مطالعات فقه تربیتی
دوره 11 (1403)
دوره 10 (1402)
دوره 9 (1401)
دوره 8 (1400)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
دوره 04 (1388)
دوره 03 (1387)
دوره 02 (1386)
دوره 01 (1384)
الزامات فقهی و موارد استثناء وعده با رویکرد فقه تربیتی
الزامات فقهی و موارد استثناء وعده با رویکرد فقه تربیتی

کریم محمدی؛ سید عباس موسوی؛ سید رضی موسوی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22034/mft.2025.20286.1419

چکیده
  چکیده مسئله وفای وعده و پرهیز از خلف آن از دیرباز در آموزه‌های دینی و متون اخلاقی مورد توجه بوده و در منابع اسلامی به‌عنوان یکی از اصول صداقت و مسئولیت‌پذیری جایگاه ویژه‌ای دارد. پرورش شخصیت افراد به ...  بیشتر
ضوابط رعایت مصلحت در سرپرستی و تربیت کودک
ضوابط رعایت مصلحت در سرپرستی و تربیت کودک

علی زارع قراملکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22034/mft.2025.19802.1395

چکیده
  رعایت مصلحت در ابعاد فقهی، حقوقی و تربیتی کودک، اصل مسلمی تلقی می‌شود؛ بر این اساس با وجود ابهام موجود در مفهوم مصلحت، مراعات آن نیازمند تشریح ضوابطی است تا مانع از ادعای هر کسی در رعایت آن گردد. علی‌رغم ...  بیشتر
بررسی تأثیر سرگرمی در میانسالان از منظر فقه اسلامی
بررسی تأثیر سرگرمی در میانسالان از منظر فقه اسلامی

سیدعبدالله میرخندان

دوره 11، شماره 22 ، اسفند 1403، ، صفحه 7-25

https://doi.org/10.22034/mft.2025.18694.1359

چکیده
  بررسی تأثیرهای مثبت و منفی سرگرمی‌های امروزی بر میانسالان از منظر فقه اسلامی، به دلیل تغییرات مهمی که بر شخصیت افراد در این سنین دارد، موضوعی چالش‌برانگیز و ضروری است. هدف این پژوهش، تحلیل تأثیرات سرگرمی‌ها ...  بیشتر
بررسی فقهی در آغوش گرفتن دختر شش ساله نامحرم
بررسی فقهی در آغوش گرفتن دختر شش ساله نامحرم

حسین شبانی مروری؛ سید محمود مدنی بجستانی

دوره 11، شماره 22 ، اسفند 1403، ، صفحه 135-160

https://doi.org/10.22034/mft.2025.18632.1357

چکیده
  امروزه گاهی در ارتباطات خانوادگی، بین دختران خردسال و افراد نامحرم ارتباط برقرار می‌شود و از آنجا که دختران به سن بلوغ نرسیده‌اند، توجه لازم به احکام فقهی و حدود شرعی الزامی، در ارتباط با نامحرم نمی‌شود ...  بیشتر
بررسی روش آموزش شبهات اعتقادی و پاسخ به آنها از منظر فقه تربیت
بررسی روش آموزش شبهات اعتقادی و پاسخ به آنها از منظر فقه تربیت

مهدی عزیزی؛ مجید طرقی؛ سید نقی موسوی

دوره 11، شماره 22 ، اسفند 1403، ، صفحه 255-274

https://doi.org/10.22034/mft.2025.19971.1404

چکیده
  تربیت اعتقادی که عهده دار شکل دهی به نظام باورهای صحیح متربیان است، یکی از ساحتهای مهم تربیت دینی است و از ابعاد مهم آن روشهای تربیت اعتقادی است. از جمله روشهای تربیت اعتقادی، روش تعلیم باورهای صحیح و ...  بیشتر
وظیفه‌مندی کنشگران تربیتی در روش‌های اجرایی امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر
وظیفه‌مندی کنشگران تربیتی در روش‌های اجرایی امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر

