نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد حوزه و عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیة، قم، ایران.
2 عضو هیئت علمی جامعة المصطفی؟ص؟ العالمیة،قم، ایران
3 دانشجوی دکتری فقه تربیتی، مجتمع آموزش عالی فقه، جامعة المصطفی العالمیة، قم، ایران.
چکیده
در همه حوزههای علم ازجمله علوم تربیتی، موضوعات نوظهور و جدیدی مانند روشهای تدریس وجود دارند که تا کنون دیدگاه اسلام در مورد آنها بهطور دقیق و کامل بیان نشده است. با توجه به اینکه هر واقعه و موضوعی از نظر فقه اسلامی دارای حکمی است میتوان با مراجعه به منابع و متون دین اسلام، حکم روشهای تدریس را به دست آورد. بدینمنظور در این مقاله سعی شده است طرحی ارائه گردد که چگونگی تحصیل دیدگاه اسلام در مورد روشهای تدریس را تبیین نماید.
در مقالۀ حاضر سه پیشنهاد برای نحوۀ استنباط حکم روشها پیشنهاد گردیده و نقاط قوت و ضعف هریک بیان شده است. در بخش دیگر مقاله، انواع ادلهای که ممکن است محقق در فرایند تحقیق با آن مواجه شود تبیین شده و برای هریک نمونههایی ذکر شده است. تبیین معیارهای کارشناسی و فقهی بهمنظور تشخیص مصادیق عناوین موجود در برخی از ادله و تشخیص طرق امتثال برخی دیگر از ادله یکی دیگر از مباحث این نوشته است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Logic of Deriving the Jurisprudential Ruling of Teaching Methods
نویسندگان [English]
- majid toroghi 1
- YaqobAli Borji 2
- Sattar Hemmati 3
1 Professor and member of the faculty of the Mustafa International University, Qom, Iran.
2 Member of the faculty of Al-Mustafa University Qom, Iran
3 Department of Educational Jurisprudence, Higher Education of Jurisprudence Complex, Mustafa International University, Qom, Iran.
چکیده [English]
In all fields of science, including pedagogical sciences, there are newly emerging topics such as teaching methods, about which Islam's opinion has not yet been accurately and completely expressed. Considering that every event and topic has a ruling from the point of view of Islamic jurisprudence, it is possible to obtain the ruling of teaching methods by referring to the sources and texts of the Islam. For this purpose, in this article, an attempt has been made to present a plan that will explain how to study the Islamic point of view on teaching methods.
In this article, three suggestions are proposed regarding the way in which the ruling regarding the methods can be inferred, and the strengths and weaknesses of each method may be clarified. Elsewhere in the article, the different types of evidence that the researcher may encounter in the research process are explained and examples are mentioned for each. The technical explanation of the jurisprudential criteria to identify the examples of titles in some evidences and to identify the ways of compliance of some other evidences is another topic dealt with in this article.
کلیدواژهها [English]
- education
- teaching
- teaching method
- educational jurisprudence
This article is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
قرآن کریم.
- ابراهیم، مصطفی و همکاران، المعجم الوسیط، دار الدعوة، استانبول، 1972.
- ابن بابویه، محمد بن على، الخصال، قم، جامعهی مدرسین، چاپ اول، ج1، 1362.
- انصاری، مرتضی بن محمد امین، فرائد الاصول، قم، موسسة النشر الاسلامی التابعة لجماعة المدرسین، چاپ پنجم، ۲ ج، 1416.
- آخوند خراسانی، محمد کاظم بن حسین، کفایۀ الاصول، قم، مؤسسهی آل البیت؟عهم؟، ج 1، 1417.
- بروس جویس، امیلی کالهون و دیوید هاپکینز، الگوهای یادگیری ابزارهایی برای تدریس، ترجمه محمود مهرمحمدی و لطفعلی عابدی، سمت، چاپ سوم، 1388.
- تلخابی، محمود، باز اندیشی در فرایند آموزش، تهران، آییژ، چاپ اول، 1384.
- حبیبی، شراره، روشهای تدریس پیشرفته، انتشارات آوای نور، تهران، 1390.
- حق شناس، علی محمد و همکاران، فرهنگ معاصر هزاره، تهران، انتشارات فرهنگ معاصر، 1379.
- حنا الله، رمزی کامل و تکلا جرجس، میشیل، معجم المصطلاحات التربویۀ، انجلیزی ـ عربی، بیروت، مکتبۀ لبنان ناشرون، 1998.
- خنیفر، حسین، نگاهی دوباره به روشها و فنون تدریس، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1381.
- خوانسارى، جمال الدین محمد بن حسین، شرح آقا جمال خوانسارى بر غرر الحکم و درر الکلم، تهران، دانشگاه تهران، چاپ چهارم، 1366.
- داورپناه، محمدرضا، فرهنگ جامع علوم تربیتی و زمینههای وابسته، انتشارات آستان قدس رضوی، مشهد، 1389.
- دهخدا، علی اکبر، لغت نامهی دهخدا، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، 1377.
- روسو، ژان ژاک، امیل یا آموزش و پرورش، ترجمه منوچهر کیا، انتشارات دریا، تهران، 1349.
- سیف، علی اکبر، روانشناسی پرورشی نوین (روانشناسی یادگیری و آموزش،) نشر دوران، تهران، چاپ چهلم، 1386.
- شانک، دیل ایچ،. نظریههای یادگیری (چشم اندازی تعلیم و تربیتی،) ترجمه یوسف کریمی، نشر ویرایش، تهران، چاپ اول، 1393.
- شعبانی، حسن، مهارتهای آموزشی و پرورشی، انتشارات سمت، تهران، 1391.
- صفوی، امان الله، کلیات روشها و فنون تدریس، نشر معاصر، تهران، 1385.
- طبیبیان، سید حمید، فرهنگ فارس ـ عربی فرزان، نشر و پژوهش فرزان، تهران، 1378.
- علوی، سید حمیدرضا، فرهنگ تفصیلی مفاهیم فلسفی و فلسفی ـ تربیتی، انتشارات دانشگاه شهید باهنر کرمان، 1389.
- فیشر، رابرت، آموزش و تفکر، ترجمه فروغ کیان زاده، اهواز، نشر رسش، 1385.
- کلینى، محمد بن یعقوب، کافی، قم، دار الحدیث، چاپ اول، ج1 و 3، 1429.
- مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403، ج10، 2، 1 و75، 43، 1393.
- محمدی ری شهری، محمد، علم و حکمت در قرآن و حدیث، سازمان چاپ و نشر دار الحدیث، قم، 1394.
- معین، محمد، فرهنگ فارسی، مؤسسهی انتشارات امیرکبیر، تهران، 1388.
- موریس، دانیل و رینولدز، دیوید، آموزش مؤثر (روش تدریس کارآمد،) ترجمهی محمدعلی بشارت و حمید شمسی پور، تهران، انتشارات رشد، 1390.
- میرزایی، نجفعلی، فرهنگ اصطلاحات معاصر، انتشارات فرهنگ معاصر، تهران، 1389.