مطالعات فقه تربیتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی

2 عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق

3 طلبه سطح چهار و مدرس مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی

4 مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی قم

چکیده

مسئله انصاف و عدالت آموزشی به‌ویژه در ارزشیابی و آزمون‌سازی اهمیت ویژه‌ای دارد. وقتی که از ارزشیابی برای اتخاذ تصمیمات مهم و سرنوشت‌ساز مانند ورودی دانشگاه یا استخدام شغلی استفاده می‌شود، این اهمیت مضاعف می‌شود. به دلیل همین اهمیت، بحث انصاف جز جدایی‌ناپذیر بسیاری از تحقیقات و یافته‌های نظری بوده است که بر روی روایی آزمون‌های سرنوشت‌ساز انجام گرفته است. بسیاری از محققان در این زمینه (مزیک، 1985 و بک من و پالمر، 1996) مؤلفه انصاف را جزء زیرساخت‌های روایی سازه آزمون می‌دانند که در صورت عدم توجه به آن، عواقب اجتماعی، اقتصادی و روان‌شناسی فراوانی را برای آزمون‌دهنده در پی دارد. علی‌رغم اهمیت این موضوع، در کشور ما که دارای یک بافت اسلامی و مختصات تربیتی خاص است، به این موضوع از منظر دین و تربیت دینی پرداخته نشده است. ازآنجاکه این پدیده با حقوق انسان‌ها سر و کار دارد، فقه تربیتی یکی از محتمل‌ترین حوزه‌ها برای ورود دینی به این موضوع است؛ ازاین‌رو مقاله حاضر تلاشی است با اتخاذ یک قالب نظری به مؤلفه‌های اصلی زیر _ سازه انصاف در روایی آزمون دست یابد و سپس با اضافه کردن ملاحظات فقهی تربیتی این مؤلفه‌ها، رویکردهایی را برای بومی‌سازی این پدیده مهم ارائه دهد. نتایج تحقیق نشان داد که فقه تربیتی از زاویه سه رویکرد معرفت شناختی، قاعده _ محور و مبنا _ محور امکان ورود به این مسئله مهم را دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the Localization of the Fairness Component in the Validity of Constructing Crucial Tests with Emphasis on Educational Jurisprudence

نویسنده [English]

  • Sajad Farrokhipour 4

1

2

3

4 Doctor of Shahid Mahallati Higher Education Complex in Qom

چکیده [English]

The issue of educational fairness and justice is of particular importance in evaluation and testing. This is doubly important when evaluation is used to make important and crucial decisions, such as employment or getting admissions in a university. The issue of fairness has been an integral part of many studies and theoretical findings on the validity of crucial tests due, mainly, to this reason. Many researchers in this field (Mezik, 1985 and Beckman and Palmer, 1996) consider the fairness component as part of the construct validity of the test structure, which if not addressed, will have many social, economic and psychological consequences for the test taker. Despite the importance of this issue, this issue has not been addressed from the perspective of religion education in our country, which has an Islamic texture and special educational peculiarities. Since this phenomenon deals with human rights, educational jurisprudence is one of the most likely areas where this issue can be dealt with from a religious point of view. Therefore, the present article is an attempt to adopt a theoretical framework to achieve the main components of the sub-structure of fairness in the validity of the test and then to provide approaches to localize this important phenomenon by adding educational jurisprudential considerations to these components. Findings showed that educational jurisprudence can enter into this important arena from the perspective of three approaches, epistemological, rule-based and basis-based.

کلیدواژه‌ها [English]

