مطالعات فقه تربیتی
دوره 12 (1404)
دوره 11 (1403)
دوره 10 (1402)
دوره 9 (1401)
دوره 8 (1400)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
دوره 04 (1388)
دوره 03 (1387)
دوره 02 (1386)
دوره 01 (1384)
نماز کودک در میانه مشروعیت و تمرینیت و دلالت‌های تربیتی آن
نماز کودک در میانه مشروعیت و تمرینیت و دلالت‌های تربیتی آن

عباسعلی تیموری عسگرانی؛ سیدنقی موسوی

دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1404، ، صفحه 225-247

https://doi.org/10.22034/mft.2025.20452.1426

چکیده
  این مقاله به‌بررسی تربیت عبادی و دلالت‌های نماز کودک، در زمینه فقه تربیتی و بررسی نظرات فقیهان دربارۀ نماز کودک می‌پردازد. هدف اصلی تحقیق تحلیل اقوال فقیهان دربارۀ مشروعیت و تمرینی بودن نماز کودک و ...  بیشتر
بررسی روش آموزش شبهات اعتقادی و پاسخ به آنها از منظر فقه تربیت
بررسی روش آموزش شبهات اعتقادی و پاسخ به آنها از منظر فقه تربیت

مهدی عزیزی؛ مجید طرقی؛ سید نقی موسوی

دوره 11، شماره 22 ، اسفند 1403، ، صفحه 255-274

https://doi.org/10.22034/mft.2025.19971.1404

چکیده
  تربیت اعتقادی که عهده دار شکل دهی به نظام باورهای صحیح متربیان است، یکی از ساحتهای مهم تربیت دینی است و از ابعاد مهم آن روشهای تربیت اعتقادی است. از جمله روشهای تربیت اعتقادی، روش تعلیم باورهای صحیح و ...  بیشتر
قاعده اکرام در تربیت از منظر فقهی
قاعده اکرام در تربیت از منظر فقهی

جواد ابراهیمی؛ سید نقی موسوی؛ جواد مهدوی یگانه

دوره 10، شماره 20 ، اسفند 1402، ، صفحه 85-107

https://doi.org/10.22034/mft.2024.17856.1330

چکیده
  «کرامت» انسان در عصر حاضر به خصوص، در اعلامیه حقوق بشر، مورد توجه قرار گرفته است؛ اما «کرامت ذاتی و اکتسابی» انسان، از دیرباز در ادیان آسمانی مطرح بوده است. «کرامت» می‌تواند یکی از مبانی ...  بیشتر
همنشینی و جانشینی مردم و حاکمیت در تربیت
همنشینی و جانشینی مردم و حاکمیت در تربیت

سید نقی موسوی

دوره 10، شماره 20 ، اسفند 1402، ، صفحه 109-129

https://doi.org/10.22034/mft.2024.17676.1321

چکیده
  قدرت سیاسیِ حاکمیت‌ها در گسترشِ «اقتدار تربیتی» خود و یا سهم‌خواهی خانواده‌ها، در تَک‌روی تربیتی و یا جانشینی دولت، بجای خانواده و یا جانشینی خانواده، بجای دولت و یا دیگر صُوَر، «انحصار‌خواهی ...  بیشتر
تولِّی و تبرِّی به مثابه یک قاعده در فقه تربیتی
تولِّی و تبرِّی به مثابه یک قاعده در فقه تربیتی

سید نقی موسوی

دوره 10، شماره 19 ، شهریور 1402، ، صفحه 7-29

https://doi.org/10.22034/mft.2023.16275.1281

چکیده
  «تولّی و تبرّی»، به مثابه یکی از فروعات دین/ مذهب شمرده می‎شود و در حد اطلاع، تاکنون بحث فقهی گسترده‎ای، چه در منابع فقهی و چه در فقه‎های نوین مانند «فقهِ اخلاق» و «فقهِ سیاست» در ...  بیشتر
انگیزه بخشی در زمینه پرورش عدالت از منظر فقه تربیتی
انگیزه بخشی در زمینه پرورش عدالت از منظر فقه تربیتی

