محدثه معینی فر؛ سمانه زارعی
چکیده
منظومه فکری اسلام برای دستیابی بهتمدن اسلامی که بستر تربیت اسلامی انسانهاست، شامل سه حوزه معرفتی، ارزشی و کنشی است که در این راستا، لازم است برخی واژگان کلیدی در این منظومه تربیتی، در قالب گزارههای ...
بیشتر
منظومه فکری اسلام برای دستیابی بهتمدن اسلامی که بستر تربیت اسلامی انسانهاست، شامل سه حوزه معرفتی، ارزشی و کنشی است که در این راستا، لازم است برخی واژگان کلیدی در این منظومه تربیتی، در قالب گزارههای فقه تربیتی بیان شوند تا مسیر پیش رو را برای مکلف، اعم از مجتهد و مقلد یا مربی و متربی در هر نظام تربیتی روشن کند. بر همین اساس، این پژوهش با روش تحلیل محتوا و با استفاده از نرمافزار MAXQDAI 2020 در پی پاسخ بهاین سؤال است که معنای ورع در روایات، چه تأثیری بر مؤلفههای نظام تربیتی؛ یعنی مربی، متربی، اهداف تربیت و روشهای تربیتی در نظام معرفتی فقه تربیتی دارد؟
ورع، بهعنوان یک هدف میانی در فقه تربیتی، ابتدا باید وصفِ رفتار و سپس صفتِ مربی باشد تا پس از آن با اجرای روشهای مختلف تربیتی، مانند تبشیر و انذار از طریق بیان آثار ورع، بهکارگیری تشبیهات ورع، پیوند ورع با محبت پیامبر (ص) و ائمه (ع)، معرفی مصادیق ورع در روایات، ارائه تصویری روشن از ورع با استفاده از سایر واژگان یا مفاهیم و تربیت عملی، وصفِ رفتار و سپس صفتِ تربیتی متربی شود، زیرا فقه تربیتی در پی شناسایی مؤلفههای مؤثر در هدایت و تعلیموتربیت است و در نتیجه این فرایند، ثابت خواهد شد که اکتساب ورع، تکلیف مکلفِ مربی و متربی یا مکلفِ مجتهد و مقلد است تا تحقق اهداف عالیه حکمرانی متعالی و در نهایت، دستیابی بهتمدن اسلامی ممکن شود.