نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه علوم تربیتی، مجتمع آموزش عالی علوم انسانی، جامعهالمصطفی العالمیة، قم، ایران
2 گروه قرآن و علوم تربیتی، مجتمع آموزش عالی علوم انسانی، جامعةالمصطفی العالمیة
چکیده
تربیت اقتصادی یکی از مسائل مهم آموزش و پرورش به شمار میرود و برای سلامت اقتصاد ملی هر جامعهای حیاتی است. تربیت اقتصادی مبتنی بر مبانی فقهی، میتواند به رشد و سالمسازی اقتصادی یاری رسانده و گسترش عدالت اجتماعی و برخورداری عموم مردم از رفاه اقتصادی را در پی داشته باشد. بر این اساس، این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی ـ توصیفی و به منظور بررسی فقهی تربیت اقتصادی انجام شده است. یافتهها نشان میدهد که با تکیه بر مبانی فقهی میتوان نوعی از تربیت اقتصادی ارائه داد که بایدها و نبایدهای رفتار اقتصادی مطابق با دیدگاه اسلام را تعیین نماید. در منابع اسلامی، سه مؤلفه مهم اقتصادی شامل تولید، توزیع و مصرف مورد توجه قرار گرفته است که محور اصلی اقتصاد اسلامی را تشکیل میدهد. بر اساس این سه مؤلفه میتوان از تربیت اقتصادی مطابق با دیدگاه اسلام سخن گفت و با توجه به منابع فقهی و آثار تربیتی اقدامات لازم را به عمل آورد. تربیت اقتصادی مطابق با مبانی فقهی اسلام از ویژگیهای متمایزی برخوردار است. در اسلام تولید و معامله هر نوع کالا و خدماتی مجاز نیست. در منابع فقهی به تلاش جهت کسب حلال و پرهیز از معامله و کسب حرام تأکید فراوان شده است. بهطورکلی، کالاها و خدمات در عرصه تولید، توزیع و مصرف به دو دسته مجاز و غیرمجاز تقسیم میشوند که باید در تربیت اقتصادی مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Jurisprudential review of economic education
نویسندگان [English]
- Hossein Karamad 1
- Abdollah Ansari 2
1 Department of Educational Sciences, Humanities Higher Education Complex, Al-Mustafa Al-Alamiya Community, Qom, Iran
2 Department of Quran and Educational Sciences, Higher Education Complex of Human Sciences, Al-Mustafa Al-Alamiya University
چکیده [English]
Economic education is one of the important issues of education and is vital for the health of the national economy of any society. Economic education based on jurisprudential foundations can help economic growth and health and lead to the expansion of social justice and the enjoyment of economic prosperity by the general public. Based on this, this research has been done by using analytical-descriptive method and in order to examine the jurisprudence of economic education. The findings show that by relying on jurisprudence foundations, it is possible to provide a type of economic education that determines the dos and don'ts of economic behavior according to the perspective of Islam. In Islamic sources, three important economic components including production, distribution and consumption have been considered, which form the main axis of Islamic economy. Based on these three components, it is possible to talk about economic education according to the perspective of Islam and take the necessary measures according to jurisprudential sources and educational works. Economic education according to Islamic jurisprudence has distinctive features. Production and trading of any kind of goods and services is not allowed in Islam. In jurisprudential sources, there is a lot of emphasis on trying to acquire halal and avoiding trading and acquiring haram. In general, goods and services in the field of production, distribution and consumption are divided into two categories, permitted and unauthorized, which should be considered in economic education.
کلیدواژهها [English]
- jurisprudence
- education
- economic education
- economic education jurisprudence