شجاعت علی؛ مجید طرقی؛ سید نقی موسوی

دوره 9، شماره 18 ، اسفند 1401، ، صفحه 7-28

https://doi.org/10.22034/mft.2023.14744.1245

چکیده
  «انگیزه»، عاملی اســت که شخص را به انجام عمل، با میل و اراده خویش متمایل می‌سازد. معمولاً واژه انگیزش فرایندی است که موجب برانگیختگی، هدایت و احیای رفتار می‌شــود. از طرفی پرورش عدالت، یکی از اهداف ...  بیشتر
مسجدمحوری در تربیت و تبیین مبانی آن
مسجدمحوری در تربیت و تبیین مبانی آن

سید عنایت الله کاظمی؛ سید نقی موسوی؛ حسن شکوری

دوره 9، شماره 18 ، اسفند 1401، ، صفحه 243-270

https://doi.org/10.22034/mft.2023.15453.1262

چکیده
  تاریخ تعلیم و تربیت اسلامی با مسجد، پیوند وثیقی دارد و در مساجد، به‌عنوان اولین مراکز آموزشی در جهان اسلام، علاوه بر قرآن، دیگر شاخه‌های علمی نیز تدریس می‌شد. مساجد در طول قرن‌ها، کارکرد تعلیمی و تربیتی ...  بیشتر
پیشینه شناسی فقه معلمی
پیشینه شناسی فقه معلمی

سید نقی موسوی

دوره 9، شماره 17 ، شهریور 1401، ، صفحه 7-32

https://doi.org/10.22034/mft.2022.7379

چکیده
    مطالعات معلمی و بومی‏سازی و اسلامی‏سازی آن ضرورت دارد و از سویی فقه تربیتی به‌مثابه رویکردی جدید در تربیت‏پژوهی در حال تولید و رشد است. نوشتار حاضر درصدد است بر یکی از شاخه‏های فقه تربیتی ...  بیشتر
تبیین چرایی اسلامی‌سازی علوم انسانی، از منظر فقه اسلامی
تبیین چرایی اسلامی‌سازی علوم انسانی، از منظر فقه اسلامی

محسن داودابادی فراهانی؛ سید نقی موسوی؛ محمد زارعی

دوره 9، شماره 17 ، شهریور 1401، ، صفحه 277-304

https://doi.org/10.22034/mft.2022.7388

چکیده
  دینی کردن علم و بحث از «علم دینی» محل گفت‌وگوهای فراوان بوده و دیدگاه‌های مختلف اقلی و اکثری در آن وجود دارد. مهم‌ترین عرصه علم دینی مطرح در بین صاحب‌نظران عرصه علوم انسانی است. علوم انسانی دانش‌هایی ...  بیشتر
تبیین قاعده إضلال در فقه تربیتی؛ باتاکید بر مفهوم-شناسی
تبیین قاعده إضلال در فقه تربیتی؛ باتاکید بر مفهوم-شناسی

سید نقی موسوی

دوره 8، شماره 15 ، شهریور 1400، ، صفحه 63-93

https://doi.org/10.22034/mft.2022.11110.1155

چکیده
  فقه تربیتی در مسیر رشد و بالندگی، نیازمند توسعه قلمروهای پیرامونی خود مانند «قواعد تربیتی» است؛ زیرا این قواعد در «تفقه تربیتی»، مفید و پُرکاربرد است. اِضلال (گمراه کردن دیگران) از عناوینی ...  بیشتر
پیشگیری از بزهکاری متربیان کم‌توان ذهنی خفیف از منظر فقه اسلامی
پیشگیری از بزهکاری متربیان کم‌توان ذهنی خفیف از منظر فقه اسلامی

