مطالعات فقه تربیتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگر جامعة المصطفی

2 العالمیة، مشهد، ایران

3 محقق جامعة المصطفی

4 العالمیة، افغانستان

5 مدرس جامعة المصطفی

6 العالمیة، مشهد، ایران.

10.22034/mft.2025.20286.1419

چکیده

مسئله وفای «وعده» و پرهیز از خلف آن، از دیرباز در آموزه‌های دینی و متون اخلاقی، مورد توجه بوده و در منابع اسلامی، به‌عنوان یکی از اصول صداقت و مسئولیت‌پذیری، جایگاه ویژه‌ای دارد. پرورش شخصیت افراد به پایبندی وفای «وعده» و پرهیز از خلف آن، وابسته است. تبیین جایگاه تربیتی خلف «وعده» در مباحث فقهی و بررسی چندبُعدی احکام شرعی مرتبط با آن، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این پژوهش، باهدف بازشناسی حکم فقهی خلف «وعده» به روش توصیفی-تحلیلی و روش فیش‌برداری از منابع کتابخانه‌ای با رویکرد فقه تربیتی به تفکیک میان حکم الزامی و غیر الزامی خلف «وعده» پرداخته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که بسیاری از موارد خلف «وعده» تحت عناوین دیگری مانند «کذب»، «اضطرار»، «حرج» و «اضرار به غیر»، حکم فقهی خاص خود را دارند. خلف «وعده»، در موارد «وعده»‌ های حتمی که فرد مقابل بر اساس آن برنامه‌ریزی کرده و منتفع می‌شود، حرام است؛ اما در مواردی که «وعده» حتمی نیست و طرف مقابل متضرر نمی‌شود، الزام فقهی وفای «وعده» وجود ندارد. این احکام، با اصول تربیتی نظیر صداقت، نیت جدی در کلام، مسئولیت‌پذیری و عدالت‌محوری منطبق است. پرورش شخصیت و نظم اجتماعی مبتنی بر اصول فوق، رهیافت دیگر این پژوهش است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Jurisprudential Requirements and Exceptions of "Promise" from an Educational Jurisprudence Perspective

نویسندگان [English]

  • Karim Mohammadi 1 2
  • Seyed Abbas Mosavi 3 4
  • Seyed Razi Mosavi 5 6

1 Researcher at Al-Mustafa International University, Mashhad, Iran

2

3 Researcher at Al-Mustafa International University, Afghanistan.

4

5 Teacher at Al-Mustafa International University, Mashhad, Iran

6

چکیده [English]

The issue of fulfilling "promises" and avoiding their breach has long been a focus in religious teachings and ethical texts, holding a special place in Islamic sources as one of the principles of honesty and accountability. The development of individuals' character is dependent on adherence to fulfilling promises and avoiding their breach. Clarifying the educational significance of breaching promises in jurisprudential discussions and examining the multifaceted legal rulings related to it is of particular importance. This research aims to identify the jurisprudential ruling on breaching promises through a descriptive-analytical method and library research with an educational jurisprudence approach, distinguishing between obligatory and non-obligatory rulings on breaching promises. The findings indicate that many cases of breaching promises fall under other categories such as "lying," "necessity," "hardship," and "harm to others," each having its own specific jurisprudential ruling. Breaching a promise is forbidden in cases of definite promises where the other party has planned based on it and benefits from it; however, in cases where the promise is not definite and the other party does not suffer harm, there is no jurisprudential obligation to fulfill the promise. These rulings align with educational principles such as honesty, sincere intention in speech, accountability, and justice orientation. The cultivation of character and social order based on these principles is another approach of this research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fulfilling promises
  • breaching promises
  • lying
  • initial condition
  • educational jurisprudence
  1. * قرآن کریم

    1. ابن فارس، احمد بن فارس (1404ق)، معجم مقائیس اللغة، قم: دفتر تبلیغات اسلامى.
    2. ابن‌منظور، محمد بن مکرم (1414ق)، لسان العرب، بیروت: دارالفکر للطباعة.
    3. اردبیلى، احمد بن محمد (1403ق)، مجمع الفائدة، قم: دفتر انتشارات اسلامى.
    4. اعرافی، علیرضا (1398)، فقه تربیتی (مبانی و پیش‌فرض‌ها)، قم: مؤسسه اشراق و عرفان.
    5. انصاری، مرتضى (1415ق)، کتاب المکاسب، قم: کنگره جهانى بزرگداشت شیخ اعظم انصارى.
    6. بجنوردى، سیدحسن (1419ق)، القواعد الفقهیة، قم: نشرالهادی.
    7. جعفری لنگرودی، محمدجعفر (1396)، دوره حقوق مدنی: حقوق تعهدات، تهران: گنج دانش.
    8. جوهرى، اسماعیل بن حماد (1410ق)، الصحاح، لبنان، دارالعلم للملایین.
    9. حائری، سیدکاظم (1428ق)، فقه العقود، قم: مجمع الفکر الاسلامی.
    10. حائرى، سیدعلى (1418ق)، ریاض المسائل، قم: مؤسسه آل البیت (ع).
    11. حر عاملى، محمد بن حسن (1409ق)، وسائل الشیعة، قم: مؤسسة آل البیت (ع).
    12. خویى، سیدابوالقاسم (1418ق)، موسوعة الإمام الخوئی، قم: مؤسسة إحیاء آثار الإمام الخوئی‌ (ره).
    13. راغب اصفهانى، حسین بن محمد (1412ق)، مفردات ألفاظ القرآن، لبنان: دارالعلم.
    14. السیستانی، السید علی (1443ق)، توضیح مسائل جامع، بی‌جا، بی‌نا.
    15. شرتونی، سعید (1403ق)، اقرب الموارد، قم: منشورات مکتبه آیه الله المرعشی النجفی.
    16. شهید ثانى، زین‌الدین بن على (1413ق)، مسالک الأفهام، قم: مؤسسة المعارف الإسلامیة.
    17. طبرى آملى، محمد بن جریر (1415ق)، المسترشد فی إمامة علی بن أبی طالب (ع)، قم: کوشانپور.
    18. علامه حلّى، حسن بن یوسف (1414ق)، تذکرة الفقهاء، قم: مؤسسه آل البیت (ع).
    19. علیدوست، ابوالقاسم (1395ش)، فقه و حقوق قراردادها (ادله عام قرآنی)، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
    20. الفیروزآبادی، محمد بن یعقوب (1426ق)، القاموس، بیروت: مؤسسه الرسالة للطباعة.
    21. کلینى، محمد بن یعقوب (1407ق)، الکافی، تهران: دارالکتب الإسلامیة.
    22. محمدیان، علی (1399)، «جواز خلف وعده در ترازوی فقه و اخلاق»، فصلنامه پژوهشنامه اخلاق، 13، 50.
    23. مصطفوى، حسن ‌(1368)، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌.
    24. مکارم شیرازى، ناصر (1377ش)، اخلاق در قرآن‏، قم‏: امام علی بن ابیطالب (ع).
    25. نائینى، محمدحسین (1373ق)، منیة الطالب، تهران: المکتبة المحمدیة.
    26. ـــــــــــــــــــــــــــ ، المکاسب و البیع، قم: دفتر انتشارات اسلامى.
    27. نجفی، محمدحسن (1433ق)، جواهر الکلام، قم: مؤسسة النشر الاسلامی.
    28. نورى، حسین بن محمدتقى (1408ق)، مستدرک الوسائل، قم: مؤسسة آل البیت (ع).
    29. یزدى، سیدمحمدکاظم (1421ق)، حاشیة المکاسب، قم: مؤسسه اسماعیلیان.