نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه علمی فقه تربیتی، جامعة المصطفی العالمیه، قم، ایران
2 گروه مدیریت دانشکده شهید محلاتی، قم، ایران
چکیده
یکی از عناصر پایه نظام تربیتی، استفاده از روشهای تربیتی مناسب برای رسیدن به تربیت مطلوب است. در میان روشهای تربیت، روش الگوبرداری مبتنی بر انتخاب اسوه و الگویی ممتاز است که الگوبردار، شیوه و منش او را ملاک و معیار رفتار خود قرار میدهد. این نوشتار، با استفاده از روش توصیفی تحلیلی انجام شد و هدف آن، بررسی کارکردهای مثبت و نیز، آسیبهای احتمالی استفاده از روش الگوبرداری از منظر دینی، با بهرهگیری از آیات قرآن و روایات پیامبر خدا و اهلبیتاست؛ کارکردهای الگوبرداری، اعم از بعد شناختی و عاطفی است و آسیبهای پیرامون آن درباره ارکان مهم اسوه، الگوگزین و روش الگوبرداری میباشد.
از جمله مهمترین کارکردهای مثبت این روش، شناخت ضعفها و نقائص، معیار سنجش رشد صفات و تقویت گرایش به فضائل و کمالات است. مهمترین آسیبهای این روش، شامل الگوهای رشد نایافته، عدم دسترسی به الگو، بیدقتی الگوگزین در گزینش، بیانگیزگی او، ابهام در پیامها و تأثیرگذاری تعصب و جهالت در روند الگوبرداری است. در نهایت، با مقایسه بین کارکردهای مثبت و آسیبهای احتمالی روش الگوبرداری تربیت و با تکیه بر مستندات دینی، نتیجهگیری شد که این روش، علیرغم آسیبهای احتمالی، ظرفیت بالایی برای بکارگیری در حوزه تعلیم و تربیت دارد؛ چون ابزار عملی در اختیار مربی است که تسهیلکننده جدی آموزش و انتقال آموزهها است و با تقویت آگاهی و اقناع عمیق مخاطب، او را برای مواجهه با الگوهای غیرواقعی یاری میکند، پس میتواند منشأ تحولات تربیتی باشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Functions and Challenges of Model-based Method of Education from a Religious Perspective
نویسندگان [English]
- javad ebrahimi 1
- roohollah ebrahimi 2
1 Depart of Educational Jurisprudence, al-Mustafa Int’l University, Qom, Iran
2 Department of Management, Faculty of Shahid Mahllati, Qom, Iran
چکیده [English]
One of the rudimentary elements of the educational system is the use of appropriate educational methods to achieve the desired education. Among the training methods, the role model method is based on the selection of an excellent role model, which makes the role model, his manner and character, the criterion and standard of his behavior. This writing was done using the analytical descriptive method, and its purpose is to investigate the positive functions and possible harms of using the model-based method from a religious perspective, by using the verses of the Qur'an and the traditions of the Prophet of God and the Ahl al-Bayt. The functions of the model-based method are both cognitive and emotional, and the harms surrounding it are about the important elements including the model, selection and the method involving the method of selecting the role model.
Among the most important positive functions of this method are the recognition of weaknesses and defects, the criterion for measuring the growth of the traits and strengthening the tendency towards virtues and perfections. The most important harms of this method include undeveloped patterns, lack of access to patterns, carelessness in selection of the model, lack of motivation, ambiguity in messages, and the influence of prejudice and ignorance in the adopting the model process. Finally, by comparing the positive functions and the possible harms of the model-based method of education and relying on religious documents, it was concluded that this method, despite the possible harms, has a high capacity to be used in the field of education. Because it is a practical tool at the disposal of the trainer, which is a serious facilitator of teaching and transfer of teachings, and by strengthening the awareness and motivation of the audience, it helps him face unrealistic patterns, so it can be the source of educational developments.
کلیدواژهها [English]
- education
- principle
- form
- method
- model