش توصیفی-تحلیلی و استفاده از منابع معتبر، یافته‌ها نشان می‌دهد که تفاوت‌های زیستی، روانی، عاطفی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
جایگاه موعظه در مراتب امر به‌‌معروف و نهی از منکر از منظر فقه تربیتی
جایگاه موعظه در مراتب امر به‌‌معروف و نهی از منکر از منظر فقه تربیتی

مهدی گرامی پور؛ سید میرهاشم حسینی؛ مهدی عزیزی

دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1404، صفحه 181-201

https://doi.org/10.22034/mft.2025.19442.1383

چکیده
  امر به معروف و نهی از منکر دو حکم اساسی در فقه اسلامی است که هدف آن اصلاح رفتارهای فردی و اجتماعی و سوق دادن افراد به‌سمت ارزش‌های دینی و اخلاقی است. این امر در ذات خود جنبۀ تربیتی دارد، چرا که هدف ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
شاخصهای ارزیابی معلمان از منظر فقه تربیتی
شاخصهای ارزیابی معلمان از منظر فقه تربیتی

محسن داودآبادی فراهانی؛ جواد ابراهیمی؛ محمد مهدی ایمان پور سردرودی

دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1404، صفحه 203-224

https://doi.org/10.22034/mft.2025.20136.1412

چکیده
  نظام تعلیم و تربیت به‌عنوان رکن حیاتی جامعه، در مسیر رشد و تعالی خود به‌سمت اهداف تعیین شده در حرکت است. یکی از عناصر نظام آموزش و پرورش، «معلم» است که دارای اثرگذاری خاص و نقش کلیدی در این نظام ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
نماز کودک در میانه مشروعیت و تمرینیت و دلالت‌های تربیتی آن
نماز کودک در میانه مشروعیت و تمرینیت و دلالت‌های تربیتی آن

عباسعلی تیموری عسگرانی؛ سیدنقی موسوی

دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1404، صفحه 225-247

https://doi.org/10.22034/mft.2025.20452.1426

چکیده
  این مقاله به‌بررسی تربیت عبادی و دلالت‌های نماز کودک، در زمینه فقه تربیتی و بررسی نظرات فقیهان دربارۀ نماز کودک می‌پردازد. هدف اصلی تحقیق تحلیل اقوال فقیهان دربارۀ مشروعیت و تمرینی بودن نماز کودک و ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
الزامات فقهی و موارد استثناء وعده با رویکرد فقه تربیتی
الزامات فقهی و موارد استثناء وعده با رویکرد فقه تربیتی

کریم محمدی؛ سید عباس موسوی؛ سید رضی موسوی

دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1404، صفحه 249-272

https://doi.org/10.22034/mft.2025.20286.1419

چکیده
  مسئله وفای «وعده» و پرهیز از خلف آن، از دیرباز در آموزه‌های دینی و متون اخلاقی، مورد توجه بوده و در منابع اسلامی، به‌عنوان یکی از اصول صداقت و مسئولیت‌پذیری، جایگاه ویژه‌ای دارد. پرورش شخصیت افراد ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تأثیر تربیتی نماز بر سبک زندگی اسلامی؛ مطالعه موردی در الگوی چهار وجهی روابط انسان
تأثیر تربیتی نماز بر سبک زندگی اسلامی؛ مطالعه موردی در الگوی چهار وجهی روابط انسان

رضا شاکری رودبارکی؛ مجید طرقی؛ حمید جزایری

دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1404، صفحه 273-297

https://doi.org/10.22034/mft.2025.20881.1438

چکیده
  بررسی نقش نماز به عنوان یک الگوی تربیتی جامع در شکل‌دهی به سبک زندگی اسلامی، با تأکید بر الگوی چهاروجهی روابط انسان (خود، خدا، خلق و خلقت) از ابعاد حائز اهمیت پژوهشی و مد نظر محقق است. پرسش اصلی پژوهش این ...  بیشتر