نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه فقه و اصول، مجتمع آموزش عالی فقه(مدرسه حجتیه)، جامعه المصطفی العالمیه، ماداگاسگار
2 گروه فقه واصول، مجتمع آموزش عالی فقه(مدرسه حجتیه)، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران
چکیده
«سحر» پدیدهای تاریخی ـ اجتماعی است. جادوگری در برخی جوامع یک باور موروثی است که خانوادهها و افراد قبیله آن را بر اساس نظام خانوادگی خود به یکدیگر منتقل میکنند. توجه به چیستی، حقیقت سحر، حکم فقهی و آثار مترتب بر آن، به لحاظ اخلاقی و تربیتی میتواند در تعیین چارچوب سبک رفتاری مطلوب اسلامی مؤثر باشد. این مقاله درصدد است با استفاده از روش تحلیلی و اسنادی، آثار اخلاقی و تربیتی سحر را با تحلیل علت مقابله و رویارویی شدید دین اسلام با آن را بررسی کند.
در راستای تبیین ماهیت سحر، فقها برای آن دو معنا در نظر گرفتهاند: در معنای عام، شامل همه تصرفات غیرمتعارف دانسته شده است؛ گرچه این تصرفات از تصرف در قوه خیال افراد تجاوز نکند؛ اما بهطور خاص و در معنای محدودتر، سحر پدیده پیچیدهای است که طی آن نفس انسانی، قدرت بهرهگیری از اسباب غیرطبیعی و فراتر از اسباب مادی را پیدا نموده و با انجام اعمال خارقالعاده، روح و روان افراد جامعه را تسخیر میکند. در آموزههای اسلامی اقدام به سحر سبب کفر و تعلیم و تعلم آن حرام دانسته شده است. با تحلیلهایی که در متن ارائه میشود به نظر میرسد حرمت سحر و تعلیم و تعلم آن، به دلیل آثار سوء و نامطلوبی است که در شخصیت ساحر و مسحور به جا میگذارد. برخی از این آثار عبارتاند از: 1. جهلورزی به جای عقلانیت؛ 2. ابتلا به عجب و استکبار؛ 3. کفر و بیایمانی؛ 4. از دست دادن اعتماد به نفس؛ 5. اضطراب و ترس؛ 6. سوءظن و بیاعتمادی.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The nature of magic and its educational aspects from the point of view of jurisprudence
نویسندگان [English]
- Reandi Reandi 1
- javad rohani 2
1 Department of Jurisprudence and Principles, Complex of Higher Education in Jurisprudence (Hojjatiyeh School), Al-Mustafa Al-Alamiya Community, Madagascar
2 Department of Jurisprudence and Usuls, Jurisprudence Higher Education Complex (Hojjatiyeh School), Al-Mustafa Al-Alamiya Community, Qom, Iran
چکیده [English]
"Magic" is a social-historical phenomenon. In some societies, witchcraft is a hereditary belief that families and clan members pass on to each other based on their family system. Paying attention to what is, the truth of magic, the jurisprudence and its consequences, in terms of moral and education, can be effective in determining the framework of the desired Islamic behavior style. This article is trying to analyze the moral and educational effects of magic by analyzing the reason of Islam's strong confrontation with it by using the analytical and documentary method. In order to explain the nature of witchcraft, jurists have considered two meanings for it: in the general sense, it is considered to include all unconventional possessions; Although these possessions do not exceed the possession of people's imagination; But specifically and in a more limited sense, witchcraft is a complex phenomenon during which the human soul finds the power to use unnatural and beyond material means and by performing extraordinary actions, captures the soul and spirit of the people of the society. In Islamic teachings, practicing witchcraft is considered a cause of disbelief and teaching and learning it is considered haram. With the analysis presented in the text, it seems that the sanctity of magic and its teaching and learning is due to the bad and undesirable effects that it leaves on the character of the magician. Some of these works are: 1. Ignorance instead of rationality; 2. Suffering from wonder and arrogance; 3. Disbelief and unbelief; 4. Loss of self-confidence; 5. Anxiety and fear; 6. Suspicion and mistrust.
کلیدواژهها [English]
- magic
- strange verbs
- invisible powers
- sensual power
- effects of magic