مطالعات فقه تربیتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

المصطفی(ص)

10.22034/mft.2025.19971.1404

چکیده

یکی از ابعاد مهم تربیت اعتقادی، موضوع روشهاست که یکی از روشهای مهم تعلیم باورهای صحیح و اصلاح آنان است در این بین آموزش شبهات اعتقادی و پاسخ به آنها به عنوان یکی از مصادیق تعلیم از آنجا که ممکن است برخی از متربیان را دچار تزلزل در باورها کند محل بررسی از منظر فقه تربیتی است. عدم وجود تحقیق جامعی در این خصوص و مبتلابه بودن آن ضرورت پرداختن به این پژوهش را روشن می کند. این تحقیق در پاسخ به این سوال که آیا اساساً آموزش شبهات اعتقادی و پاسخ به آنها به مثابه یک روش از منظر فقهی چه حکمی دارد با بررسی این موضوع در ضمن دو محور پیشگیری و درمان به این نتیجه رسید که آموزش شبهات اعتقادی به همراه پاسخ به آنان به مثابه پیشگیری و درمان انحرافات اعتقادی نه تنها مشروع بلکه در مواردی راجح و حتی واجب است. در این پژوهش از روش تحلیلی و اجتهادی استفاده شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Examining the method of teaching religious doubts and responding to them from the perspective of educational jurisprudence.

نویسنده [English]

  • mahdi azizi

almostafa

چکیده [English]

One of the important dimensions of belief education is the subject of methods, among which one of the significant methods is teaching correct beliefs and correcting them. In this context, the education of doctrinal doubts and responding to them is considered one of the instances of teaching, as it may lead some of the students to instability in their beliefs, and thus it is a subject of examination from the perspective of educational jurisprudence. The lack of comprehensive research on this issue and its prevalence highlights the necessity of addressing this study. This research answers the question: What is the ruling from a jurisprudential perspective on the education of doctrinal doubts and responding to them as a method? By examining this topic under two areas—prevention and treatment—it concludes that the education of doctrinal doubts along with responses to them serves as a prevention and treatment for doctrinal deviations, and is not only permissible but in some cases preferable and even obligatory. This research employs an analytical and ijtihad-based approach.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Methods of belief education
  • teaching belief-related doubts
  • educational jurisprudence
  • religious education