مجید طرقی؛ جعفر یوسفی؛ سید آقاحسن حسینی

دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، ، صفحه 7-30

https://doi.org/10.22034/mft.2024.18176.1340

چکیده
  امر به‌معروف و نهی از‌ منکر، در حوزۀ تعلیم و تربیت، به‌عنوان یکی از فروع دینی مورد توجه قرار گرفته است. این اصل، افزون بر بُعد دینی و فقهی، ابعاد تربیتی و اخلاقی نیز دارد و در این زمینه نقش مهمی را ایفا ...  بیشتر
جایگاه ورع در فقه تربیتی؛ تحلیل محتوای روایات ورع
جایگاه ورع در فقه تربیتی؛ تحلیل محتوای روایات ورع

محدثه معینی فر؛ سمانه زارعی

دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، ، صفحه 31-58

https://doi.org/10.22034/mft.2025.18723.1360

چکیده
  منظومه فکری اسلام برای دست‌یابی به‌تمدن اسلامی که بستر تربیت اسلامی انسان‌هاست، شامل سه حوزه معرفتی، ارزشی و کنشی است که در این راستا، لازم است برخی واژگان کلیدی در این منظومه تربیتی، در قالب گزاره‌های ...  بیشتر
تبیین روش عادت‌دهی در تربیت کودکان از دیدگاه فقه تربیتی
تبیین روش عادت‌دهی در تربیت کودکان از دیدگاه فقه تربیتی

راضیه ملک سنو؛ مریم وفادار

دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، ، صفحه 59-85

https://doi.org/10.22034/mft.2025.18277.1347

چکیده
  یکی از روش‌های پایدارسازی رفتار، عادت دادن افراد به‌ویژه کودکان به‌انجام کارها است. دفعی برخورد کردن با کودک در برخی مسایل تربیتی عواقب نامطلوبی مانند دل‌زدگی، اضطراب و از همه مهم‌تر مقطعی بودن رفتار ...  بیشتر
اهداف عملیاتی تربیت در مهد کودک از نظر فقه تربیتی
اهداف عملیاتی تربیت در مهد کودک از نظر فقه تربیتی

مجید طرقی؛ محمد صادق سنگی؛ حسن شکوری

دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، ، صفحه 137-160

https://doi.org/10.22034/mft.2025.18285.1348

چکیده
  افزایش رو به رشد مهد کودک‌ها و محتوای بعضا نامناسب آن در برخی از نقاط کشور ، نگرانی‌هایی را برای والدین و مسؤولان بوجود آورده است. سؤال مقدماتی این است که اساساً نظر اسلام در مورد مهد کودک چیست و آیا با ...  بیشتر
معیار بازی های مستحب در ادله و احکام مذاهب فقهی و دلالت های تربیتی آنها
معیار بازی های مستحب در ادله و احکام مذاهب فقهی و دلالت های تربیتی آنها

ابوالقاسم دستورانی؛ مجتبی الهی خراسانی

دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، ، صفحه 213-239

https://doi.org/10.22034/mft.2024.17570.1317

چکیده
  بازی به عنوان یک فعالیت اختیاری و غیر جدی که به‌قصد شادمانی و لذت انجام می‌شود، بخشی از زندگی انسان است. در میان فقه امامیه و سایر مذاهب، تنوع و تفاوت احکام بازی‌ها از واجب تا حرام، مورد اتفاق است، اما ...  بیشتر
معیار حد تمییز کودک
معیار حد تمییز کودک

اسماعیل شیخ هادی؛ حسین خادمی

دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، ، صفحه 291-313

https://doi.org/10.22034/mft.2025.18137.1337

چکیده
  پژوهش حاضر، ناظر به‌تعیین معیار در تمییز صبی است. منظور از تمییز رسیدن به‌حدی از فهم و ادراک است که بر اساس آن می‌توان کودک نابالغ را مخاطب به‌خطابات شرعی دانست. در فقه اسلامی احکام مختلفی همچون صحت ...  بیشتر
وظیفۀ نظارتی حکومت اسلامی در تربیت اعتقادی شهروندان مسلمان
وظیفۀ نظارتی حکومت اسلامی در تربیت اعتقادی شهروندان مسلمان

