نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی
2 عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق
3 طلبه سطح چهار و مدرس مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی
4 مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی قم
چکیده
مسئله انصاف و عدالت آموزشی بهویژه در ارزشیابی و آزمونسازی اهمیت ویژهای دارد. وقتی که از ارزشیابی برای اتخاذ تصمیمات مهم و سرنوشتساز مانند ورودی دانشگاه یا استخدام شغلی استفاده میشود، این اهمیت مضاعف میشود. به دلیل همین اهمیت، بحث انصاف جز جداییناپذیر بسیاری از تحقیقات و یافتههای نظری بوده است که بر روی روایی آزمونهای سرنوشتساز انجام گرفته است. بسیاری از محققان در این زمینه (مزیک، 1985 و بک من و پالمر، 1996) مؤلفه انصاف را جزء زیرساختهای روایی سازه آزمون میدانند که در صورت عدم توجه به آن، عواقب اجتماعی، اقتصادی و روانشناسی فراوانی را برای آزموندهنده در پی دارد. علیرغم اهمیت این موضوع، در کشور ما که دارای یک بافت اسلامی و مختصات تربیتی خاص است، به این موضوع از منظر دین و تربیت دینی پرداخته نشده است. ازآنجاکه این پدیده با حقوق انسانها سر و کار دارد، فقه تربیتی یکی از محتملترین حوزهها برای ورود دینی به این موضوع است؛ ازاینرو مقاله حاضر تلاشی است با اتخاذ یک قالب نظری به مؤلفههای اصلی زیر _ سازه انصاف در روایی آزمون دست یابد و سپس با اضافه کردن ملاحظات فقهی تربیتی این مؤلفهها، رویکردهایی را برای بومیسازی این پدیده مهم ارائه دهد. نتایج تحقیق نشان داد که فقه تربیتی از زاویه سه رویکرد معرفت شناختی، قاعده _ محور و مبنا _ محور امکان ورود به این مسئله مهم را دارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating the Localization of the Fairness Component in the Validity of Constructing Crucial Tests with Emphasis on Educational Jurisprudence
نویسنده [English]
- Sajad Farrokhipour 4
1
2
3
4 Doctor of Shahid Mahallati Higher Education Complex in Qom
چکیده [English]
The issue of educational fairness and justice is of particular importance in evaluation and testing. This is doubly important when evaluation is used to make important and crucial decisions, such as employment or getting admissions in a university. The issue of fairness has been an integral part of many studies and theoretical findings on the validity of crucial tests due, mainly, to this reason. Many researchers in this field (Mezik, 1985 and Beckman and Palmer, 1996) consider the fairness component as part of the construct validity of the test structure, which if not addressed, will have many social, economic and psychological consequences for the test taker. Despite the importance of this issue, this issue has not been addressed from the perspective of religion education in our country, which has an Islamic texture and special educational peculiarities. Since this phenomenon deals with human rights, educational jurisprudence is one of the most likely areas where this issue can be dealt with from a religious point of view. Therefore, the present article is an attempt to adopt a theoretical framework to achieve the main components of the sub-structure of fairness in the validity of the test and then to provide approaches to localize this important phenomenon by adding educational jurisprudential considerations to these components. Findings showed that educational jurisprudence can enter into this important arena from the perspective of three approaches, epistemological, rule-based and basis-based.
کلیدواژهها [English]
- test
- education
- jurisprudence
- fairness