  • test
  • education
  • jurisprudence
  • fairness
منابع
1. اعرافی، علیرضا (1395)، تأثیرات فقه بر نظام تربیتی، راهبرد فرهنگ، شماره ششم. 114 _ 131.
2. اعرافی، علیرضا (1391)، فقه تربیتی: مبانی و پیش‌فرض‌ها، تحقیق و نگارش: سید نقی موسوی، قم: مؤسسه فرهنگی اشراق و عرفان
3. بناری، علی همت (1381)، «نگاهی به تعامل فقه و تربیت با تأکید بر نقش فقه در تربیت»، معرفت، شماره 57، 37 _ 49.
4. بناری، علی همت (1383). نگرشی بر تعامل فقه و تربیت، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی؟ره؟.
5. ترکاشوند، سینا، کشاورز، سوسن، صالحی، اکبر، میرزامحمدی، محمد حسن، «ارائه الگوی نظری عدالت تربیتی در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی براساس مبانی معرف تشناختی عدالت فارابی»، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، دوره سوم، شماره نهم، 7 _ 34.
6. سرمدی، محمدرضا، معصومی فرد، مرجان (1394)، «جایگاه عدالت آموزشی در تحول نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر سازنده‌گرایی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی»، دوره دهم، شماره سوم، 63 _ 70.
7. الهی خراسانی، علی (1387)، «قاعده عدل و انصاف»، قواعد فقه قضا و حکومت، جستار، دوره ششم، شماره بیستم، 10 _ 34.
8. طرقی، مجید، ابراهیمی، جواد (1397)، «تربیت اجتماعی از منظر فقهی، مبتنی بر نظام قواعد فقهی»، مطالعات فقه تربیتی، دوره پنجم، شماره نهم، 37 _ 62.
منابع لاتین
1. Alon, S., & Tienda, M. (2007). Diversity, opportunity, and the shifting meritocracy in higher education. American Sociological Review, 72, 487–511.
2. Angoff,W. H. (1993). Perspectives on differential item functioning methodology. In P. W. Holland & H. Wainer (Eds.) , Differential item functioning (pp. 3–24). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
3. Bolger, N. & Kellaghan, T. (1990). Method of measurement and gender differences in Scholastic Achievement. Journal of Educational Measurement, 27, 165 _ 174.
4. Chaloub _ Deville, M. (2015). Validity theory: Reform, policies, accountability testing, and Consequences. Language Testing, 1 _ 20.
5. Clapham, C. (1996). The development of IELTS: A study of the effect of background knowledge on reading comprehension. Cambridge: University of Cambridge Local Examinations Syndicate and Cambridge University Press.
6. Davies, A. (2010). Test fairness: A response. Language Testing, 27, 171–176.
7. Gipps, C. & Stobart, G. (2009). Fairness in assessment. In C. Wyatt _ Smith & J. Cumming (Eds.) , Educational assessment in 21st century: Connecting theory and practice (pp. 105 _ 118). Netherlands: Springer Science and Business Media.
8. Johnson, D. (2008). Stop high _ stakes testing: An appeal to America’s conscience. Lanham, MD: Rowman & Littlefield Publishers.
9. Kiani, G.R; Alibakhshi, G & Akbari, R (2009). On the consequential validity of ESP tests: a qualitative study in Iran. The journal of applied linguistics, 2 (1) , 103 _ 126.
10. Kane, M. (2013). Validating the interpretations and uses of test scores. Journal of Educational Measurement, 50 (1) , 1 _ 73.
11. Kunnan, A. J. (2000). Fairness and justice for all. In A. J. Kunnan (Ed.) , Fairness and validation in language assessment (pp. 1–14). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
12. Kunnan, A. J. (2004). Test fairness. In Milanovic, M. & Weir C., (Eds.) , European language testing in a global context: Proceedings of the ALTE Barcelona Conference (pp. 27–48). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
13. Kumaravadivelu, B. (2005). Understanding language teaching: From method to post method. Mahvah, NJ: Lawrence Earlbaum.
14. Lei, X. (2007). Shanghai gaokao yingyu fenshu de xingbie chayi he yuanying [Gender differences and their sources on the National Maculation English Test in the Shanghai area]. Shanghai Research on Education, 6, 43 _ 46.
15. Marchus, J. (2013). Barefaced cheating in China’s bull market for student fraud. The Times Higher Education Supplement, 20.35 _ 65.
16. McCabe, D. L., Trevino, L. K., & Kenneth, D. B. (2001). Cheating in academic institutions: A decade of research. Ethics & Behavior, 11, 219 _ 232.
17. McNamara, T., & Roever, C. (2006). Language testing: The social dimension. Malden, MA: Blackwell Publishing.
18. Messick, S. (1989). Validity. In R. L. Linn (Ed.) , Educational measurement (3rd ed., pp. 13– 103). New York, NY: American Council on Education and Macmillan.
19. Noddings, N. (2004). High stakes testing, why? Theory and research in Education, 2, 263 _ 269.
20. Nunan, D. (1995). Language teaching methodology: A textbook for teachers. Phoenix, ELT.
21. Phelps, R. P. (2008). The role and importance of standardized testing in the world of teaching and training. Nonpartisan Education review, 4, 1 _ 9.
22. Pitoniak, M. J. & Royer, J. M. (2001). Testing Accommodations for Examinees With Disabilities: A Review of Psychometric, Legal, and Social Policy Issues. Review of Educational Research, 71, 53 _ 104.
23. Schaefer, E. (2008). Rater bias patterns in an EFL writing assessment. Language Testing, 25, 465 _ 493.
24. Sackett, P. R., Borneman, M. J., & Connelly, B. S. (2008). High stakes testing in higher education and employment: Appraising the evidence for validity and fairness. American Psychologist, 63, 215 _ 227.
25. Thurlow, M. L., Thompson, S. J., & Lazarus, S. S. (2006). Considerations for the administration of tests to special needs students: Accommodations, modifications, and more. In S. M. Downing & T. M. Haladyna (Eds.) Handbook of test development (pp. 653 _ 76). Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum
26. Toulmin, S. (1958) , The Uses of Argument, Cambridge University Press, Cambridge.
27. Walberg, H. J. (2004). Examinations for educational productivity. In W. M. Evers & H. J. Walberg. Testing student learning, evaluating teaching effectiveness (pp. 3 _ 26). Hoover Intuition Press.
28. Walpole, M., P.M. McDonough, C.J. Bauer, C. Gibson, K. Kanyi and R. Toliver. (2005). This test is unfair: Urban African American and Latino high school students’ perceptions of standardised college admission tests. Urban Education, 40, 321– 349.
29. Willingham, W. W. (1999). A systemic view of test fairness. In Messick S. (Ed.) , Assessment in higher education: Issues in access, quality, student development, and public policy (pp. 213–242). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
30. Xi, X. (2008). Methods of Test Validation. In Shohamy, E., and Hornberger, N. (Eds.) Encyclopedia of Language and Education, 2nd Edition, Volume 7: Language Testing and Assessment (pp. 177–196). New York, NY: Springer.
31. Xi, X. (2010). How do we go about investigating test fairness? Language Testing, 27, 147– 170.
32. Zwick, R. (2006). Higher education admission testing. In R. L. Brennan (Ed.) , Educational measurement (pp. 647 _ 80). Westport, CT: Praeger Publishers.