نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، مجتمع آموزش عالی علوم انسانی- اسلامی، جامعة المصطفی العالمیه، غزنی، افغانستان
2 گروه علوم تربیتی، مجتمع آموزش عالی علوم انسانی- اسلامی، جامعة المصطفی العالمیه، قم، ایران
3 گروه اخلاق ، مجتمع آموزش عالی علوم انسانی- اسلامی، جامعة المصطفی العالمیه، قم، ایران
چکیده
در این تحقیق مؤلفههای عدالت آموزشی در قرآن، مورد بحث واقع شده است. در این پژوهش، از دو روش توصیفی- تحلیلی و روش استنطاقی که روشی نو در معناشناسی قرآن است، استفاده شده است. هدف در این تحقیق، دستیابی بهملاکهای عدالت آموزشی از منظر معارف قرآن است. تلاش محقق در این مقاله بر این است که نخست آیات قرآنی ناظر بر عدالت را دسته بندی کند. آیات یادشده در سه دسته بهشکل زیر طبقهبندی شده است: دستۀ اول، آیات حاوی واژه عدالت؛ دستۀ دوم آیات حاوی واژگان قِسط، میزان و قسطاس مستقیم؛ دستۀ سوم، آیات حاوی محتوای عدالت است. سپس پرسش برخاسته از ضرورت وجود عدالت در تعلیم و تربیت را براساس روش استنطاقی بهآیات یادشده عرضه کرده و با استفاده از منطق معناشناسی، پاسخ قرآن را نسبت بهمؤلفههای عدالت آموزشی، مطابق شرح زیر بهدست آورده است: دلالت اطلاق دستۀ اول آیات، شامل همه مؤلفههای عدالت آموزشی است. دستۀ دوم آیات، بیانگر آن است که مفهوم قِسط، با مفهوم عدالت یکی است. دو مفهوم «میزان» و «قِسطاس مستقیم»، در تعلیم و تربیت، بهمؤلفههای عدالت آموزشی، بهعنوان سنجههای خدشهناپذیر اشاره دارند. آیه «لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ» بیانگر جامعترین قانون عدالت در قرآن است؛ بنابراین، همۀ مؤلفههای عدالت آموزشی از مصادیق آن است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Components of Educational Justice in the Quran
نویسندگان [English]
- Mohammad Sadeq Adeli 1
- Majid Toroghi 2
- Abasali Shameli 3
1 . PhD student in the Department of Educational Sciences, Al-Mustafa University of Humanities, Ghazni, Afghanistan
2 . Department of Educational Sciences, Al-Mustafa University of Humanities, Qom, Iran
3 Department of Ethics, Al-Mustafa University of Humanities, Qom, Iran: (ashameli@hotmail.com)
چکیده [English]
In this study, the components of educational justice in the Quran have been discussed. In this research, both descriptive-analytical and dialectical methods, which is a new method in Quranic semantics, have been used. The aim of this research is to achieve the criteria of educational justice from the perspective of Quranic teachings. The researcher's effort in this article is to first categorize the Quranic verses related to justice. The mentioned verses have been classified into three categories as follows: the first category includes verses containing the word justice; the second category includes verses containing the words qist, mizan, and qistas mustaqim; the third category includes verses containing the content of justice. Then, the question of the necessity of justice in education and upbringing has been presented based on the dialectical method and using semantic logic, the Quran's response to the components of educational justice has been obtained as follows: the application of the first category of verses encompasses all the components of educational justice. The second category of verses indicates that the concept of qist is synonymous with the concept of justice. The two concepts of "mizan" and "qistas mustaqim" in education and upbringing refer to the components of educational justice as indisputable criteria. The verse "Do not deprive people of their things" is the most comprehensive law of justice in the Quran; therefore, all the components of educational justice are examples of it.
کلیدواژهها [English]
- Educational justice
- components of educational justice
- dialectical method
- education and upbringing
قرآن کریم
- ابوالحسین، احمد بن فارس بن زکریا، معجم مقائیس اللغة، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم، اول، 1404ق.
- اشرفی، سیدحسن، نهایة الوصول (شرح کفایة الأصول)، قم: اول، 1385 ش.
