مطالعات فقه تربیتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد درس خارج حوزه علمیه قم (Toroghimajid@gmail.com).

2 دانش آموخته حوزه علمیه قم، دانشجوی دکتری فقه تربیتی (نویسنده مسئول) (Enayat255@chmail.ir).

چکیده

قرآن، مهم‌ترین منبع استنباط احکام، از جایگاه والایی در عرصه فقه تربیتی برخوردار است. آبشخور اندیشه‌ها و آرای مفسران، فقها و دانشوران علوم اسلامی، قرآن و معارف نهفته آن است. ازاین‌رو آموزش و فراگیری آن مهم‌ترین عنصر نظام تعلیم و تربیت اسلامی به شمار می‌آید. آنچه ضرورت انجام تحقیق حاضر را توجیه می‌کند، دست‌یابی به حکم فقهی تعلیم و تعلم قرآن و سطح‌بندی مراتب آن است. مقتضای قواعد و ادله عامه، رجحان مطلق تعلیم و تعلم قرآن به‌ عنوان اولی است که در مواردی این حکم به حد وجوب می‌رسد. بنابراین حکم تعلیم تعلم قرآن، مشکک و ذومراتب است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Teaching and Learning Quran according to Pedagogical Jurisprudence

نویسندگان [English]

  • Majid Turuqi 1
  • Sayyid 'Enayatullah Kazemi 2

1

2

چکیده [English]

The Qur'an, the most important source for derivation of Islamic laws, enjoys a high status in the field of pedagogical jurisprudence. It is the source of ideas and opinions of commentators, exegetes, jurists and scholars of Islamic sciences. Hence, teaching and learning are the most important component of the Islamic education system. What justifies the necessity of conducting this research is the achievement of a jurisprudential ruling on the teaching and learning of the Quran and the degree to which one should engage in them. According to general rules and arguments, the absolute preference of teaching and learning the Qur'an is the foremost principle based on which teaching and learning, at times, reach a degree of necessity.  Therefore, the rule regarding teaching and learning the Qur'an is relative and has different gradations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • reading the Quran
  • teaching
  • Learning
  • teaching the Quran to women
  • teaching the Quran in kindergartens