نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه سیستان و بلوچستان
2 مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی قم
3 مجتمع آموزش عالی شیهد محلاتی قم
چکیده
بررسیهای زبانشناسی نشان میدهد که تلفظ یکی از سختترین جنبههای یادگیری زبان دوم است. تحقیق حاضر حکم فقهی صحت تلفظ را از دیدگاه زبانشناسی و با تأکید بر فرضیه دوره بحرانی بررسی کرده است. نتایج حاصل نشان داد که روشهای متأخر به آموزش زبان دوم، یادگیری تلفظ مطلق بعد از این بازه بحرانی را ناممکن میدانند و بر معیارهای دیگری مانند فهمپذیری و معناداری تأکید میکنند. همچنین یافتهها حاکی از آن است که رویکرد فقهای شیعه در صدور حکم صحت تلفظ، بسیار ظریف و در سه حیطه اصلی علوم آواشناسی و سمانتیک، منطبق با علم زبانشناسی و در عین حال غیر سختگیرانه و تحققپذیر است. در پایان نیز با بررسی عوامل عمده در دشواری تلفظ، راهکارهایی از حوزه دین و زبانشناسی برای تسهیل در یادگیری تلفظ ارائه شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Examining the jurisprudential ruling on the correctness of prayer pronunciation from a linguistic point of view with emphasis on the critical period hypothesis
نویسنده [English]
- Sajad Farrokhipour 2
1
2 Doctor of Shahid Mahallati Higher Education Complex in Qom
3
حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، قم، نشر آل البیت، 5050ق.
Bohn, O. S. (5991). ‘Cross-language speech perception in adults: First
language transfer doesn't tell it all.’ in W. Strange (ed) Speech Perception
and Linguistic Experience. Baltimore: York Press p.372-203.
Bott, A. (3001). Computer-aided self-access pronunciation materials
designed to teach stress in American English. Unpublished MA
dissertation. Brigham: Brigham Young University
Burns, A. & Joyce, H. (5997). Focus on Speaking. Sydney: NCELTR.
Celce-Murcia, M., Brinton, D. & Goodwin, J. (5991). Teaching
Pronunciation: A reference for teachers of English to speakers of other
languages. Cambridge: Cambridge University Press.
Contesse, Christian Abello (3002). Key Concepts in ELT: Age and the
critical period hypothesis. ELT Journal, Vol 12 (3), 570-575.
Crystal, D. (3002). A dictionary of linguistics and phonetics. Oxford:
Blackwell.
Davis, C. (5999). Will the use of videos designed for the purpose of
teaching English pronunciation improve the learners’ production of discrete
sounds by at least 208 over a 53-week period? In Action Research
Monographs. ERIC Document [ED441 912].
Elliot, A. R. (5991). Foreign Language Phonology: Field independence,
attitude, and the success of formal instruction in Spanish pronunciation. The
Modern Language Journal, 79 (iv), 120-133.
Gatbonton, E., Trofimovich, P., & Magid, M. (3001). Learners’ ethnic
group affiliation and L3 pronunciation accuracy: A sociolinguistic
investigation. TESOL Quarterly, 29 (2), 329-155.
Gursoy, E (3055). The Critical Period Hypothesis Revisited: The
implications for Current Foreign Language Teaching to Young Learners.
Journal of Language Teaching and research, Vol. 3 (3), 717-713
Jenkins, J. (3003). A sociolinguistically based, empirically researched
pronunciation syllabus for English as an international language. Applied
Linguistics, 92, 22-502.
Koopman, H (3052). An Introduction to Syntactic Analysis and Theory.
Wiley Blackwell.
Lightbrown, Patsy M &Spada, Nina (3001).How languages are Learned.
New York, NY: Oxford University Press
Lenneberg, E. H. (5917). The geological foundations of language. New
York: John Wiley and Sons.
Loritz, D. (5995): Cerebral and Cerebella Models of Language Learning.
Applied Linguistics, 53 ) 2): 399-252.
Mc Laughlin, B. (5977): Second language learning in children.
Psychological Bulletin, 23: 321-317.
Nunan, D. (5995). Language teaching methodology: A textbook for
teachers. New York: Prentice Hall.
Oyama, S. (5971): A sensitive period for the acquisition of the non-native
phonological system.
Journal of Psycholinguistic Research, 1: 315-322.
Qingxin, Z (3053). Is There A Critical Period For Second Language
Acquisition? 9119 International Conference on Education Technology and
Computer (ICETC9119), Vol.32.
Rajadurai, J. (3005). An Investigation of the Effectiveness of Teaching
Pronunciation to Malaysian TESOL Students. Forum, 22 (2), 50-51.
Shively, R. L. (3002). L3 acquisition of [β], [δ], and [γ] in Spanish:
Impact of experience, linguistic environment and learner variables.
Southwest Journal of Linguistics, 37 (3), 79-553.
Sparks, R L (5991). Foreign Language Learning Problems and the AtRisk Learner. Research and Teaching in Development Education, Vol 53
(05), 29-12.
Trask, R.L (5997). Key Components in Language and Linguistics.London:
Routledge
Yule, G (3001). The study of language. Cambridge, UK