نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه علوم تربیتی، جامعة المصطفی العالمیة، قم، ایران
2 گروه آموزشی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
3 دانشجوی دکتری گروه فقه تربیتی جامعة المصطفی العالمیة، قم، ایران
چکیده
«کرامت» انسان در عصر حاضر به خصوص، در اعلامیه حقوق بشر، مورد توجه قرار گرفته است؛ اما «کرامت ذاتی و اکتسابی» انسان، از دیرباز در ادیان آسمانی مطرح بوده است. «کرامت» میتواند یکی از مبانی انسان شناختی تربیت باشد و «إکرام»، بعنوان یک اصل بر تمام اقدامات تربیتی حاکم گردد. «فقه تربیتی» به مثابه دانشی نو در تربیتپژوهی، درحال رشد است و صورتبندی قواعد در آن اهمیت مضاعف دارد. مسأله نوشتار حاضر، امکانسنجی ملاحظه «إکرام» به عنوان یک «قاعده» در فقه تربیتی است که با روش اجتهادی برای اثبات مفاد این قاعده، مستندات قاعده را میکاود. نتایج تحقیق نشان میدهد، «إکرام» به لحاظ مفهومی «به هر اقدامی اشاره دارد که شخص نسبت به دیگری انجام میدهد تا شرافت او حفظ شود یا هر اقدامی است که شرافت فرد را حفظ میکند». بر اساس دلیل قرآنی آیه هفتادم سوره اسراء، «اصل قاعده اکرام»، قابل اثبات است و بر اساس ادله عقلی و نقلی، نظیر دلالت روایت «أکرموا اولادکم» و دلالت بسیاری از روایات منقول درباره «سیره و گفتار معصومین»، إکرام کودکان «مستحب» است و حکم رعایت کرامت متربیان در تربیت، «مستحب» است. معتبرترین دلیل بر این امر، آیه هفتاد سوره اسراء، و تضافر روایاتی است که در خصوص «تکریم کودکان» وارد شده است. این تحقیق نشان داده که إکرام در جایجای تربیت مصداق دارد و در مباحث مختلف فقه تربیتی قابل تطبیق است و استحباب إکرام، به شایستگی میتواند در قامت یک قاعده فقهی، در قلمروی فقه تربیتی بکار رود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Principle of Dignity in Education froma Jurisprudential Perspective
نویسندگان [English]
- javad ebrahimi 1
- seyednaghi mousavi 2
- javad mahdavi yegakeh 3
1 . Department of Educational Sciences, Al-Mustafa International University, Qom, Iran
2 , Department of Educational Sciences, Farhangian University
3 Doctoral student in the Department of Educational Jurisprudence at Al-Mustafa International University, Qom, Iran
چکیده [English]
"Human dignity" has been particularly emphasized in the Universal Declaration of Human Rights in the present era, but "intrinsic and acquired dignity" has been a topic of discussion in divine religions since ancient times. "Dignity" can be one of the foundations of human education, and "respect" can be established as a principle governing all educational activities. "Educational Jurisprudence" is a growing field of educational research, and formulating rules in this field is of great importance. The present study explores the possibility of considering "respect" as a "principle" in educational jurisprudence, and through an interpretive method, it provides evidence to support the content of this principle. The research results indicate that "respect" conceptually refers to "any action that a person takes to preserve their dignity or any action that preserves the dignity of the individual." Based on the Quranic evidence of the seventieth verse of Surah Al-Isra, the "principle of respect" is provable, and based on rational and traditional evidence, such as the indication of the narration "Honor your children" and the indication of many narrations about the "behavior and speech of the infallibles," respecting children is "recommended" and the ruling of observing the dignity of students in education is "recommended." The most credible evidence for this is the seventieth verse of Surah Al-Isra, and the convergence of narrations regarding "honoring children." This research has shown that respect is applicable in various aspects of education and can be applied in various discussions of educational jurisprudence, and the recommendation of respect can appropriately be used as a jurisprudential principle in the realm of educational jurisprudence.
