دوره 11 (1403)
دوره 10 (1402)
دوره 9 (1401)
دوره 8 (1400)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
دوره 04 (1388)
دوره 03 (1387)
دوره 02 (1386)
دوره 01 (1384)
کلیدواژهها = فقه تربیتی
تعداد مقالات: 30
الزامات فقهی و موارد استثناء وعده با رویکرد فقه تربیتی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404
چکیده
چکیده مسئله وفای وعده و پرهیز از خلف آن از دیرباز در آموزههای دینی و متون اخلاقی مورد توجه بوده و در منابع اسلامی بهعنوان یکی از اصول صداقت و مسئولیتپذیری جایگاه ویژهای دارد. پرورش شخصیت افراد به ... بیشترکاربست اهداف تربیتی شریعت در تحلیل و رفع تعارضات روایات
دوره 11، شماره 22 ، اسفند 1403، ، صفحه 185-205
چکیده
در فقه اسلامی، تحلیل و رفع تعارض روایات، یکی از چالشهای اصلی در فهم و استنباط احکام است که نیاز به بهرهبرداری از ابزارهای مناسب، برای حل آن دارد. یکی از این ابزارها، استفاده از اهداف تربیتی شریعت است ... بیشتربررسی روش آموزش شبهات اعتقادی و پاسخ به آنها از منظر فقه تربیت
دوره 11، شماره 22 ، اسفند 1403، ، صفحه 255-274
چکیده
تربیت اعتقادی که عهده دار شکل دهی به نظام باورهای صحیح متربیان است، یکی از ساحتهای مهم تربیت دینی است و از ابعاد مهم آن روشهای تربیت اعتقادی است. از جمله روشهای تربیت اعتقادی، روش تعلیم باورهای صحیح و ... بیشترتبیین روش عادتدهی در تربیت کودکان از دیدگاه فقه تربیتی
دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، ، صفحه 59-85
چکیده
یکی از روشهای پایدارسازی رفتار، عادت دادن افراد بهویژه کودکان بهانجام کارها است. دفعی برخورد کردن با کودک در برخی مسایل تربیتی عواقب نامطلوبی مانند دلزدگی، اضطراب و از همه مهمتر مقطعی بودن رفتار ... بیشتراهداف عملیاتی تربیت در مهد کودک از نظر فقه تربیتی
دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، ، صفحه 137-160
چکیده
افزایش رو به رشد مهد کودکها و محتوای بعضا نامناسب آن در برخی از نقاط کشور ، نگرانیهایی را برای والدین و مسؤولان بوجود آورده است. سؤال مقدماتی این است که اساساً نظر اسلام در مورد مهد کودک چیست و آیا با ... بیشترگونهشناسی و مدلیابی احکام خوردن و آشامیدن جهت استنباط فقه تربیتی
دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1403، ، صفحه 241-263
چکیده
نگاه قرآن بهاحکام خوردن و آشامیدن تنها محدود بهحرمت و حلیت نیست؛ بلکه با رویکرد تربیتی و در راستای تقرب بهخداوند و تعالی و کمال جایگاه انسانی است. شناخت و فهم این نگاه قرآنی، مقدمهای است برای ... بیشترقاعده اکرام در تربیت از منظر فقهی
دوره 10، شماره 20 ، اسفند 1402، ، صفحه 85-107
چکیده
«کرامت» انسان در عصر حاضر به خصوص، در اعلامیه حقوق بشر، مورد توجه قرار گرفته است؛ اما «کرامت ذاتی و اکتسابی» انسان، از دیرباز در ادیان آسمانی مطرح بوده است. «کرامت» میتواند یکی از مبانی ... بیشترچالشهای آزمون الکترونیکی و راهکارهای آن از منظر تربیتی - اضطراب در آزمون الکترونیکی
