نویسندگان
چکیده
امروزه نظامهای تربیتی جوامع اسلامی بهخصوص ایران با چالشهای فراوانی مواجهاند که از میان این چالشها میتوان به رواج آموزههای پستمدرنیستی اشاره نمود. تحلیل و نقد تطبیقی مبانی انسانشناسی پارهای از آرای متفکران پستمدرن و دلالتهای تربیتی مترتب بر آن احیاناً میتواند راهگشای پارهای از چالشهای مذکور در نظام تربیتی جوامع اسلامی گردد. در این مقاله با روش تحلیلی - انتقادی تلاش شده است به تبیین و نقد مبانی انسانشناختی پستمدرن و دلالتهای تربیتی مترتب بر آن با استناد به آرای علامه طباطبایی توجه شود. در این مقاله مبانی انسانشناختی پستمدرن و بهتبع آن فرایند تعلیم و تربیت از منظر علامه طباطبایی بررسی و نقادی شده که این بررسی، حاکی از تفاوتهای اساسی بین این دو مکتب دربارۀ انسان و فرایند تعلیم و تربیت است. در نتیجه نمیتوان با نادیده انگاشتن این تفاوتها و اختلافات در مبانی انسانشناسی، به استفادۀ تمام و کمال آموزههای پستمدرنیستی در فضای تعلیم و تربیت ایران پرداخت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Comparative Study and Critique of the Anthropology of Postmodernism and Its Educational Implications from the Perspective of Allameh Tabatabai
نویسندگان [English]
- Ali Ghasemi
- Mohsen Imani
چکیده [English]
Today, the educational systems of Islamic societies, especially Iran, face many challenges, among which we can mention the prevalence of postmodernist teachings. Comparative analysis and critique of the anthropological foundations of some of the views of postmodern thinkers and the educational implications that may possibly solve some of the challenges mentioned in the educational system of Islamic societies. In this article, an analytical-critical method has been tried to explain and critique the basics
Postmodern anthropology and its educational implications should be considered based on the views of Allameh Tabatabai. In this article, the foundations of postmodern anthropology and consequently the process of education have been studied and criticized from the perspective of Allameh Tabatabai. This study indicates the fundamental differences between these two schools about man and the process of education. As a result, it is not possible to make full use of postmodernist teachings in the Iranian educational environment by ignoring these differences and differences in the foundations of anthropology.
کلیدواژهها [English]
- criticisms
- anthropology
- postmodernism
- educational significations
- Allamah Tabatabai