نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
گروه علمی تربیت اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، یزد، ایران
چکیده
"هویت ملی" واژه ترکیبی و سازه ی مفهومی است که حاصل اجتماع عناصر مختلف نشانگر شخصیت جامعه در سطح ملی یعنی تمام کشور است هویت ملی یکپارچه در جانب مثبت سبب ایجاد حس اعتماد و عزت نفس فردی و اجتماعی و نیز وحدت و انسجام ملی قوی می شود و در مقابل تضعیف هویت ملی، موجب ایجاد تفرقه و گسست در جامعه شود.
هویت انواع گوناگون از جمله هویت دینی، ملی، قومی و نژادی و ... دارد؛ هر کدام بر اساس تعریف خاصش قلمروی دارد که می تواند بین آنها تزاحم و تعارض رخ دهد؛ اکنون سؤال این است که از منظر فقهی حکم پرورش هویت ملی شهروندان کشور چیست و هنگام تعارض و تزاحم میان پرورش هویت ملی یا دینی شهروندان، اولویت با کدام است؟ این پژوهش با مراجعه به ادله فقهی مستند از جمله آیات و روایات تلاش میکند دیدگاه اسلام را در این زمینه بیان نماید. پاسخ به سؤال این است که هویت ملی شهروندان ذیل شاکله مرکب هویت دینی مورد توجه است و پرورش آن در راستای اهداف دینی می تواند به عنوان امری راجح مد نظر قرار گیرد که البته دایره رجحان آن در دایره همسویی با اصول کلی دینی از جمله منع بدعتگذاری، وهن و هتک دین و رجحان اقامه مناسک دینی است؛ ولذا در چارچوب احکام اولیه، اولویت و ملاک با ضابطه دین است؛ البته بنابه اقتضای مصالح و مفاسد اجتماعی در احکام ثانویه و نیز احکام ولایی حکومتی گاهی ممکن است حکم به لزوم توجه به هویت و مناسک ملی شود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The mission of religious scholars in the socio-political education of people from the point of view of Ahl al-Bayt jurisprudence
نویسنده [English]
- javad ebrahimi
Scientific Department of Islamic Education, Farhangian University, Yazd, Iran
چکیده [English]
Muslim scholars play an important role in drawing the path of guiding people in society; Common people get their knowledge and religion from scholars; A righteous scholar can put the society on the right path; As a corrupt world can cause social corruption;
Throughout history, scholars have been in the position of guiding and guiding the nation as the heirs of the prophets; Due to the lack of access to political power and sovereignty, they have sometimes drifted towards isolationism and Sufi tendencies and have misled people in the realm of social and political issues. The entry of religious scholars into the field of politics and society has been disputed, especially in the contemporary period, which has political and social consequences. Now the question is, from the point of view of the jurisprudence of the Ahl al-Bayt, peace be upon them, what is the mission of the religious scholars in guiding and educating the Ummah politically and socially?
This article explores the jurisprudential evidence to answer the research question using the conventional jurisprudential method to infer the verdict of the issue. In the present research, some jurisprudential rules such as the need to pay attention to the affairs of Muslims and to preserve the dignity of Islam in addition to the special rules related to scholars such as the necessity The publication of science and the sanctity of concealing the truth and the denial of heresy and the announcement of the truth are examined
کلیدواژهها [English]
- Religious scholar
- education and training
- political and social
- religion
- jurisprudence