دوره 10، شماره 19 ، شهریور 1402، ، صفحه 135-159
چکیده
«آموزش الکترونیکی»، به عنوان یکی از ثمرات توسعه دانش الکترونیک، نقش چشمگیری در پیشرفت فرایند آموزش داشته است. «آموزش الکترونیکی»، به معنای فرایند یاریرسانی به متربّی، با بهرهگیری از ... بیشترانگیزه بخشی در زمینه پرورش عدالت از منظر فقه تربیتی
دوره 9، شماره 18 ، اسفند 1401، ، صفحه 7-28
چکیده
«انگیزه»، عاملی اســت که شخص را به انجام عمل، با میل و اراده خویش متمایل میسازد. معمولاً واژه انگیزش فرایندی است که موجب برانگیختگی، هدایت و احیای رفتار میشــود. از طرفی پرورش عدالت، یکی از اهداف ... بیشتروظائف عاطفی زوجین نسبت به یکدیگر از منظر فقه تربیتی
دوره 9، شماره 18 ، اسفند 1401، ، صفحه 131-164
چکیده
از آنجا که رشد و تعالی عواطف فطری، اساس روح زندگی انسانها و بهویژه آرامشبخش زندگی زناشویی زوجین است، تحقیق در وظایف عاطفی آنان، از منظر فقه تربیتی ضروری است؛ زیرا فقه -تربیتی عهدهدار وظایف جوارحی ... بیشترپیشینه شناسی فقه معلمی
دوره 9، شماره 17 ، شهریور 1401، ، صفحه 7-32
چکیده
مطالعات معلمی و بومیسازی و اسلامیسازی آن ضرورت دارد و از سویی فقه تربیتی بهمثابه رویکردی جدید در تربیتپژوهی در حال تولید و رشد است. نوشتار حاضر درصدد است بر یکی از شاخههای فقه تربیتی ... بیشترروش شناسی فقه تربیتی آیت الله اعرافی
دوره 8، شماره 16 ، اسفند 1400، ، صفحه 75-101
چکیده
با توجه به نظریهپردازی استاد اعرافی دامعزه در دانش «فقه تربیتی»، در این نوشتار که به روش اسنادی، کتابخانهای و به شیوۀ توصیفی-تحلیلی انجام پذیرفته، نسبت به واکاوی روش ایشان در استخراج و اصطیاد ... بیشترمنطق استنباط حکم روش های تدریس
دوره 8، شماره 16 ، اسفند 1400، ، صفحه 301-326
چکیده
در همه حوزههای علم ازجمله علوم تربیتی، موضوعات نوظهور و جدیدی مانند روشهای تدریس وجود دارند که تا کنون دیدگاه اسلام در مورد آنها بهطور دقیق و کامل بیان نشده است. با توجه به اینکه هر واقعه و موضوعی ... بیشترپیشگیری از بزهکاری متربیان کمتوان ذهنی خفیف از منظر فقه اسلامی
دوره 8، شماره 15 ، شهریور 1400، ، صفحه 125-155
چکیده
امروزه نگرشهایی مانند جانی بالفطره دانستن کمتوانان ذهنی خفیف و افراد دارای هوش مرزی، ناپذیرفتنی و مطرودشده است. اما برای آنکه جرایمی از ایشان به ثبت میرسد، بیشک پرداختن به مسائل جرمشناسی این ... بیشتروظایف نگرشی زوجین نسبت به هم، از منظر فقه تربیتی
دوره 8، شماره 15 ، شهریور 1400، ، صفحه 235-258
چکیده
فقه تربیتی، عهدهدار وظایف جوارحی و جوانحی مکلفان در حیطههای تربیتی است. از وظایف تربیتی جوانحی، وظایف نگرشی است. مسئله این پژوهش، تبیین وظایف نگرشی تربیتی زوجین نسبت به هم، از منظر فقه است که با روش ... بیشتربرنامه درسی آموزش عالی از منظر قواعد فقهی
دوره 7، شماره 14 ، اسفند 1399، ، صفحه 193-217
چکیده
از مقاطع مهم نظام آموزشی هر کشور، مقطع آموزش عالی است که وظیفه آن، تربیت نیروی متخصص در زمینههای مختلف، اقتصادی، مدیریتی و... میباشد. برنامههای درسی آموزش عالی (محتوای علومی که تدریس میشود) نقش کلیدی ... بیشتربررسی فقهی _ تربیتی اشتغال زن
