مطالعات فقه تربیتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای فقه تربیتی دانشگاه جامعه المصطفی(ص) و دانش آموخته تخصصی موسسه عالی فقه و علوم اسلامی

2 هیئت علمی دانشگاه جامعه المصطفی(ص)

10.22034/mft.2025.20044.1407

چکیده

بنا بر مبانی هستی‌شناختی، فرزندان از آغاز تولّد، دو نیاز مادّی و معنوی دارند. برای تأمین و جهت‌دهی نیازهای معنوی فرزندان، آنان باید تحت تعلیم و تربیت قرار گیرند که از منظر فقه‌، مسئولیّت اصلى این تعلیم و تربیت، بر دوش والدین است. از جملۀ مهمّ‌ترین نیازهای معنوی فرزندان، «نیاز به عبادت» است که مصداق بارز آن، نماز است؛ امّا به‌سبب آگاهی نداشتن والدین از وظیفه‌مندی در تربیت فرزندان برای نماز، موفّقیّت چندانی در این‌باره به دست نمی‌آید. به نظر می‌رسد از علّت‌های اصلی این ناآگاهی، این است که فقهاء این مسئلۀ مربوط به دورۀ پیش از بلوغ فرزندان را کامل و منسجم، بحث و بررسی نکرده‌اند. با توجّه به اینکه برخی از فقهاء، ادلّۀ لزوم وظیفه‌مندی والدین نسبت به تعلیم و تربیت نماز فرزندان نابالغ را کافی ندانسته‌‌ و دلیلی مستقلّ برای دیدگاه خویش بیان نکرده‌اند، مقالۀ پیش رو بنا دارد ادلّۀ لزومی در این مسئله را محور پژوهش قرار دهد و با تکیه بر روش‌شناسی استنباطی و فقهی، اعتبار ادلّۀ لزوم تعلیم و تربیت نماز به فرزندان نابالغ را بررسی و تحلیل کند. به‌اختصار می‌توان گفت نوشتار حاضر با تأکید بر مبانی فقهی و ارائۀ تقریری نو از ادلّۀ لزوم طبق نظر گروهی از فقهاء شیعه، تعلیم و تربیت نماز به فرزندان نابالغ را بر والدین واجب می‌شمارد و مناقشات به این ادلّه مانند مستقل نبودن دلیل تربیتی آیه صیانت و ارشادی بودن آن را وارد نمی‌داند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

An in-depth study of the jurisprudential evidence for the necessity of teaching and training minor children to pray

نویسندگان [English]

  • Esmail Ataei kachoei 1
  • Majid Torughi 2

1 PhD student in Educational Jurisprudence at Al-Mustafa University (PBUH) and specialized graduate of the Higher Institute of Jurisprudence and Islamic Sciences.

2 Faculty of Al-Mustafa University

چکیده [English]

According to ontological principles, children have two needs from the moment they are born: material and spiritual. In order to provide and guide their spiritual needs, they must be educated, and from the perspective of jurisprudence, the primary responsibility for this education and upbringing lies with the parents. Among the most important spiritual needs of children is the “need for worship,” a clear example of which is prayer; however, due to parents’ lack of awareness of their responsibility in educating their children for prayer, little success is achieved in this regard. One of the main reasons for this ignorance is that jurists have not fully examined this issue related to children before puberty. Given that some jurists have not considered the reasons for the necessity of parents’ obligation to teach and educate their minor children to pray sufficient and have not presented an independent reason for their view, the following article intends to focus on the reasons for necessity in this issue and, using the method of citation and ijtihad analysis, examine the validity of the reasons for the necessity of teaching and educating minor children to pray. In short, it can be said that the present article, by emphasizing jurisprudential foundations and presenting a new interpretation of the reasons for necessity, considers teaching and educating minor children to pray obligatory on parents according to the opinion of a group of Shiite jurists and does not consider disputes on these reasons to be relevant.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • religious education
  • prayer
  • minor children