نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه فقه خانواده، مجتمع آموزش عالی بنتالهدی، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، قم، ایران
2 دانش پژوه دکتری فقه خانواده، مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران؛ عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق اسلامی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) پردیس خواهران، نویسنده مسئول
چکیده
تربیت فرزندان و احکام مربوط به آن، از موضوعات مهم فقهی است که ابعاد آن، از لابلای ادله و منابع دینی، قابل استخراج است. آیه233سوره بقره یا «آیه مضاره»، یکی از این ادله است که در مقالات، از منظر «فقه تربیتی»، بدان توجه نشده است. در استناد به این آیه، تأملاتی وجود دارد. در این آیه، ضررِ به چه کسی اراده شده؟ آیا میتوان در مباحث فقه تربیت بدان استناد نمود؟ آیا ضرر، اختصاص به ضرر ترک رضاع دارد یا قلمرو مفهومی این کلمه، شامل سایر اقدامات ایجابی و ترکفعلهای والدین نیز، میشود؟ آیا ضررهای غیرجسمانی، معنوی واخروی هم مشمول تعبیر «لاتضار» میگردد؟ نتایج تحقیق، نشان داد که بنابر دومعنی از احتمالات آیه، که با وجوهی تقویت میشود، ضرر به فرزند مفروض است و بدین ترتیب این آیه، جایگاه ویژهای در ادله قرآنی مباحث فقه تربیتی مییابد. مفهوم ضرر در آیه، با توجه به دلایلی همچون الغاء خصوصیت، مخصِص نبودن ذکر مصداق اظهر و استفاده از قیاس اولویت، بر مصادیق دیگر غیراز ارضاع در ساحت تربیت جسمی و نیز ساحتهای دیگر تربیتی صادق است و علاوه بر امور جسمی، اموری که متعلق به تربیت روحی - روانی کودک است را نیز، دربرمیگیرد. با توجه به معنای عرفی ضرر و نیز مصداق مذکور در آیه، این واژه بر ترک فعلی که منجر به ضرر کودک میشود نیز، صادق است. هدف از این پژوهش، که به شیوه تحلیلی - اسنادی، با تتبع در منابع، ادله و آرای فقهای امامیه انجام شد، توسعه قلمرو مفهومی ضرر در این آیه است تا بتوان در استنادات احکام فقهی تربیت، از آن استفاده نمود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Conceptual Analysis of “Harm” and Its Development According to Educational Jurisprudence with the “Muḍāra Verse” in Focus
نویسندگان [English]
- Maryam Borgheie 1
- Zahra Rasti 2
1 Department of Family Jurisprudence, Bint Al-Hoda Higher Education Complex, Al-Mustafa(PBUH) Al-Alamiya Community, Qom, Iran
2 PhD scholar in family jurisprudence, Bent Al-Hoda Higher Education Complex, Al-Mustafa Al-Alamiya international university, Qom, Iran; Member of the Faculty of Fiqh and Islamic Law Department of Imam Sadiq University (peace be upon him), Sisters Campus,
چکیده [English]
Raising children and related rulings is one of the important issues of jurisprudence, the dimensions of which can be extracted from religious evidence and sources. The verse 233 of Surah Al-Baqarah or "Ayah Muḍāra" is one of these proofs that has not been taken into consideration in the articles from the point of view of "educational jurisprudence". When it comes to this verse, there are some reflections. Who is harmed in this verse? Can it be cited when education is discussed from a jurisprudential viewpoint? Is harm specific to the harm of abandoning a child, or does the conceptual scope of this word include other positive actions and actions of parents as well? Are non-physical, spiritual and other-worldly losses included in the definition of "lā tuḍār" (do not inflict harm)? The results of the research showed that according to two possible meanings of the verse, which is strengthened by some factors, harm to the child is supposed, and thus this verse finds a special place in the Qur'anic arguments of educational jurisprudence. The concept of harm in the verse is general and it includes any forms of harm, physical, mental and spiritual of the child. According to the conventional meaning of harm and the example mentioned in the verse, this word is also true for the current desertion that leads to the harm of the child. The purpose of this research, which was carried out in an analytical way and which relied on Quranic sources and opinions of Imamiyya jurists, is to develop the conceptual realm of harm in this verse so that it can be used in the citations of the jurisprudence of education.
کلیدواژهها [English]
- Parents
- fostering
- harm
- physical education
- spiritual education
- abandoning harmful actions