دوره 7، شماره 13 ، شهریور 1399، ، صفحه 271-295
چکیده
یکی از مسائل مهم فقهی که با زندگی اجتماعی گره خورده است، اشتغال زن در بیرون و بهتبع آن، اختلاط با مردان در محیط کار است. این موضوع علاوه بر فقه، فضای تربیت را نیز تحت تأثیر قرار داده است؛ زیرا کار زن در ... بیشتربررسی شرایط و ویژگیهای مطلوب قاضی از دیدگاه فقه تربیتی *
دوره 5، شماره 10 ، دی 1397، ، صفحه 53-76
چکیده
دین اسلام برای نجات بشر از گمراهی، از ظلمت و جهالت آمده است. اساس این دین بر تربیت بشر و هدایت او به سوی سعادت و کمال است. پرورش استعدادهای مادی و معنوی انسان و خارج کردن آنها از حالت بالقوه و استعداد به ... بیشتربررسی نقش مدارا در تعلیم و تربیت ارزشهای عبادی با رویکرد فقهی *
دوره 5، شماره 10 ، دی 1397، ، صفحه 111-136
چکیده
در تعلیم و تربیت ارزشهای عبادی، مربیان با اصول و روشهای مختلفی میتوانند ارزشها را انتقال داده و نهادینه نمایند. یکی از مسائل مهم در این عرصه، مدارا و رفتار نرم و ملایم از سوی والدین است. اهمیت این ... بیشتربررسی قاعدۀ فقهی علم نافع در تعلیم و تعلم *
دوره 5، شماره 10 ، دی 1397، ، صفحه 137-162
چکیده
در تاریخ فقه، قواعد فقهیه به عنوان عام فوق در استنباط احکام شرعی به ویژه مسائل مستحدثه، نقش بیبدیلی دارند. فقه تربیتی نیز به عنوان فقه نوین نیازمند برخورداری از پشتوانۀ قواعد فقهی متناسب با خود است. ... بیشتروظیفهمندی عمومی در تربیت اخلاقی در فقه تربیتی *
دوره 5، شماره 9 ، شهریور 1397، ، صفحه 7-36
چکیده
بخش گستردهای از تعاملات افراد جامعه در ارتباط با یکدیگر شکل میگیرد. حاصل این ارتباطها و تعامل روزمره تأثیر و تأثرهای چشمگیری است که به تدریج اثرات خود را در رفتار و شخصیت هر فرد نمایان میسازد. بخشی ... بیشترجواز «آموزش دربارۀ ادیان» از منظر فقه تربیتی *
دوره 4، شماره 7 ، شهریور 1396، ، صفحه 7-36
چکیده
چند دهه است که در مقام نظر و عمل در جوامع چندفرهنگی و سکولار، «آموزش دربارۀ ادیان» به جای «آموزش دین» در تربیت دینی مطرح شده است. نوشتار حاضر درصدد است تا این اندیشه را به محک فقه تربیتی بنهد ... بیشتردرآمدی بر تحلیل تربیتی احکام فقهی عرصهای نو در تعلیم و تربیت اسلامی *
دوره 4، شماره 7 ، شهریور 1396، ، صفحه 37-62
چکیده
تحلیل تربیتی احکام فقهی از جمله موضوعات مهم تعلیم و تربیت اسلامی است که بررسی آن از دو دانش فقه و تعلیم و تربیت بهره میبرد. مقالۀ حاضر با عنوان «تحلیل تربیتی احکام فقهی، عرصهای نو در تعلیم و تربیت ... بیشتربررسی فقهی روش تربیت جنسی اجازهخواهی فرزندان هنگام ورود به اتاق خلوت اولیا (استیذان) *
دوره 4، شماره 7 ، شهریور 1396، ، صفحه 63-90
چکیده
از روشهای خاص تربیت جنسی فرزندان، روش «استیذان» میباشد و مراد از آن، اذنخواهی فرزندان و کودکان و دیگر افراد مرتبط، هنگام ورود به اتاقخلوت اولیاست. بر طبق این روش تربیتی، کودکان و فرزندان ... بیشترتبیین چرایی فقه تربیتی *
دوره 2، شماره 4 ، دی 1394، ، صفحه 7-30