کلیدواژهها [English]
- Dignity
- Educational Jurisprudence
- Islamic Education
- Children's Rights
- Insult
- Disrespect
- ابن بابویه، محمد بن على، الأمالی، تهران، ششم، 1376ش.
- ابن بابویه، محمد بن على، من لا یحضره الفقیه، قم، دوم، 1413 ق.
- ابن فارس، احمد، معجم مقاییس اللغة، مکتب الاعلام الاسلامی، قم، اول، 1404ق.
- ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، دارالفکر، بیروت، سوم، 1414ق.
- اعرافی، علیرضا، تربیت فرزند با رویکرد فقهی، موسسه اشراق و عرفان، سوم، 1400ش.
- اعرافی، علیرضا، فقه تربیتی، جلد ۸، قم، موسسه فرهنگی هنری اشراق و عرفان، 1395 ه.ش.
- اعرافی، علیرضا، قواعد فقهی، ج 1، نشر اشراق و عرفان، اول، 1393.
- اعرافی، علیرضا، مباحث درس خارج آیه الله اعرافی، فقه روابط اجتماعی-موضوع اکرام و اهانت- سال1401- 1400.
- انصاری، قدرت الله، موسوعه احکام الأطفال و ادلتها، مرکز فقه الائمه الاطهار، اول، 1426ق.
- انصاری، مرتضی، المکاسب، مجمع الفکر الاسلامی، الاولی، 1420ق.
- ترابی شهرضایی، اکبر، پژوهشی در علم رجال، نشر المصطفی، قم، سوم، 1397 ش/ 1440 ق.
- جوادی آملی، عبدالله، کرامت در قرآن، نشر فرهنگی رجاء، پنجم، 1376.
- جوادی آملی، عبدالله، نسبت دین و دنیا، نشر اسراء، قم، 1381ش.
- حقیقت پور، حسین، کرامت انسان در فقه و حقوق اسلامی، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، اول، 1392ش.
- حقیقت پور، حسین، «پژوهشی پیرامون مبانی حق کرامت انسان در منابع احکام»، مجله فقه و اصول، بهار 1392، شماره 92
- حقیقت پور، حسین، ناصری مقدم، حسین، «جایگاه کرامت در فرایند استنباط احکام»، نشریه فقه و اصول، پاییز 1392، ش 94.
- خویى، سید ابو القاسم موسوى، معجم رجال الحدیث، مرکز نشر آثار شیعه، اول، 1374ش.
- داودی، حسینی نژاد، سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت(، سمت، دهم، 1397ش.
- شبیری زنجانى، سید موسى، کتاب نکاح، مؤسسه راىپرداز، قم، اول، 1419 ه ق.
- شیرازى، ناصر مکارم، أنوار الفقاهة - کتاب التجارة، قم، اول، 1426 ه ق.
- طبرسى، حسن بن فضل، مکارم الأخلاق، قم، چهارم، 1412 ق / 1370 ش.
- طبسی، محمدجواد، حقوق فرزندان در مکتب اهل بیت (، دفتر تبلیغات، دوم، 1376ش.
- طوسى، ابو جعفر، محمد بن الحسن، تهذیب الأحکام (تحقیق خرسان)، تهران، چهارم، 1407 ق.
- طوسى، ابو جعفر، محمد بن حسن، الأمالی، دار الثقافة، قم، اول، 1414ق.
- فراهیدى، خلیل بن أحمد، کتاب العین، قم، دوم، 1409ق.
- کلینی، محمد بن یعقوب، دارالکتب الاسلامیة، تهران، چهارم، 1407ق.
- مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، داراحیا التراث العربی، بیروت، دوم، 1403.
- مجلسى، محمدتقى بن مقصودعلى، روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، قم، دوم، 1406 ق.
- نجفى، صاحب الجواهر، محمد حسن، جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، هفتم، 1404ق.
30.هاشمی شاهرودی، موسوعة الفقه الاسلامی طبقا لمذهب اهل البیت (، موسسه دائره معارف الفقه الاسلامی، قم، 1431ق، 2010م.