اردوان ارژنگ؛ سید نقی موسوی؛ مطهره طالبی سیه سران

دوره 8، شماره 15 ، شهریور 1400، ، صفحه 125-155

https://doi.org/10.22034/mft.2022.11787.1175

چکیده
  امروزه نگرش‌هایی مانند جانی بالفطره دانستن کم‌توانان ذهنی خفیف و افراد دارای هوش مرزی، ناپذیرفتنی و مطرودشده است. اما برای آن‌که جرایمی از ایشان به ثبت می‌رسد، بی‌شک پرداختن به مسائل جرم‌شناسی این ...  بیشتر
تبیین «قاعده دعوت به خیر» در فقه تربیتی
تبیین «قاعده دعوت به خیر» در فقه تربیتی

سید نقی موسوی

دوره 7، شماره 14 ، اسفند 1399، ، صفحه 169-192

https://doi.org/10.22034/mft.2021.10181.1115

چکیده
  فقه تربیتی به عنوان بابی جدید در فقه و قلمرو نو در مطالعات تربیتی در حال شکل گرفتن است. همانطور که رشد و نموِ «قواعد فقهی» در فقه مهم و لازم بوده، تکوین و رشد شاخه «قواعد فقه تربیتی» نیز از اهمیت ...  بیشتر
بررسی فقهی استفاده از روش‌های تعقل و تفکر در تربیت دینی فرزندان
بررسی فقهی استفاده از روش‌های تعقل و تفکر در تربیت دینی فرزندان

مجید طرقی؛ سید نقی موسوی؛ محمد کاظم مبلغ

دوره 7، شماره 13 ، شهریور 1399، ، صفحه 59-82

https://doi.org/10.22034/mft.2020.5272

چکیده
  استفاده از روش‌های تعقل و تفکر در تربیت دینی فرزندان، موضوعی است که پژوهش حاضر کوشیده حکم فقهی آن را بررسی نماید. برای این منظور پس از مفهوم‌شناسی، سراغ ادله عقلی و نقلی رفته است. دلیل عقلی بر وجوب استفاده ...  بیشتر
بررسی اکتساب توکل از منظر فقه الاخلاق
بررسی اکتساب توکل از منظر فقه الاخلاق

علیرضا اعرافی؛ احسان خلیلی؛ سید نقی موسوی

دوره 6، شماره 12 ، اسفند 1398، ، صفحه 75-94

چکیده
  اکتساب فضیلت توکل در سلوک معنوی و آرامش درونی و رفع مشکلات معیشتی اهمیت ویژه‌ای دارد و ناآگاهی نسبت به آن سبب انحراف و افراط خواهد شد. نوشتار حاضر با روش کتابخانه‌ای به دنبال واکاوی فقهی توکل و تبیین ...  بیشتر
فقه تربیتی در ترازو؛ ارزیابی نقدها *
فقه تربیتی در ترازو؛ ارزیابی نقدها *

سید نقی موسوی

دوره 5، شماره 10 ، دی 1397، ، صفحه 7-28

چکیده
  مطالعه، پایش و ارزیابی ایده‎های تازه ضروری است و «فقه تربیتی» با هویتی میان‎‎رشته‎ای و به عنوان شاخه‎ای از علم فقه و قلمروی جدید در «تربیت‎پژوهی» مراحل رشد و تکامل خود را طی می‎کند ...  بیشتر
جواز «آموزش دربارۀ ادیان» از منظر فقه تربیتی *
جواز «آموزش دربارۀ ادیان» از منظر فقه تربیتی *

علیرضا اعرافی؛ سید نقی موسوی

دوره 4، شماره 7 ، شهریور 1396، ، صفحه 7-36

چکیده
  چند دهه است که در مقام نظر و عمل در جوامع چندفرهنگی و سکولار، «آموزش دربارۀ ادیان» به جای «آموزش دین» در تربیت دینی مطرح شده است. نوشتار حاضر درصدد است تا این اندیشه را به محک فقه تربیتی بنهد ...  بیشتر