مطالعات فقه تربیتی

نویسنده

چکیده

دیدگاه فقهی ـ تربیتی به تغذیه دانش‌آموزان، به مسئولیت خانواده‌ در قبال تغذیة فرزندان در سن آموزش، از دو زایة فقهی و تربیتی می‌پردازد: از یک‌سو، اصل این مسئولیت که یک عمل اختیاری از سوی خانواده تلقی می‌شود و در هدایت و کمال فرزندان نقش به‌سزایی دارد، به عنوان یک تکلیف مورد بررسی قرار می‌گیرد و از نوع حکم، ویژگی‌ها و نیز گستره و حدود آن سخن می‌گوید؛ از دیگر سو، نهاد خانواده را به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار در فرایند رشد جسمانی فرزندان، از طریق یک تغذیه مناسب و سالم مورد مطالعه قرار می‌دهد. مطالب و ادله‌ای که با سازوکار رایج استنباط احکام فقهی، درباره تأمین نیازهای تغذیه‌ای فرزندان در این نوشتار بدان‌ها استناد شده، مسئولیت خانواده را در قبال تغذیة فرزندان، به عنوان یک حکم وجوبی و الزامی، با تأکید بر سلامت و مفید بودن تغذیه، به اثبات می‌رساند.

کلیدواژه‌ها