نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه فقه تربیتی، مجتمع آموزش عالی فقه، جامعه المصطفی العالمیه، ایران
2 گروه علوم تربیتی، مجتمع آموزش عالی علوم انسانی، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران
چکیده
«آموزش الکترونیکی»، به عنوان یکی از ثمرات توسعه دانش الکترونیک، نقش چشمگیری در پیشرفت فرایند آموزش داشته است. «آموزش الکترونیکی»، به معنای فرایند یاریرسانی به متربّی، با بهرهگیری از دانش و ابزارهای الکترونیکی، جهت شکوفاسازی ظرفیتهای انسانی یا اصلاح صفات و رفتار او، شامل مجموعه مراحل طولی و فعالیتهای عرضی بوده که حسب شرایط بیرونی و ویژگیهای درونی، آثار مثبت و پیامدهای منفی در پی دارد.
«آزمون الکترونیکی» به عنوان یک فعالیت ذیل مرحله «ارزیابی الکترونیکی»، همواره جایگاه قابل توجهی در فرایند «آموزش الکترونیکی» داشته است. این فعالیت مهم، چالشها و آسیبهای خاص خود را داشته که یکی از مؤثرترین این چالشها، «اضطراب» است.
گرچه در زمینه موضوعشناسی، آثار و مستندات مستقل متعددی، پیرامون «اضطراب» و «آزمون الکترونیکی» وجود دارد؛ اما پژوهشی مستقل در زمینه تحلیل فقهی اضطراب و ارائه راهکارهای تربیتی جهت اصلاح یا کاهش آسیبهای اضطراب در آزمون الکترونیکی یافت نشد.
اضطراب، وصف یا حالتی است که مستقلاً نمیتواند موضوع حکم شرعی باشد؛ اما افعالی مانند تحمیل و تحمّل اضطراب، قابل بررسی فقهی با دو رویکرد فقه فردی و حکومتی میباشد. چنانچه تحمیل و تحمّل اضطراب در آزمون الکترونیکی، مستلزم ضرر معتنا به عقلائی و عرفی یا هلاکت باشد، مستند به قاعده "لاضرر"، تحمیل و تحمّل اضطراب، حرام است؛ مگر اینکه، قواعد یا عناوین ثانویه، مانند اضطرار در این مقام، حاکم باشد.
راهکارهای عملیاتی جهت بهبود وضعیت اضطراب، در آزمون الکترونیکی و نیز کاهش آسیبهای آن، قابل پیشنهاد است که مهمترین آنها ذکر و یاد خداوند متعال است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Challenges of "E-test" and Its Solutions from the Educational Perspective of "Anxiety in E-Test”
نویسندگان [English]
- vahid rezaei shooraki 1
- majid toroghi 2
1 Educational Jurisprudence Department, Jurisprudence Higher Education Complex, Al-Mustafa Al-Alamiya Society, Iran
2 Department of Educational Sciences, Humanities Higher Education Complex, Al-Mustafa Al-Alamiya Community, Qom, Iran
چکیده [English]
"E-education" as one of the fruits of the development of electronic knowledge, has played a significant role in the education process. E-learning means the process of helping the educator by using knowledge and electronic tools to develop human capacities or to modify his traits and behavior, including a set of longitudinal steps and transversal activities that have positive effects and negative consequences depending on the individual’s external conditions and internal characteristics.
"E-test" as an activity below the stage of "e-evaluation" has always had a significant place in the process of "e-education". This important activity has its own challenges and negative consequences, one of the most effective of which is "anxiety". Although in the area of understanding the topics, there are many independent works and documents about "anxiety" and "e-test", there is no independent research found in the field of jurisprudential analysis of anxiety and educational solutions to correct or reduce the effects of anxiety in electronic tests. Anxiety is a state and condition that cannot independently be the subject of a Sharīʿa ruling. However, actions such as imposing and enduring anxiety can be investigated jurisprudentially with two approaches of individual and governmental jurisprudence. If imposing and enduring anxiety in an electronic test requires a rational and customary harm or death, based on the principle of ‘No harm’, imposing and enduring anxiety are forbidden; unless there are secondary rules or titles in place, such as an emergency situation. Operational solutions can be suggested to improve the state of anxiety in the electronic test and also to reduce its harm, the most important of which is the mention and remembrance of God Almighty.
کلیدواژهها [English]
- Exam anxiety
- virtual education
- electronic education
- educational jurisprudence
- electronic test