مطالعات فقه تربیتی

نویسندگان

چکیده

چکیده
«أدب» و «تأدیب» از مفاهیمی هستند که در قرآن کریم به کار نرفته‌اند، ولی در روایات استعمال زیادی داشته و در امور تربیتی کاربرد فراوانی دارند. این دو واژه معانی متعددی دارند که در این پژوهش، پس از ریشه‌یابی و اشاره به سیر تطور معنایی آن‌ها، معنای غالب و اصلی که مطلق امر نیکوست، تعیین گردیده است.
با توجه به ارتباط این دو واژه با برخی واژه‌های مربوط به تربیت؛ شباهت‌ها و تفاوت‌های آن با تربیت و واژه‌های مشابه یا مرتبط دیگر مورد بررسی قرار گرفته و در این راستا به نسبت‌سنجی ادب با واژه‌های: تربیت، سیره، سنّت، اخلاق، عمل، تهذیب، تزکیه و علم مبادرت شده است.

کلیدواژه‌ها