نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
گروه علمی فقه تربیتی، مؤسسه فرهنگی اشراق و عرفان، قم، ایران
چکیده
بسیاری از ساعات زندگی هر انسانی در محیطهای اجتماعی میگذرد. این مسئله سبب تأثیرگذاری تربیتی قابلتوجهی بر افراد میشود. با توجه به این تأثیر، اصلاح این محیط و بررسی فقهی وظیفهمندی نسبت به این اصلاح از مسائل مهم فقه تربیتی بررسی است. ازاینرو، مسئله مقاله پیشرو این است که اصلاح محیط اجتماعی چه ادله شرعی دارد و احکام برآمده از آنها چیست؟ هدف این مقاله، انجام پژوهشی فقهی درباره مسائل مورد نیاز جامعه است و کمک به ایجاد پشتوانه فقهی برای اقدامات اصلاحی در فضای اجتماعی است.
این پژوهش با روشی کیفی به استخراج و تحلیل ادله پرداخته است. اهم نتایج آن عبارت است از اینکه: بر پایه قواعد فقهی مقدمیت، اعانه بر برّ و تسبیب، عموم مکلفان جامعه، حاکمیت و علما نسبت به اصلاح محیط اجتماعی، وظیفهمند هستند. این وظیفه، کفایی، توصلی، غیرموقت، طریقی و تخییری نسبت به انتخاب روشهای اصلاحی است. این اصلاح در مواردی که شارع اهتمام به انجام آن داشته باشد، واجب و در دیگر موارد دارای استحباب مؤکد است؛ مگر در مواردی خاص، عناوینی ثانوی موجب مرجوحیت آن گردد که از بحث جداست.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Examining jurisprudential evidences for reforming the public social environment and rulings arising from them from the point of view of educational jurisprudence
نویسنده [English]
- hadi ajami
Scientific Department of Educational Jurisprudence, Ishraq and Irfan Cultural Institute, Qom, Iran
چکیده [English]
Many hours of a person's life are spent in social environments. This issue causes a significant educational impact on people. Due to this effect, the modification of this environment and the jurisprudential examination of the obligation regarding this modification are important issues of educational jurisprudence. Therefore, the problem of this article is, what are the Shariah evidences for reforming the social environment and what are the rulings derived from them? The purpose of this article is to conduct jurisprudential research on the issues needed by society and to help create jurisprudential support for corrective actions in the social environment
This research has extracted and analyzed evidence with a qualitative method. Its most important results are that: based on the jurisprudential rules of priority, contribution good works, and Tasbib, all the obligee of the society, the government and the scholars are responsible for the reform of the social environment. This task is kefaiey(sufficient), Tavasuli, non-temporary, methodical and discretionary in choosing corrective methods. This amendment is obligatory in cases where the Shariah is interested in doing it, and in other cases it is strongly recommended; Unless in special cases, secondary titles make it preferable, which is separate from the discussion.
کلیدواژهها [English]
- social environment
- environmental reform
- social education
- contribution to the sheep
- Tasbib