حمیدرضا جوادی ندوشن؛ مجید طرقی؛ حسن شکوری

دوره 10، شماره 20 ، اسفند 1402، ، صفحه 33-57

https://doi.org/10.22034/mft.2024.17515.1312

چکیده
  اسلام، بر بنیان عقاید دینی استوار است و زیربنای بعد تربیت دینی، پرورش اعتقادات اصول دین است. تربیت اعتقادی، فرایند آموزش اعتقادات به‌متربی و مجموعه اقداماتی است که مربی برای شکل‎دهی نظام باورها، ...  بیشتر
بررسی فقهی وظیفه‌مندی حکومت اسلامی در الزام حجاب اسلامی بر بانوان شهروند
بررسی فقهی وظیفه‌مندی حکومت اسلامی در الزام حجاب اسلامی بر بانوان شهروند

فهیمه جهانیان؛ منصوره زارعان

دوره 10، شماره 20 ، اسفند 1402، ، صفحه 59-83

https://doi.org/10.22034/mft.2024.17496.1309

چکیده
  حجاب اسلامی، نوعی از پوشش متناسب با فرهنگ دینی است که همواره در کم و کیف آن، دیدگاه‌های مختلفی وجود داشته است. شخصی یا اجتماعی دیدنِ حجابِ بانوان، محوری‌ترین مسأله در الزام حکومتی آن است. ازاین‌رو، ...  بیشتر
کارکردها و آسیب های الگوبرداری از منظر دینی
کارکردها و آسیب های الگوبرداری از منظر دینی

جواد ابراهیمی؛ روح الله ابراهیمی

دوره 10، شماره 19 ، شهریور 1402، ، صفحه 213-241

https://doi.org/10.22034/mft.2023.15073.1258

چکیده
  یکی از عناصر پایه نظام تربیتی، استفاده از روش‌های تربیتی مناسب برای رسیدن به تربیت مطلوب است. در میان روش‌های تربیت، روش الگوبرداری مبتنی بر انتخاب اسوه و الگویی ممتاز است که الگوبردار، شیوه و منش او ...  بیشتر
تبیین مفهومی ضرر و توسعه آن از منظر فقه تربیتی با محوریت آیه مضاره
تبیین مفهومی ضرر و توسعه آن از منظر فقه تربیتی با محوریت آیه مضاره

مریم برقعی؛ زهرا راستی

دوره 10، شماره 19 ، شهریور 1402، ، صفحه 267-293

https://doi.org/10.22034/mft.2023.16197.1279

چکیده
  تربیت فرزندان و احکام مربوط به آن، از موضوعات مهم فقهی است که ابعاد آن، از لابلای ادله و منابع دینی، قابل استخراج است. آیه233سوره بقره یا «آیه مضاره»، یکی از این ادله است که در مقالات، از منظر «فقه ...  بیشتر
بررسی احکام و آثار فقهی- حقوقی هدایتگری معلم در تعلیم و تربیت اسلامی
بررسی احکام و آثار فقهی- حقوقی هدایتگری معلم در تعلیم و تربیت اسلامی

سیدامین اله دادگر

دوره 10، شماره 19 ، شهریور 1402، ، صفحه 295-318

https://doi.org/10.22034/mft.2023.16994.1302

چکیده
  یکی از کارکردها و نقش‌های مهم انبیا، معلم بودن و تعلیم آموزه‌های وحیانی به مردم است؛ اما آنها غیر از تعلیم، هادی و هدایتگر نیز بوده و در راستای تقویت ابعاد اعتقادی و اخلاقی دیگران، سعی وافر داشتند. معلم ...  بیشتر
بررسی ادله فقهی اصلاح محیط عام اجتماعی و احکام برآمده از آنها از دیدگاه فقه تربیتی
بررسی ادله فقهی اصلاح محیط عام اجتماعی و احکام برآمده از آنها از دیدگاه فقه تربیتی

هادی عجمی

دوره 9، شماره 18 ، اسفند 1401، ، صفحه 213-242

https://doi.org/10.22034/mft.2023.14669.1244

چکیده
  بسیاری از ساعات زندگی هر انسانی در محیط‌های اجتماعی می‌گذرد. این مسئله سبب تأثیرگذاری تربیتی قابل‌توجهی بر افراد می‌شود. با توجه به این تأثیر، اصلاح این محیط و بررسی فقهی وظیفه‌مندی نسبت به این اصلاح ...  بیشتر