دوره 11 (1403)
دوره 10 (1402)
دوره 9 (1401)
دوره 8 (1400)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
دوره 04 (1388)
دوره 03 (1387)
دوره 02 (1386)
دوره 01 (1384)
موضوعات = فقه تربیتی
تعداد مقالات: 17
الزامات فقهی و موارد استثناء وعده با رویکرد فقه تربیتی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404
چکیده
چکیده مسئله وفای وعده و پرهیز از خلف آن از دیرباز در آموزههای دینی و متون اخلاقی مورد توجه بوده و در منابع اسلامی بهعنوان یکی از اصول صداقت و مسئولیتپذیری جایگاه ویژهای دارد. پرورش شخصیت افراد به ... بیشترضوابط رعایت مصلحت در سرپرستی و تربیت کودک
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404
چکیده
رعایت مصلحت در ابعاد فقهی، حقوقی و تربیتی کودک، اصل مسلمی تلقی میشود؛ بر این اساس با وجود ابهام موجود در مفهوم مصلحت، مراعات آن نیازمند تشریح ضوابطی است تا مانع از ادعای هر کسی در رعایت آن گردد. علیرغم ... بیشتربررسی تأثیر سرگرمی در میانسالان از منظر فقه اسلامی
دوره 11، شماره 22 ، اسفند 1403، ، صفحه 7-25
چکیده
بررسی تأثیرهای مثبت و منفی سرگرمیهای امروزی بر میانسالان از منظر فقه اسلامی، به دلیل تغییرات مهمی که بر شخصیت افراد در این سنین دارد، موضوعی چالشبرانگیز و ضروری است. هدف این پژوهش، تحلیل تأثیرات سرگرمیها ... بیشتربررسی فقهی در آغوش گرفتن دختر شش ساله نامحرم
دوره 11، شماره 22 ، اسفند 1403، ، صفحه 135-160
چکیده
امروزه گاهی در ارتباطات خانوادگی، بین دختران خردسال و افراد نامحرم ارتباط برقرار میشود و از آنجا که دختران به سن بلوغ نرسیدهاند، توجه لازم به احکام فقهی و حدود شرعی الزامی، در ارتباط با نامحرم نمیشود ... بیشتربررسی روش آموزش شبهات اعتقادی و پاسخ به آنها از منظر فقه تربیت
دوره 11، شماره 22 ، اسفند 1403، ، صفحه 255-274
چکیده
تربیت اعتقادی که عهده دار شکل دهی به نظام باورهای صحیح متربیان است، یکی از ساحتهای مهم تربیت دینی است و از ابعاد مهم آن روشهای تربیت اعتقادی است. از جمله روشهای تربیت اعتقادی، روش تعلیم باورهای صحیح و ... بیشتروظیفهمندی کنشگران تربیتی در روشهای اجرایی امربهمعروف و نهیازمنکر
دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، ، صفحه 7-30
چکیده
امر بهمعروف و نهی از منکر، در حوزۀ تعلیم و تربیت، بهعنوان یکی از فروع دینی مورد توجه قرار گرفته است. این اصل، افزون بر بُعد دینی و فقهی، ابعاد تربیتی و اخلاقی نیز دارد و در این زمینه نقش مهمی را ایفا ... بیشترجایگاه ورع در فقه تربیتی؛ تحلیل محتوای روایات ورع
دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، ، صفحه 31-58
چکیده
منظومه فکری اسلام برای دستیابی بهتمدن اسلامی که بستر تربیت اسلامی انسانهاست، شامل سه حوزه معرفتی، ارزشی و کنشی است که در این راستا، لازم است برخی واژگان کلیدی در این منظومه تربیتی، در قالب گزارههای ... بیشترتبیین روش عادتدهی در تربیت کودکان از دیدگاه فقه تربیتی
دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، ، صفحه 59-85
چکیده
یکی از روشهای پایدارسازی رفتار، عادت دادن افراد بهویژه کودکان بهانجام کارها است. دفعی برخورد کردن با کودک در برخی مسایل تربیتی عواقب نامطلوبی مانند دلزدگی، اضطراب و از همه مهمتر مقطعی بودن رفتار ... بیشتراهداف عملیاتی تربیت در مهد کودک از نظر فقه تربیتی
دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، ، صفحه 137-160
چکیده
افزایش رو به رشد مهد کودکها و محتوای بعضا نامناسب آن در برخی از نقاط کشور ، نگرانیهایی را برای والدین و مسؤولان بوجود آورده است. سؤال مقدماتی این است که اساساً نظر اسلام در مورد مهد کودک چیست و آیا با ... بیشترمعیار بازی های مستحب در ادله و احکام مذاهب فقهی و دلالت های تربیتی آنها
دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، ، صفحه 213-239
چکیده
بازی به عنوان یک فعالیت اختیاری و غیر جدی که بهقصد شادمانی و لذت انجام میشود، بخشی از زندگی انسان است. در میان فقه امامیه و سایر مذاهب، تنوع و تفاوت احکام بازیها از واجب تا حرام، مورد اتفاق است، اما ... بیشترمعیار حد تمییز کودک
دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، ، صفحه 291-313
چکیده
پژوهش حاضر، ناظر بهتعیین معیار در تمییز صبی است. منظور از تمییز رسیدن بهحدی از فهم و ادراک است که بر اساس آن میتوان کودک نابالغ را مخاطب بهخطابات شرعی دانست. در فقه اسلامی احکام مختلفی همچون صحت ... بیشتروظیفۀ نظارتی حکومت اسلامی در تربیت اعتقادی شهروندان مسلمان
دوره 10، شماره 20 ، اسفند 1402، ، صفحه 33-57
چکیده
اسلام، بر بنیان عقاید دینی استوار است و زیربنای بعد تربیت دینی، پرورش اعتقادات اصول دین است. تربیت اعتقادی، فرایند آموزش اعتقادات بهمتربی و مجموعه اقداماتی است که مربی برای شکلدهی نظام باورها، ... بیشتربررسی فقهی وظیفهمندی حکومت اسلامی در الزام حجاب اسلامی بر بانوان شهروند
دوره 10، شماره 20 ، اسفند 1402، ، صفحه 59-83
چکیده
حجاب اسلامی، نوعی از پوشش متناسب با فرهنگ دینی است که همواره در کم و کیف آن، دیدگاههای مختلفی وجود داشته است. شخصی یا اجتماعی دیدنِ حجابِ بانوان، محوریترین مسأله در الزام حکومتی آن است. ازاینرو، ... بیشترکارکردها و آسیب های الگوبرداری از منظر دینی
دوره 10، شماره 19 ، شهریور 1402، ، صفحه 213-241
چکیده
یکی از عناصر پایه نظام تربیتی، استفاده از روشهای تربیتی مناسب برای رسیدن به تربیت مطلوب است. در میان روشهای تربیت، روش الگوبرداری مبتنی بر انتخاب اسوه و الگویی ممتاز است که الگوبردار، شیوه و منش او ... بیشترتبیین مفهومی ضرر و توسعه آن از منظر فقه تربیتی با محوریت آیه مضاره
دوره 10، شماره 19 ، شهریور 1402، ، صفحه 267-293
چکیده
تربیت فرزندان و احکام مربوط به آن، از موضوعات مهم فقهی است که ابعاد آن، از لابلای ادله و منابع دینی، قابل استخراج است. آیه233سوره بقره یا «آیه مضاره»، یکی از این ادله است که در مقالات، از منظر «فقه ... بیشتربررسی احکام و آثار فقهی- حقوقی هدایتگری معلم در تعلیم و تربیت اسلامی
دوره 10، شماره 19 ، شهریور 1402، ، صفحه 295-318
چکیده
یکی از کارکردها و نقشهای مهم انبیا، معلم بودن و تعلیم آموزههای وحیانی به مردم است؛ اما آنها غیر از تعلیم، هادی و هدایتگر نیز بوده و در راستای تقویت ابعاد اعتقادی و اخلاقی دیگران، سعی وافر داشتند. معلم ... بیشتربررسی ادله فقهی اصلاح محیط عام اجتماعی و احکام برآمده از آنها از دیدگاه فقه تربیتی
دوره 9، شماره 18 ، اسفند 1401، ، صفحه 213-242