- اصفهانى، حسین بن محمد راغب، مفردات ألفاظ القرآن، بیروت – دمشق: دار العلم - الدار الشامیة، اول، 1412ق.
- افجه، سید علیاکبر، مبانی فلسفی و تئوریهای رهبری و رفتار سازمانی، تهران: انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، اول، 1384.
- جوادی آملی، عبدالله، تفسیر تسنیم، ج 29، قم: نشر اسراء، اول، 1393.
- رازى، فخرالدین؛ ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، بیروت: دار احیاء التراث العربى، سوم، 1420 ق.
- زمخشری، محمود، الکشاف عن حقایق غوامض التنزیل، بیروت: دارالکتاب، سوم، 1407ق.
- سید بن قطب بن ابراهیم شاذلی، تفسیر فى ظلال القرآن، بیروت- قاهره: دارالشروق، 1412 ق.
- شاکر، محمد کاظم، مبانی و روشهای تفسیری، قم: نشر مصطفی، 1389 ش.
- شریف الرضى، محمد بن حسین، نهج البلاغة (للصبحی صالح)، قم: هجرت، اول، 1414ق.
- صادقی تهرانی، محمد، البلاغ فی تفسیر القرآن بالقرآن، قم: نشر مؤلف، 1419 ق.
- صادقى تهرانى، محمد، الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن، قم: انتشارات فرهنگ اسلامى، دوم، 1365.
- صدر محمدباقر، بحوث فی علم الاصول، تقریرات هاشمی شاهروردی، قم: مؤسسۀ دایره المعارف فقه اسلامی برمذهب اهلبیت (، 1417ق.
- صدر، سید محمد باقر، المدرسة القرانیة، قم: مرکز الابحاث و الدراسات التخصصیه للشهید الصدر، 1428 ق.
- صدر، سید محمد باقر، المدرسة القرآنیة، داراکتب الاسلامی، دوم، 1434/ 2013م.
- طباطبائی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، ترجمه سید محمد باقر موسوی، قم: انتشارات اسلامی، 1374.
- طبرسى، حسن بن فضل، مجمع البیان فی تفسیرالقران، تهران: انتشارات ناصر خسرو، سوم، 1373.
- طریحى، فخر الدین، مجمع البحرین، تهران: کتابفروشى مرتضوى، سوم، 1416ق.
- فراهیدى، خلیل بن احمد، کتاب العین، قم: نشر هجرت، دوم، 1410ق.
- قرشى، سید على اکبر، قاموس قرآن، تهران: دار الکتب الإسلامیة، ششم، 1412 ق.
- مصطفوى، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران: مرکز الکتاب للترجمة و النشر، اول، 1402 ق.
- مطهری، مرتضی. مجموعه آثار، ج19، تهران: انتشارات صدرا، سوم، 1381.
- مکارم شیرازى ناصر. الأمثل فى تفسیر کتاب الله المنزل، قم: مدرسه امام على بن ابى طالب، اول، 1421 ق.
- مکارم شیرازی، ناصر، و همکاران، تفسیر نمونه، ج 3، 6 و 14، تهران: دارالکتاب الاسلامیه، 1353ش.
مجلات علمی- پژوهشی (مقالات)
- ایزدی، مهدی. اخوان مقدم، زهره. «ضرورت، ماهیت و روش استنطاق از منظر روایات اهلبیت(»، دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات قرآن و حدیث، سال ششم، شمارۀ دوم- بهار و تابستان 1392 پیاپی، 12، صص103 -126.
- پهلوان، منصور. معارف، مجید. صفره، حسین، «استنطاق قرآن»، مجله پژوهشهای قرآن و حدیث، شماره ١، سال چهل و سوم، ١٣٨٩، از صفحه ١٣٩ـ١٦٣.
- جاوید، محمد جواد، «فلسفه حقوق طبیعی انسان در اسلام»، پژوهشنامه حقوق اسلامی، دوره 8، شماره 25، سال 1386، صص7-32
- جوادی، سید احمد، «معیارهای عدالت توزیعی و نسبت آن با انصاف و برابری با تاکید براخلاق حکومتی امام علی»، پژوهشنامه اخلاق، زمستان 1391، سال پنجم شماره 18.